Avatar billede coldasice Nybegynder
16. september 2010 - 10:14 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Forespørgelse med data fra dropdown.

Jeg har en lille database, til at holde styr på kunstnere, udstillinger og udstillende institutioner.

Jeg vil gerne kunne gå ind og se:

1) Hvor mange udstillinger der har været på en given institution (ved valg af institutionen i en dropdown på formularen).

2) Hvilke udstillinger en given kunstner, har udstillet på (ved valg af kunstneren i en dropdown på formularen).

Databasen består af 4 tabeller. 'Kunstnere'(basis data), 'Udstillende institutioner'(basis data), 'postnr/by' og 'Udstillinger' ([udstillende institution], [kunstner1], [kunstner2], [kunstner3], [kunstner4], [kunstner5], [udstilling start], [udstilling slut]).

Jeg har brug for lidt vejledning til, hvordan man laver de 2 punkter.

På forhånd tak!
Avatar billede neoman Novice
16. september 2010 - 12:16 #1
Dine data først:

Du har i princippet en many-to-many relation mellem kunstnere og udstillinger: vilkårlige kunstnere (op til 5, så¨vidt jeg kan se) tilknyttet vilkårligt antal udstillinger.

Jeg ville lave følgende datastruktur:

Kunstnere
KunstnerID (PK)
basis data
...

Institution
InstitutionID(PK)
basis data
...

Udstillinger(PK)
UdstillingID(PK)
InstitutionID(FK)
UdstillingSlut

KunstnereUdstillinger
UdstillingID(FK)
KunstnerID(FK)

Så queeries:

A: Udstillinger på instution:
1. En queery med alle insituttioner til din dropdown, til at væølge InstitutionID
2. En queery som tæller antal af forekomseter af den givne instiution i tabellen Udstillinger

B: Kunstenere på udstillinger:
1. En queery med alle kunstnere til din dropdown, til at vælge KunstnerID
2. En queery som finder alle UdstillingID i tabellen KunstnereUdstillinger, hvor den valgte KunstnerID forekommmer i samme post.
Avatar billede coldasice Nybegynder
16. september 2010 - 12:43 #2
Og så i

KunstnereUdstillinger
UdstillingID(FK)
KunstnerID(FK)

ha' de 1-5 kunstnere ?
Avatar billede neoman Novice
16. september 2010 - 12:50 #3
Den tabel sammenknytter kunstnere og udfstillinger uden begrænsning på hvor mange (0 til uendeligt) kunstnere der kan deltage i en udstilling. PÅ den måde behøver man ikke lede i fem forskellige kolonner, for at se om en kunstner nu er i en given udstilling eller ej.
Avatar billede coldasice Nybegynder
16. september 2010 - 13:08 #4
Tak for forsøget, men jeg rummer det sgu ik' helt...
Avatar billede neoman Novice
16. september 2010 - 13:09 #5
Hvad er det specifikke problem?
Avatar billede coldasice Nybegynder
02. december 2010 - 10:08 #6
Uhh den har hængt længe... @neoman: jeg er ik' så stærk i access og kunne ik' lige hitte ud af at lave det...
Tak for dit indput, smid et svar, hvis du vil ha' points.
Avatar billede coldasice Nybegynder
16. februar 2011 - 10:22 #7
Lukket...