Avatar billede timelord Nybegynder
13. september 2010 - 21:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problemer med SQL Sætning

Jeg har følgende SQL sætning som volder mig lidt problemer:

SELECT DISTINCT
Arrangementer.ID,
Arrangementer.Overskrift,
Arrangementer.Beskrivelse,
(Arrangementer.Antal - (SELECT SUM(Antal) FROM Tilmeldte WHERE Tilmeldte.ArrangementID=Arrangementer.ID)) AS Antal
FROM Arrangementer
WHERE Dato BETWEEN '2010-09-13' AND '2010-12-13'
ORDER BY Dato

Tabellen Arrangementer indeholde en række arrangementer.
Tabellen Tilmeldte indeholde en række tilmeldte til arrangementerne, ArrangementID i Tilmeldt er lig med ID i arrangementer.

Den viser godt nok Arrangementer, men kun hvis de også findes i Tilmeldte, findes de ikke er retur variablen lig med NULL.

Jeg kan simpelhen ikke få dette script til at returner 0 i stedet for NULL.

Jeg vil blive glad for at få alt den hjælp jeg kan. Jeg står nemlig og skal bruge det a.s.a.p.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. september 2010 - 21:32 #1
ISNULL(SUM(Antal),0)

?
Avatar billede timelord Nybegynder
13. september 2010 - 21:40 #2
Kan du fortælle mig hvor jeg skal sætte det ind i min sætning så det virker?

Det skal nemlig udføres fra en sætning!
Avatar billede timelord Nybegynder
13. september 2010 - 21:53 #3
Jeg fik det til at virker nu med hjælp af ISNULL.

Ny kode:
SELECT DISTINCT
Arrangementer.ID,
Arrangementer.Overskrift,
Arrangementer.Beskrivelse,
IF (ISNULL(
    (SELECT SUM(Antal) FROM Tilmeldte WHERE Tilmeldte.ArrangementID=Arrangementer.ID)),
    Arrangementer.Antal,
    (Arrangementer.Antal - (SELECT SUM(Antal) FROM Tilmeldte WHERE Tilmeldte.ArrangementID=Arrangementer.ID))) AS Antal
FROM Arrangementer
WHERE Dato BETWEEN '2010-09-13' AND '2010-12-13'
ORDER BY Dato

Smid et svar og du skal få diner points
Avatar billede arne_v Ekspert
13. september 2010 - 22:05 #4
Jeg taenkta faktisk:

SELECT DISTINCT
Arrangementer.ID,
Arrangementer.Overskrift,
Arrangementer.Beskrivelse,
(Arrangementer.Antal - (IFNULL(SELECT SUM(Antal),0) FROM Tilmeldte WHERE Tilmeldte.ArrangementID=Arrangementer.ID)) AS Antal
FROM Arrangementer
WHERE Dato BETWEEN '2010-09-13' AND '2010-12-13'
ORDER BY Dato
Avatar billede arne_v Ekspert
13. september 2010 - 22:06 #5
og et svar
Avatar billede timelord Nybegynder
13. september 2010 - 22:15 #6
Jeg får faktisk en SQL fejl hvis jeg prøver din løsning, hvorimod min køre fint.

Også selvom jeg rettede IFNULL til ISNULL