Avatar billede visto Professor
10. september 2010 - 23:17 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Renovering af 2000-siders HTML/CSS site, CMS eller serverside-løsning?

Jeg står foran en omfattende renovering af http://vinsiderne.dk, hvor jeg sikkert får brug for en del hjælp i flere omgange. Her følger første omgang: Afklaring af "teknologi".

Jeg har fået anbefalet at anvende enten en serverside-løsning eller CMS for at komme uden om min nuværende opbygning med rammer (frames). Da mit site består af ca. 2000 sider er det vigtigt at jeg fra start vælger en løsning, der er velegnet og som ikke skal laves om foreløbig.
Jeg har erfaring med html og css (og jeg har rettet i i forvejen eksisterende scripts af forskellig art), dvs. jeg har aktuelt hverken praktisk kendskab til PHP, MySQL eller CMS. Men jeg tilegner mig gerne nyt.

Det er mit ønske i forbindelse med renoveringen at tilføje ny funktionalitet, især at integrere en databaseløsning, der først og fremmest skal gøre det muligt at søge i de mange vinanmeldelser efter forskellige kriterier (et eksempel på en vinanmeldelse kan ses her: http://vinsiderne.dk/vin/vurderinger/sydfrankrig/cd_rhone/les_arbousiers.htm). I forbindelse med de enkelte vinanmeldelser skal muligheden for direkte fra anmeldelsen at kunne gå til relaterede oversigter over fx vine fra samme forhandler og til en side med beskrivelse af pågældende vintype bibeholdes. Aktuelt sker dette via manuelt oprettede links til manuelt oprettede lister, hvor jeg i det nye design gerne vil have denne henvisningsfeature automatiseret, så en anmeldelse af en vin af en bestemt type automatisk genererer link til en liste, der også genereres automatisk på baggrund af typen. (Man kan klikke nederst i den linkede anmeldelse - på de grønne bjælker - for at se hvilken type henvisning jeg fortsat ønsker skal være en del af alle anmeldelser.)

Det er også mit ønske at jeg fortsat kan tilpasse layoutet af de enkelte sider, der fx indeholder billeder af forskellig størrelse, helt præcist. Mine sider er layoutmæssigt tilpasset til forskellige formål: Forside er én type, anmeldelser en anden type, artikler o.lign. er en tredje type (med to spalter) osv.

Jeg skal også væk fra den nuværende javascript-baserede menu, til en ny menutype, som i modsætning den aktuelle menu skal kunne generere links.

Endelig vil jeg generelt gerne renovere layoutet i hvert fald en smule, men det er jo en "detalje" for sig. Under alle omstændigheder skal koderne kunne w3-valideres.

Som nævnt har jeg fået anbefalet CMS, men trods læsning af adskillige beskrivelser af dette, har jeg lidt svært ved at se for mig, hvad det er man har mellem hænderne, når man vedligeholder sitet. Jeg ved heller ikke hvilken type omkodning af mine sider en CMS-løsning vil indebære. Jeg ved heller ikke om styring af layout på den enkelte side kan foregå så præcist og detajeret som jeg ønsker med CMS. Endelig ved jeg ikke om nævnte database-ønsker kan være en del af sådan en løsning.

Aktuelt ligger mit site hos en host med PHP og MySQL support. Da jeg er ekstremt godt tilfreds med hosten, da jeg har læst godt om PHP, og da både PHP og MySQL som jeg forstår det, er gratis, spørger jeg mig selv, om det - hvis jeg vælger serverside-løsningen - kunne være en ide at bruge PHP/MySQL, og om den løsning vil kunne det som jeg ovenfor har beskrevet mht. database.
Jeg går ud fra, at der ved dette valg vil være en solid portion omprogrammering af mine sider.

Da jeg ikke tjener en øre på mit site vil jeg i videst mulige udstrækning foretrække at afholde renoveringsprojektet uden udgifter.

Hvilken løsning skal jeg vælge?

Gode råd og hjælp modtages med stor taknemlighed!
Avatar billede keysersoze Guru
11. september 2010 - 01:20 #1
En serverside løsning og en CMS løsning er i bund og grund præcis det samme - uden serverside kode intet CMS, så valget må stå imellem en standard-løsning, altså et mere eller mindre færdigt produkt som et CMS er, og opbygning fra bunden. Vælger du at opbygge noget fra bunden selv vil det i sidste ende også blive til et CMS.

Alle de CMS jeg kender til, og som vel og mærke ikke er "skabeloner" fra webhotellers side, kan redigeres på præcis de punkter du har lyst til - dvs kan du din HTML og CSS (og lærer hvordan man redigerer siderne i de enkelte systemer) er der ingen begrænsninger på hvordan du ønsker design og kode.

Hvis du intet kendskab har til PHP/ASP/.NET/database er det en meget stor opgave at gå i gang med dit eget system så set fra den betragtning synes jeg helt klart at du skal vælge en standard-løsning.

Hvad du så skal vælge kan være lidt en jungle men heldigvis kan du se demoer af de fleste systemer inden du vælger så på den måde kan du rimelig let se hvad du går ind til. Til PHP vil mange nok foreslå WordPress men jeg kender intet til PHP og produkter lavet i PHP og derfor ved jeg heller om lige præcis WordPress kan opfylde dine krav - til .NET som er min verden vil jeg helt klart foreslå Umbraco hvilket også er gratis, her kan du nå meget lagt med din HTML/CSS viden mens du nok skal lære lidt XSLT og en lille smule .NET for at få det sidste i mål.
Avatar billede visto Professor
11. september 2010 - 08:23 #2
Tak for god og grundig forklaring.
Som du beskriver det kunne det godt lyde som om, at en standard CMS er vejen frem for mig.

Mht. PHP vil jeg kigge på foreslåede WordPress. Undervejs i min læsning forud for spørgsmålet har det forekommet mig at TYPO3 og Joomla kunne være en ide?
Udover hvad systemerne kan og hvor brugervenlige de er, vil det også være rart hvis der eksisterer hjælpefora, når jeg støder på problemer og udfordringer undervejs. (Jeg ved ikke hvad Eksperten kan i denne forbindelse.)

Mht. databaser, så jeg har lavet en stor og ganske dyb database i Access (ikke i relation til web), så jeg mener jeg kan sige, at jeg har databasekendskab.
Avatar billede DFH86 Nybegynder
11. september 2010 - 09:33 #3
Af CMS løsninger kan Joomla og Drupal anbefales til den løsning du efterspørger. Begge er Open Source projekter, og består derfor af store communities hvor der er rig mulighed for at spørge om hjælp. Men inden du begiver dig ud i at spørge om hjælp er det vigtigt at have kendskab til PHP / MySQL (det er typisk dette server-scripting sprog og denne database de fleste CMS-løsninger består af, da de også er Open Source og meget udbredt).

Prøv http://w3schools.com/ og læs alt om SQL / PHP og gennemgå de tutorials der ligger der.
Avatar billede keysersoze Guru
11. september 2010 - 11:13 #4
Igen så kender jeg kun systemerne af navn og ikke af funktionalitet - men når/hvis du tester nogle af dem af så vær opmærksom på at det nok er de færreste, hvis overhovedet nogen, der passer helt til dit beskrevet behov. Derfor er den anden vigtige ting at kigge på de extensions der findes til hvert system - jo flere jo større chance for at du slipper for selv at skulle ud og kode.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
11. september 2010 - 15:17 #5
Jeg vil klar anbefale dig at få dig et færdigt CMS system.
Hvorfor??? Fordi de færdige systemet bliver vedligeholdt af rigtig mange frivillige folk, og skulle der være nogle som opdager sikkerheds huller i dem, så bliver fejlene rettet og lukket, vælger du selv at kode dit eget CMS så vil du selv skulle rette disse fejl, hvilket ikke altid er super nemt hvis man ikke er 110% fortrolig med programmering.

Men... Jeg ville helt klart anbefale dig at kigge på Joomla(kører på PHP og MySQL), det er det største CMS og mest udbredte i verden, og du får ekstremt mange extensions at vælge imellem, http://extensions.joomla.org og skulle der ikke lige være det du søger så findes der rigtig mange folk som har mulighed for at udvikle dem til dig. hvis du ikke selv vil.

Ud over det så forstår jeg ikke at du ikke tjæner nogle penge på sitet, med så meget indhold, må der da komme ekstremt mange besøgende fra bla google og hvorfor ikke få lidt reklamer på fra nogle vin forhandlere???
Avatar billede visto Professor
11. september 2010 - 17:42 #6
Tak for inputs.

>keysersoze, ang. #1 så forstår jeg ikke helt hvad du mener med at man ender med et CMS også hvis man koder fra bunden. Jeg har indtryk af at en del af et CMS er en bestemt brugerflade, som er den man laver sine sider i, og hvorved koderne bliver genereret. Men kan man ikke lave sine php sider i fx Dreamweaver - eller for den sags skyld en banal teksteditor (hvilket jeg dog ikke tænder på) - og så se resultatet, hvis man har en server installeret på sin computer? Der er i givet fald en helt anden måde at designe og vedligeholde på. Eller er der noget jeg helt har misforstået?

To spørgsmål til jer der nævner Joomla:
1) Er den databaseløsning, som jeg nævner i mit indledende spørgsmål, i forbindelse med vinanmeldelserne mulig i Joomla?
2) Jeg har i en anden tråd set, at Joomla mestendels skulle være velegnet til små og middelstore sites. Er mit med sine ca. 2000 sider ikke for stort?
3)Jeg har fra tid til anden brug for at rette en given kode på et stort antal sider, der befinder sig i mange forskellige mapper), fx skulle jeg for nylig fjerne et link fra en bestemt tekst, der befandt sig 60-70 steder. Findes der i forb.m. Joomla sådan en effektiv Søg/Erstat funktion, eller skal man rette alle steder manuelt? Jeg tænker: Mit indtryk er at man netop ikke sidder og arbejder med koder, så hvordan går man så til den slags i CMS/Joomla?
Avatar billede keysersoze Guru
11. september 2010 - 19:14 #7
njo, altså - man kan jo vende og dreje den på flere måder. Du får så godt som ingenting ud af at vælge omkodning i en serverside-teknologi hvis du laver din side som du har den nu, altså med individuel oprettelse af hver side du har behov for gennem fx DreamWeaver. Derfor er den omkodning jeg tænker på i en serverside-teknologi baseret på at man opbygger en database, et administrationsinterface samt en frontend helt specifikt til ens behov - og resultatet af det er et CMS, altså et indholdsstyringsværktøj.
Avatar billede sabumnim Novice
11. september 2010 - 20:12 #8
Hej Visto

Ud fra det du her beskriver vil du gerne igang med at smide dit vin-site over i et CMS af en eller anden type.

Du nævner selv Joomla og Typo3 og andre her på din svar liste snakker om Drupal.

Alle sammen er gode CMS, dog har jeg ikke selv ret meget kendskab til Drupal, så her vil jeg undlade at udtale mig.

Du kan sagtens benytte enten Joomla eller Typo3 til det formål du her beskriver, men du skriver samtidigt også at du helst gerne ville være fri for at skulle opdatere dit CMS hele tiden - og her er det springende punkt helt klart at Joomla er ekstremt udbredt og derfor og rigtig meget udsat i forhold til hackere.

På baggrund af dette kommer også ret tit security patches og nye opdateringer af Joomla, som sikkerhedshullerne bliver opdaget.
Det sker f.eks. ca. 2 - 3 gange om året at der udkommer en ny version af Joomla og så dagen efter frigivelsen er der opdaget et nyt sikkerhedshul som kræver omgående opmærksomhed, og derfor påkræves det at man hele tiden er ajour med disse huller og problemer.

Typo3 har der imod ikke så mange opdateringer på årsbasis og er et af de mere sikre CMS, set i forhold til hacker angreb.

Hvis man holder de to op imod hinanden er Joomla ekstremt nemt at arbejde med og kan sagtens håndtere det side antal du snakker om her, hvor imod Typo3 kan være mere vanskeligt for en helt ny-begynder som du jo lyder til at være (ud i CMS verdenen), men når Typo3 er sat korrekt op så kører det bare og der er ligesom til Joomla et uendeligt hav af plugins og extensions til og det fede er at det oprindeligt er Dansk produceret.

Så det er lidt op til hvordan du foretrækker det og jeg vil gerne give dig flere råd hvis du ønsker at gå i retning mod et af disse CMS.
Til info har jeg arbejdet i et Typo3 konsulent hos i Kbh. som frontend developer og underviser, og har desuden været medlem af Joomla Community siden det startede op efter at Joomla blev født af bruddet med Mambo, så jeg har en forholdsvis god indsigt i begge systemer.

//Carsten aka Sabumnim
Avatar billede visto Professor
12. september 2010 - 11:07 #9
Hej Carsten

Tak for dit svar, og jeg er meget glad for dit tilbud om give flere råd.

Mht. opdatering, så var det ikke det jeg hentydede til, da jeg i mit spørgsmål skrev, at jeg ønsker en løsning der ikke skal laves om foreløbig (jeg går ud fra det er den formulering der har givet dig den opfattelse). Faktisk vidste jeg ikke at systemerne skal opdateres ind imellem.
Det jeg mente var, at jeg går ud fra at der skal en portion omkodning eller andet i den stil til, når jeg går fra mit nuværende site og til et CMS (jeg ved endnu ikke hvad karakteren og omfanget af det arbejde vil være). Og jeg vil nødig have lavet alt det arbejde i ét system for så om 2 år at opdage et behov for at skifte til et helt andet system og skulle hele det arbejde, som jeg formoder følger deraf, igennem igen.

Det med både sikkerhed og de færre opdateringer, som du beskriver, oplever jeg som et klart plus hos Typo3. Jeg har også fra hvad jeg har læst rundt omkring fået et indtryk af at det, hvis man ser bort fra det nybegynder-vanskelige, er et bedre system.
Jeg kunne godt tænke mig at vide mere konkret hvad det vanskelige ved systemet er: Er det installationen der er svær? Er det brugerinterfacet der er mere uintuitivt eller sværere at lære at betjene? Er det uanset hvad man tilegner sig og lærer vanskeligere at betjene? Er det arbejdsprocessen med at få mit html/css site "konverteret" der er vanskeligere? Eller hvad er det jeg som CMS-nybegynder vil opleve som vanskeligere ved Typo3?

/Preben
Avatar billede sabumnim Novice
13. september 2010 - 11:26 #10
Hej Visto

Tja....
Når først du har lavet din html skabelon er det jo den du skal have op i det valgte CMS og her er forskellige metoder på hvordan dette sker, alt efter CMS valg.

I Joomla skal du skrive noget php kode ind i skabelonen for at få den til at snakke sammen med dit Joomla CMS. Når dette er gjort er det sådan set det.

I Typo3 sker dette ved én af to metoder: enten kører du det der kaldes traditionel templating eller du kører med TemplaVoila templating.
For en standard nybegynder er det helt klart du skal køre TemplaVoila for det gør at du laver en html skabelon og så importerer du denne i T3 og ved hjælp af point-and-click finder du frem til de div containere som skal indeholde noget dynamisk output. Den traditionelle metode går ud på at bruge et kommandoscript som kaldes TypoScript og det er ret vanskeligt og uoverskueligt.

I forhold til T3 er brugerfladen i backend helt klart blevet forbedret hen over de sidste år og den er nu mere tilgængelig men den er stadig vanskelig at arbejde med og kræver at man tager sig tid til at sætte sig ind i det.

Joomla kan også sagtens være vanskeligt, men jeg vil mene det er mere intuitivt at sætte sig ind i Joomla i administrationsdelen.

Desuden er der nogle krav som skal være til stede på det webhotel du vælger at køre din Typo3 løsning fra, det er blandt andet en vis størrelse plads til rådighed og GDlib eller ImageMagick som skal bruges til billedhåndteringen i T3 og der er en række andre krav som bør være opfyldt for at sitet kører forholdsvis fornuftig. Jeg vil råde dig til at finde dokumentationen og læse den igennem.
Men jeg vil helt klart IKKE anbefale at du tager og installerer Typo3 på et typisk webhotel som f.eks. One.com eller surftown da de krav som T3 har ikke kan opfyldes til fulde her.

Jeg ved ikke om dette har givet dig en bedre indsigt?
Ellers skriv igen så må vi jo tage den derfra.

//Carsten
Avatar billede keysersoze Guru
13. september 2010 - 18:01 #11
Der er sikkert også nogle der vil være uenige med mig - men det lyder som om du forventer at du vælger et CMS for livstid og det er jeg bange for godt kan være en forkert antagelse. Produkter dør, nye opstår, webbet får nye krav etc etc så du skal se det som en potentiel risiko at du på et tidspunkt kan komme ud for at skulle skifte igen, nok ikke om 1 år eller 2 men engang i fremtiden, og set på den baggrund kan et skræddersyet system måske være mere holdbart hvis du vil minimere mængden af slavearbejde.

Det er selvfølgeligt forskelligt fra system til system, men fordi standard-systemerne er så generiske som de er ligger data ofte struktureret på en måde så de kan være svære bare lige at overføre til et nyt system - derfor er der også en risiko for at skulle bruge tid på at oprette alle sider på ny (igen) eller bruge tid på at scripte data over i ny struktur ved et CMS-skifte. Ved et skræddersyet system bliver data struktureret helt efter behov og skal der så engang laves en ny hjemmeside kan databasen uden videre genbruges.

En anden ting du i høj grad skal sikre dig er at du enten kan få samme URLs som du har i dag eller kan få 301-redirects over til nye sider da du ellers, i hvert fald for en periode, mister alt hvad du har indekseret nu.
Avatar billede visto Professor
14. september 2010 - 13:56 #12
>keysersoze: Nej, jeg forventer ikke livstidsholdbarhed. Men det er klart at jeg alt andet lige vil foretrække at minimere udsigten til meget og/eller hyppigt slavearbejde.
Jeg har endnu til gode at blive klogere på det mere konkrete arbejdes art og mængde ved de forskellige modeller.

Jeg skriver mig dine råd bag øret mht. at få samme URLs eller 301 redirects.
Avatar billede visto Professor
25. september 2010 - 15:32 #13
Blot til orientering for at I ikke skal tro at jeg har glemt tråden: Jeg har planer om at "lege lidt" med Joomla for at se om det kan afklare spørgsmålet. Men det går lidt langsomt dels fordi jeg aktuelt har et installationsproblem (på lokalt servermiljø), dels fordi jeg også har andet at tage mig til end at sidde bag skærmen. Men jeg skal nok vende tilbage, når jeg har rodet færdig.
Problemet i forb.m. installationen er, at jeg får fejlmeddelelsen "Error: the XML response that was returned from the server cannot be processed" i allersidste fase af installationen, hvor jeg beder om at få installeret demodata. Forud for installationen af Joomla er installeret EasyPHP med Apache server og mySQL database.
Avatar billede visto Professor
23. oktober 2010 - 16:46 #14
Jeg er nu nået fået en lokal installation af Joomla til at køre, og har kigget lidt på det og nok til at jeg nu vil prøve at se om Joomla er en farbar vej.

I har alle på hver jeres måde bidraget fint til min afklaring. Tak for det. Så jeg beder jeg lægge svar til point.
Avatar billede keysersoze Guru
24. oktober 2010 - 17:08 #15
svar :)
Avatar billede sabumnim Novice
24. oktober 2010 - 22:23 #16
Hej Visto

Jeg kaster også lige et svar her :0)

Skønt at høre du er nået så vidt som til dette punkt.

//Carsten
Avatar billede visto Professor
26. oktober 2010 - 11:21 #17
Nu må det være tid til at afslutte. Det sker med point og tak til keysersoze, som faktisk via flere spørgsmål har givet skub til at gå over til CMS. Ligeledes point og tak til sabumnim for grundig vejledning i de enkelte CMS systemer.
Så må vi se om jeg kan få bakset mit site over i det nye system. Det ser alt andet end let ud, og det vil helt sikkert tage en del tid.
Avatar billede sabumnim Novice
26. oktober 2010 - 12:02 #18
Hej Visto

Tak for point og fortsat god vind i sejlene :0)

//Carsten
Avatar billede visto Professor
02. december 2010 - 14:54 #19
Siden jeg skrev her sidst, har jeg ændret beslutning, som jeg vil orienter om, i fald andre måtte stå overfor en lignende udfordring.

Jeg har måttet opgive Joomla, idet jeg måtte erfare, at der udover at være tale om et system til at "manage" "content" også er tale om en specifik layouttænkning. Og jeg måtte konstatere, at mine layout-ønsker ikke kunne organiseres i Joomla. Hvis jeg skulle bruge Joomla, ville det, som jeg fik indtryk af det, kræve at jeg skulle indordne mig under "Joomla-tankegangen", hvor jeg omvendt har brug for et system, der kan lægge sig i forlængelse af min tankegang.
Jeg forestiller mig, at det også forholder sig sådan med andre CMS-systemer. Og da det er meget tidskrævende at sætte ind i et sådant, skønner jeg aktuelt at min tid er bedre brugt på anden vis. Hvordan jeg så skal klare ærterne, har jeg til gode at finde ud af...
Avatar billede keysersoze Guru
02. december 2010 - 18:30 #20
Personligt kender jeg ikke Joomla - men i Umbraco og det nu gratis Composite er der ingen design-restriktioner og ud fra det kendskab jeg har til dit site er det endda også relativt simpelt at sætte op bare man kan lidt HTML og XSLT. Så nej, du er ikke altid underlagt nogle specielle tankegange.