Avatar billede fogh Nybegynder
14. september 2010 - 16:19 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Forespørgsel med dynamisk valg af felter fra kildetabel

Hej eksperter.

Jeg har en kildetabel (tblKilde) som indeholder et skiftende antal felter, med skiftende feltnavne fra gang til gang!

Jeg vil gerne kunne "mappe"/udvælge et af felterne og tilføje en FeltType for det. Til det formål har jeg oprettet en "mapnings"-tabel.

Mapningstabellen (tblMapning) indeholder felterne [Feltnavn_kildetabel] og [FeltType].

I mapningstabellen tilføjer jeg (via en "Feltliste" baseret på tblKilde) det/de felter fra kilden som jeg ønsker at gøre brug af.
Herefter fortæller jeg hvilken FeltType kildefeltet har hhv. 'Type A', 'Type B' og 'Type C'.

********  Den egentlige udfordring !! ********

Det drejer sig vel i virkeligheden om at jeg ønsker at lave et join på selve feltets navn og ikke på feltets indhold?
( mapning / join på meta-data? )

Eksempel:

[Feltnavn A] i tblKilde indeholder data 1,2,3,4,5
[Feltnavn B] i tblKilde indeholder data 6,7,8,9

Jeg mapper i tblMapning [Feltnavn B] op mod 'Type C'.

Herefter ønsker jeg at lave en forspørgsel der returnerer:

NytFeltnavn: [Feltnavn B], [Type C]

Data:
6, Type C
7, Type C
8, Type C
9, Type C

Hvis jeg ændrer i tblMapning så [Feltnavn A] mappes op mod 'Type C' , rturnerer samme query i stedet:

NytFeltnavn: [Feltnavn A], [Type C]

Data:
1, Type C
2, Type C
3, Type C
4, Type C
5, Type C

Dvs. forspørgslen skal hente data på baggrund af de feltnavne fra kildetabellen som findes i mapningen,
og IKKE via almindeligt join mellem mapningstabel og kildetabel.

Oh my God - det får jeg ALDRIG nogen til at forstå !!!

Er der nogen der har mod på opgaven??

mange tak
/ Thomas
Avatar billede neoman Novice
14. september 2010 - 16:53 #1
I det anførte eksempel er dine data et tal, og derpå tilføjer du selv en tekst. Hvad er typen af data i din tblKilde? Altid heltal? Hvordan opererer du med en tabel med skiftende antal felter? ER det fx indlæsning fra vilkårlige excel data ark?

Dit problem lyder som en many-to-many relation, "under dække" af  en tabel med "skiftende antal felter". ER du ude efter at hælde hver kolone fra tblKilde ned i en lang tabel, med f.eks. 4 felter: ID(PK), Værdi, FeltType, KolonneNavnFra_tblKilde? For derpå kan du udtrække hvad som helst.

Hvad har jeg misforstået?
Avatar billede neoman Novice
14. september 2010 - 17:07 #2
Men ellers, du kan i VBA  udtrække feltnavne fra en tabel, vise dem i en formular, vælge din FeltType for det interessante feltnavn, og derpå (også i VBA) dynamisk konstruere en SQL-queery tekst.
Avatar billede fogh Nybegynder
16. september 2010 - 09:17 #3
Undskyld jeg ikke er vendt tilbage - jeg har måttet lave en masse manuelt arbejde i netop Excel først. Jeg vender tilbage med yderligere når min deadline er nået. mvh Thomas
Avatar billede fogh Nybegynder
09. november 2010 - 21:36 #4
Hej neoman
- jeg beklager har lige skiftet job, så opgaven er blevet parkeret på ubestemt tid. Og muligvis var mine tanker omkring måden at gøre dette på også bare for mærkelige, siden jeg ikke kunne forklare det bedre.
Håber ikke du har ligget søvnløs over det - og mange tak for indsatsen! mvh Thomas