Avatar billede trine_uldall Nybegynder
22. september 2010 - 18:42 Der er 2 løsninger

Skriftstørrelser på Mac og PC?

En kollega har ihærdigt prøvet at overbevise mig om, at det kan variere, hvorledes man præsenteres for en skriftstørrelse på en hjemmeside på hhv en mac og PC. Dvs at den samme side skulle vise forskellige skriftstørrelse afhængig af platform. Er det rigtigt???
Avatar billede aners Nybegynder
22. september 2010 - 18:52 #1
Umiddelbart nej.

Dog kan han have fået oplevelsen af flere årsager:

1) Browserens zoom-niveau ændret fra standard
2) Skærmopløsningen er højere/lavere, hvilket får skriften til at at se mindre/større ud
3) Han sammenligner forskellige renderengines (trident/gecko/webkit)

Gecko og Webkit renderer generelt skrifttyper, noget pænere end Trident, men størrelsen bør være den samme.

Har han givet dig nogle håndgribelige beviser, eller er det bare noget han har hørt?
Avatar billede Skoven Praktikant
22. september 2010 - 22:57 #2
Det kan godt ske... kommer helt an på hvordan browseren er indstillet. Men jeg vil mere at der ikke er forskel på mac og pc -  kun på browseren og dens indstillinger.
Jeg kan f.eks. lave standard skrifttypen om i Safari (mac) - det resulterer i at sider hvor teksten ikke er defineret (størrelse, type) vil blive vist med de instillinger jeg har lavet.