Avatar billede mikkelz Nybegynder
15. september 2010 - 13:43 Der er 2 kommentarer

kombinere vopslag og lopslag - hvordan?

Jeg er interesseret i hvordan man laver den korrekte formel for en kombination af lopslag og vopslag, hvis dette kan lade sig gøre.

Eks:

..  A B C D
per  1 0 3 0
Arne  1 1 2 1
ib    0 0 4 5
hans  2 3 5 4

Jeg ved at jeg har "B" og jeg ved at jeg vil lede efter "ib". Hvordan laver jeg formlen, der kombinerer opslagene så det fungerer. Jeg får konstant "#værdi!" når jeg forsøger.

Stor tak til den som kan løse "opgaven" :)
15. september 2010 - 13:59 #1
Du skal bruge en kombination af indeks() og sammenlign().

F.eks.:
=INDEKS(A1:E5;SAMMENLIGN("ib";A1:A5);SAMMENLIGN("B";A1:E1))
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2010 - 15:20 #2
Med dine data i A1:E5 er der en anden, ikke særlig kendt, mulighed.

Marker A1:E5
Indsæt, Navn, Opret, flueben ved "Øverste række" og "Venstre kolonne"
OK

Indtast formlen: =ib B

altså mellemrum mellem ib og B.

Formlen: =per C vil returnere 3 osv.