Avatar billede treyeb Nybegynder
21. september 2010 - 22:30 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tilbud på 1 1/2 år gammel PC. Er den pengene værd?

Socket 775LGA Gigabyte GA-X38-DS4

Intel Core 2 Duo E8400 3GHz

320 GB Samsung 7200 rpm Sata2 16mb

2 x 1024 mb DDr2 PC6400 Kingston

ATI Radeon HD 4800

Plextor Dvd-Drev

Ethernet Netværkskort

EPS 750w Power Supply / Ultra Silent

Logitech Trådløs Keyboard/Mus

Det er den samlede beskrivelse af pc'en og det er alt sammen for 2000,- kroner.
Skal siges at den fortrinsvis skal bruges til Gaming og andet leg og jeg kan forstå at jeg skal ha mig noget mere RAM og evt. en større harddisk eller en ekstern...
Men kan det betale sig at købe den hér, eller skal jeg hellere investere lidt flere penge i en ny og i så fald, har i et forslag til hvilken/hvilket mærke..?
Avatar billede dwr Nybegynder
21. september 2010 - 22:33 #1
Det kan på ingen måde betale sig - mest af alt pga. nøgleordet gaming og det faktum, at der sidder et grafikkort i maskinen, der ikke kan trække nyere spil.
Avatar billede dwr Nybegynder
21. september 2010 - 22:35 #2
Hvis du iøvrigt ønsker at "fremtidssikre" en lille smule (selvom, det jo på ingen måde er muligt i et marked, der udvikler sig så hurtigt), så bør du lægger i omegnen af 4000,-, hvis du kan samle selv eller 5000,-, hvis du skal have den færdigsamlet leveret.

Se eventuelt hos forhandlere som www.mm-vision.dk og www.topdata.dk
Avatar billede dwr Nybegynder
21. september 2010 - 22:38 #3
Det er vel og mærke, såfremt du køber nyt. Vil du have en maskine, der kan spille de nye spil (som dog nok ikke er "fremtidssikret") til cirka 3000,-.

Der skal være sammenhæng i maskinen, så du ikke spilder maskinkræfter på en eventuel flaskehals (en del der er langsommere end resten), men der er én del der er meget afgørende for spil og det er grafikkortet.

Du kan se en "vejledende" liste over, hvorledes grafikkort yder her:
http://www.videocardbenchmark.net/
Avatar billede dwr Nybegynder
21. september 2010 - 22:43 #4
Må hellere lige tilføje her på falderebet, at jeg faktisk ikke aner, hvordan et ATI 4800 HD performer, da jeg ikke umiddelbart kender kortet, men bare har dømt ud fra standard "beskrivelsen", hvor:
4 = årgang
8 = klasse
00 = niveau inden for klassen - typisk med 90 som bedste efterfulgt af 70 og så 50 og så 30.

4800 lyder meget generisk - muligvis er det ikke det korrekte navn på kortet?
Avatar billede vuffe Nybegynder
22. september 2010 - 08:36 #5
dwr har ret i at det enten må være et 4850 eller 4870 kort, hvor 70'eren er lidt bedre.

Til 2.000 så synes jeg faktisk at du får du en hel del for dine penge. En 3GHz E8400 processor, er altså en af de hurtigste af Core2Duo generationen, og overclocker du den op på 3,5GHz, ja så har du altså en pæn hurtig maskine. Et 4850/70 kort er på heller ingen måde et dårligt kort, det er bare det samme som med processoren, at det er en generation bagud. Du vil sagtens kunne spille på det kort det næste 1½ år vil jeg mene. Men det afhænger jo også af hvilke spil du ønsker at spille, da der er en verden til forskel på spil.

Jeg siger på ingen måde at det er en sygo vild PC som vil fremtidssikre dig, for det er det ikke, og nye ram skal du nok have fat i, som du selv nævner.

Men til 2.000 kr. synes jeg ikke at du bliver snydt...du skal nok bare ikke regne med at den kan holde mere end 1½-2 år

Hvis du lige hurtigt regner ud hvad det vil koste at anskaffe dvd-drev, kabinet, stømforsyning, bundkort, processor, grafikkort, netværkskort, tastatur, mus, harddisk, ja så render det hurtigt op.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. september 2010 - 19:14 #6
Syntes faktisk det (næsten) er et ok tilbud.
Har selv et lign. setup (dog med GTS250 grafikkort og 4 Gb ram) og jeg kan uden problemer trække de nyeste spil i opløsningen 1920×1200.

Mere ram, bedre grafikkort og en større (evt. bare en mere) harddisk, så er du godt kørende.

Kan du få pris ned i 1500 et det et godt køb.