Avatar billede passiflora Juniormester
15. september 2010 - 13:00 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Flette distinct ind i database forespørgelse

Jeg har følgende åbning af min database.

<%
verdi = request("verdi")
kolonne = request("kolonne")

Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("/ge_database/ge_pc.mdb")
strsql = "SELECT * FROM plant_care where "&kolonne&" =('"& verdi &"') ORDER BY latname ASC"
    rs.Open strSQL, strDSN, 1
    %>

I tabellen kan der være flere forekomster af latname, hvorledes gør jeg for kun få vist een af hver ... vist noget med distinct

Håber at der atter er nogen som kan hjælpe.

/Søren
Avatar billede anlu Nybegynder
15. september 2010 - 19:21 #1
Hvis du indsætter DISTINCT efter SELECT, får du kun forskellige rækker. Dvs. hvis alle rækker med samme værdi i latname også har samme værdi i alle andre rækker kan du bare indsætte DISTINCT umiddelbart efter select.

Ellers vil fx
SELECT DISTINCT latname FROM plant_care where "&kolonne&" =('"& verdi &"') ORDER BY latname ASC
give dig netop en forekomst af latname, men ikke øvrige felter fra plant_care.
Avatar billede passiflora Juniormester
15. september 2010 - 22:35 #2
hmm ... det svar syns jeg måske ikke så godt om ... ;o(
... men var forberedt på det, må vis bygge om i min database

... sender du et svar, så jeg kan komme af med nogle point ...

/Søren
Avatar billede anlu Nybegynder
16. september 2010 - 07:53 #3
Tja, da jeg ikke har givet dig et svar du kunne bruge til noget, synes jeg bare du selv skal tage pointene.

Men giver det faktisk mening det du vil - hvis du kun vil have en forekomst af hver latname, men vil have forskellige værdier i de øvrige felter - hvordan hænger det sammen?

Og det er ikke nødvendigvis din database der er forkert strikket sammen (omend det er meget muligt). Selv om man har lavet sin database efter de "rigtige" principper er man til tider ude i at det kræver lidt benarbejde at få de data ud, som man gerne vil have fat.
Avatar billede passiflora Juniormester
16. september 2010 - 08:47 #4
Hej.

Fik jo faktisk et svar jeg kan bruge til noget. Og du må gerne får point'ne ...

Jeg ændrer lidt i databasen, således at jeg kun får en forekomst af latname.

Nu har jeg aldrig lært noget om de der baser, så jeg har sikkert ikke brugt de rigtige principper.

Tak for hjælpen ;o)
Avatar billede anlu Nybegynder
16. september 2010 - 09:10 #5
ok da ;-)