Avatar billede nfssister Forsker
16. september 2010 - 10:18 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Disk klone en Mac

Jeg har en mac der ikke har det så godt mere med disken. Findes der ikke et program som virker (!) med at disk-klone et Mac os til en frisk disk ?

Har prøvet superduper, og det ser også ud til at gøre det, det skal. Men jeg kan ikke få Mac'en til at starte op med den disk klon jeg har lavet. Ja jeg har trykket fluebenet af til at den skal være bootable...

Haster en smule, disken siger som en gammel damper fra 1840 !
Avatar billede aners Nybegynder
16. september 2010 - 10:25 #1
Disk Utility ("Disk Værktøj" på dansk) følger med OSX.

1) Lav et image af din 'gamle' diske med Disk Utility (gem på usb)
2) Afmontér den gamle disk og montér den nye
3) Tilslut usb-disk med dit image
4) Boot maskinen fra OSX dvd'en
5) Start Disk Utility fra menuen i toppen (et par hop inde)
6) Skriv image (fra usb-disk) til din nye interne disk.

Husk at vælge GUID på den nye disk, så den kan bootes fra.

Alternativt kan du kigge på Carbon Copy Cloner - glimrende værktøj til formålet: http://www.bombich.com/ men Disk Utility er alt rigelig.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2010 - 10:39 #2
Når du nu sidder ved en mac, hvorfor så ikke bruge Time Machine - det er jo netop den slags opgaver, programmet er beregnet til, og det fungerer perfekt...
Avatar billede nfssister Forsker
16. september 2010 - 10:40 #3
Det er her mit problem ligger. Har ikke OSX DVD'en mere.
Avatar billede thth Nybegynder
16. september 2010 - 10:43 #4
Hej

Hvis du bruger Carbon Copy Cloner skal du ikke bruge OSX DVD'en
Avatar billede nfssister Forsker
16. september 2010 - 10:46 #5
Jeg er i gang med at teste det :) - Giv mig 20 min så ved vi om det virker :)
Avatar billede nfssister Forsker
16. september 2010 - 10:54 #6
Hmm den skriver:

This Target Volume will not boot PowerPC Macs. PowerPC Macs can only boot from a hard drive that is partioned with the Apple Partition Map format.

Jeg gik så ind i disk værktøjer og formaterede den til Mac OS - Udvidet (Journaled)

Men det dutter ikke... hvordan fikser jeg lige dette problem ?

Det er self i Carbon Copy Cloner at den siger denne fejl.
Avatar billede nfssister Forsker
16. september 2010 - 10:59 #7
Glem det, fandt det:
http://help.bombich.com/faqs/overview/format

Var bare fordi jeg læste i første post den skal stå på GUID. Den skal så stå på Apple-Partition på en gammel G5'er ;)

sry for manglende oplysning :)

i får point så snart jeg ved det virker ;)