Avatar billede c-lund Nybegynder
15. september 2010 - 16:17 Der er 3 kommentarer

ASP fejl håndtering

Hej

Er ved at lave noget fejl håndtering på et system og er kommet frem til at man burde kunne bruge denne funktion Server.GetLastError(). Jeg vil gerne gemme så mange info som muligt i en databade om problemet og bruger, men "err." kan ikke give mig så meget.

Jeg har lavet et lille script. Som hvis jeg køre det skriver, "Linjenummer er: 0" burde det ikke srive "Linjenummer er: 4"?

<%
    On Error Resume Next

    dfsdgsdg

    dim errO
    set errO = Server.GetLastError()

    Response.write("Linjenummer er: " &  errO.Line)
%>

Den eneste måde jeg kan få det til at virke på, er ved at opsætte en 500-100 fejlbesked i min IIS der peger på en fil som jeg så kan opsætte som jeg lyster. Det har jeg nok bare ikke mulighed for på et webhotel.

Men er det virkelig den eneste metode?
Avatar billede loukas Mester
29. september 2010 - 17:31 #1
Hej!
Jeg har selv brugt den nederste med godt resultat.
Og så har jeg prøvet at skrue noget sammen her.
Det skal selvf. rettes til, men så tror jeg faktisk godt at det kan lade sig gøre.
Brug koden i en INCLUDE er mit umiddelbare foreslag.
<%

Const strFolderName = "logs\"
Const strFileExt = ".txt"

Dim strLogsPath, data
strLogsPath = Server.MapPath(strFolderName) &"\"

set objErr=Server.GetLastError()

data = ("ASPCode=" & objErr.ASPCode)
data = data & ("<br />")
data = data & ("ASPDescription=" & objErr.ASPDescription)
data = data & ("<br />")
data = data & ("Category=" & objErr.Category)
data = data & ("<br />")
data = data & ("Column=" & objErr.Column)
data = data & ("<br />")
data = data & ("Description=" & objErr.Description)
data = data & ("<br />")
data = data & ("File=" & objErr.File)
data = data & ("<br />")
data = data & ("Line=" & objErr.Line)
data = data & ("<br />")
data = data & ("Number=" & objErr.Number)
data = data & ("<br />")
data = data & ("Source=" & objErr.Source)

'-------------------------------------------------------------------------------
if len(objErr.ASPCode) then
    Call CreateLogFile(strLogsPath,strFileExt)
    Call WriteLog(strLogsPath,strFileExt,data)
end if

Function CreateLogFile(byVal strLogFolderPath, byVal strFileExt)
  'generate log file name
  strLogFileName = FileName(strFileExt)
  'check if the file doesn't exist in the folder (if no create it)
  If CheckIfFileExists(strLogFolderPath, strLogFileName) = False Then
    'Declare local variables
    Dim objFSO, objCreatedFile
    'create an instance FileSystemObject
    Set objFSO = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    'create text file
    Set objCreatedFile = objFSO.CreateTextFile(strLogFolderPath & strLogFileName, True)
    'close instance
    objCreatedFile.Close
    Set objFSO = nothing
    Else
    'if the log file already exists then exit function
    Exit Function
  End if
End Function

Function FileName(byVal strFileExt)
  strYear  = DatePart("YYYY",Date)  'get current year
  strMonth = DatePart("M",Date)    'get current month
  strDay  = DatePart("D",Date)    'get current date
  'if the month is one digit ex. 7 then add a '0' in front to become 07
  If Len(strMonth) = 1 Then strMonth = "0"&strMonth
  'if the date is one digit ex. 7 then add a '0' in front to become 07
  If Len(strDay) = 1 Then strDay = "0"&strDay
  'construct the filename.
  FileName = strYear&strMonth&strDay&strFileExt
End Function

Function CheckIfFileExists(byVal FolderPath, byVal FileName)
  CheckIfFileExists = False
  Dim objFSO
  Set objFSO = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
  Set objFolder = objFSO.GetFolder(FolderPath)
    For Each file In objFolder.files
        if Lcase(file.name) = Trim(LCase(Filename)) Then
          CheckIfFileExists = True
        End if
    Next
  Set objFSO = nothing
End function

Sub WriteLog (byVal strLogFolderPath, byVal strFileExt, byVal strData)
    'construct full path with the file name
    strPath = strLogFolderPath & FileName(strFileExt)
    'declare variables
    Dim objFSO, tmpFile
    'create an instance FileSystemObject
    Set objFSO = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    Forappending = 8
    'open file for appending
    set tempFile = objFSO.OpentextFile(strPath, Forappending)
    'add the data into a new line. Time() will print the current time when the data
    'will be written to file
    tempFile.writeline now() &": "& data
    'close instance
    tempFile.close
    Set tempFile = nothing
    Set objFSO = nothing
End Sub

%>

'Næste-------------------------------------------------------
<%@ Language=VBScript %>
<%
'----------------------------------------------------------------------------
' System Name: Error Handling
'----------------------------------------------------------------------------
' Filnavn: 500-100.asp
'----------------------------------------------------------------------------
' Beskrivelse:
' Siden håndterer 500-100 errors som sker på siden.
' Fejl bliver logged til txt-fil og evt, database.
'----------------------------------------------------------------------------

Dim mstrFileName
Dim mstrCustRefID
Dim ASPErr

mstrFileName = "C:\W3Sites\ditwebsite\www\log\ErrorLog.txt"

'Kundeid til reff.
mstrCustRefID = Session.SessionID & "-" & Hour(Now) & Minute(Now) & Second(Now)

Set ASPErr = Server.GetLastError
Response.Clear

LogErrorToFile
'LogErrorToDatabase

Function LogErrorToFile ()
    Dim objFS
    Dim objFile

    On Error Resume Next
    LogError = False

    Set objFS = Server.CreateObject ("Scripting.FileSystemObject")
    If Err.number = 0 Then
        Set objFile = objFS.OpenTextFile (mstrFileName, 8, True)
        If Err.number = 0 Then
            objFile.WriteLine "------------------------------------------------------"
            objFile.WriteLine "* Error At " & Now
            objFile.WriteLine "* CustomerRefID "  & mstrCustRefID
            objFile.WriteLine "* Session ID " & Session.SessionID
            objFile.WriteLine "* RequestMethod " & Request.ServerVariables("REQUEST_METHOD")
            objFile.WriteLine "* ServerPort " & Request.ServerVariables("SERVER_PORT")
            objFile.WriteLine "* HTTPS " & Request.ServerVariables("HTTPS")
            objFile.WriteLine "* LocalAddr "  & Request.ServerVariables("LOCAL_ADDR")
            objFile.WriteLine "* HostAddress "  & Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
            objFile.WriteLine "* UserAgent " & Request.ServerVariables("HTTP_USER_AGENT")
            objFile.WriteLine "* URL " &  Request.ServerVariables("URL")

            If ASPErr.ASPCode <> "" Then objFile.WriteLine "* Error #:    " & ASPErr.ASPCode
            If ASPErr.Number <> 0 Then objFile.WriteLine "* COM Error #: " & ASPErr.Number & " (" & Hex (ASPErr.Number) & ")"
            If ASPErr.Source <> "" Then objFile.WriteLine "* Source:      " & ASPErr.Source
            If ASPErr.Category <> "" Then objFile.WriteLine "* Category:    " & ASPErr.Category
            If ASPErr.File <> "" Then objFile.WriteLine "* File:        " & "//" & Request.ServerVariables ("SERVER_NAME") & ASPErr.File
            If ASPErr.Line <> 0 Then objFile.WriteLine "* Line, Column:" & ASPErr.Line & ", " & ASPErr.Column
            If ASPErr.Description <> "" Then objFile.WriteLine "* Description: " & ASPErr.Description
            If ASPErr.ASPDescription <> "" Then objFile.WriteLine "* ASP Desc:    " & ASPErr.ASPDescription
            objFile.WriteLine "* FormData " & Request.Form
            objFile.WriteLine "* HTTP Headers: "
            objFile.WriteLine "*****************************"
            objFile.WriteLine Replace(Request.ServerVariables("ALL_HTTP"),vbLf,vbCrLf)
            objFile.WriteLine "*****************************"
            objFile.WriteLine "------------------------------------------------------" & vbCrLf
            objFile.Close

        End If
End Function

Sub LogErrorToDatabase()
Dim con
Dim rstError

    Set con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    Set rstError = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")

    con.open "dsn=ErrorLog;uid=ErrorLog;pwd=secret;"
    Set rstError.ActiveConnection = con
    rstError.Open "Select * From Errors",,3,3 'adOpenStatic, adLockOptimistic
    rstError.AddNew

    With rstError
        .Fields("SessionID") = Session.SessionID
        .Fields("RequestMethod").Value = Request.ServerVariables("REQUEST_METHOD")
        .Fields("ServerPort").Value = Request.ServerVariables("SERVER_PORT")
        .Fields("HTTPS").Value = Request.ServerVariables("HTTPS")
        .Fields("LocalAddr").Value = Request.ServerVariables("LOCAL_ADDR")
        .Fields("HostAddress").Value = Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
        .Fields("UserAgent").Value = Request.ServerVariables("HTTP_USER_AGENT")
        .Fields("URL").Value = Request.ServerVariables("URL")
        .Fields("CustomerRefID").Value = mstrCustRefID
        .Fields("FormData").Value = Request.Form
        .Fields("AllHTTP").Value = Replace(Request.ServerVariables("ALL_HTTP"),vbLf,vbCrLf)
        .Fields("ErrASPCode").Value = AspErr.ASPCode
        .Fields("ErrNumber").Value = AspErr.Number
        .Fields("ErrSource").Value = AspErr.Source
        .Fields("ErrCategory").Value = AspErr.Category
        .Fields("ErrFile").Value = AspErr.File
        .Fields("ErrLine").Value = AspErr.Line
        .Fields("ErrColumn").Value = AspErr.Line
        .Fields("ErrDescription").Value = AspErr.Description
        .Fields("ErrAspDescription").Value = AspErr.AspDescription
        .Fields("InsertDate").Value = Now()
    End With

    rstError.Update
    rstError.Close
    con.Close
    Set rstError = Nothing
    Set con = Nothing

End Sub

%>

<html>
<head>
    <title>Teknisk uheld</title>
</head>

<body topmargin="0" leftmargin="0" marginheight="0" marginwidth="0">

<!---------- START - Body Content -------------------------------->
<center><br><br>
<h3>Der er sket en fejl.</h3>
<table cellpadding="3">
<tr>
    <td colspan="2">
        Der er desværre sket en fejl. Information om denne fejl er gemt, og vi er gjort opmærksom på denne.<br>
        Du er velkommen til at kontakte os på tlf: 12 34 56 78<br><br>
        Vi beklager ulejligheden.
    </td>
</tr>
<tr>
    <td colspan=2>Ved evt. kontakt, venligst oplys dette nummer:    <b><%=mstrCustRefID%></b></td>
</tr>
<%If False Then%>
    <tr>
        <td>ASPCode</td><td><%=AspErr.ASPCode%></td>
    </tr>
    <tr>
        <td>Number</td><td><%=AspErr.Number%></td>
    </tr>
    <tr>
        <td>Source</td><td><%=AspErr.Source%></td>
    </tr>
    <tr>
        <td>Category</td><td><%=AspErr.Category%></td>
    </tr>
    <tr>
        <td>File</td><td><%=AspErr.File%></td>
    </tr>
    <tr>
        <td>Line</td><td><%=AspErr.Line%></td>
    </tr>
    <tr>
        <td>Column</td><td><%=AspErr.Column%></td>
    </tr>
    <tr>
        <td>Description</td><td><%=AspErr.Description%></td>
    </tr>
    <tr>
        <td>ASPDescription</td><td><%=AspErr.ASPDescription%></td>
    </tr>
    <tr>
        <td>URL</td><td><%=Request.ServerVariables("URL")%></td>
    </tr>
<%End If%>

</table>
</center>
<!---------- END  - Body Content -------------------------------->
</body>
</html>

---------------------------------------------------------------------

Men det er som du skriver nok ikke nemt på et webhotel. Det kan dog lade sig gøre på nogle ved jeg.
Avatar billede c-lund Nybegynder
29. september 2010 - 19:44 #2
Hej Loukas

Jeg går udfra at det er 2 forskellige eksempler. Nr. 2 er sådan som jeg gør det nu, men det kræver som sagt at webhotellet tillader det. Jeg overvejer dog at få min egen server og så er det jo ikke noget problem. Nr. 1 kan jeg ikke få til at virke. har du selv testet det?
Avatar billede loukas Mester
19. oktober 2010 - 22:18 #3
Nej, jeg har ikke testet det.
Det var ment som et udkast til hvordan det måske kunne gøres.