Avatar billede kasbas91 Nybegynder
07. september 2010 - 19:38 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man num_rows på en table ...

Hej eksperten.dk

Hvordan laver man num_rows på en table hvor den tæller at der er fx 4 hvor der står 2 i forum_id osv...

Så man kan skrive ud for de forum katagorier der er, hvor mange indlæg der er i hver...

Håber i forstår mig, det er svært at forklare... ^^

CREATE TABLE IF NOT EXISTS `web_traade` (
  `id` int(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  `forum_id` int(11) NOT NULL,
  `traad_navn` varchar(150) NOT NULL,
  `traad_svar` longtext NOT NULL,
  `traad_tid` varchar(150) NOT NULL,
  PRIMARY KEY (`id`)
) ENGINE=MyISAM  DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=9 ;

--
-- Dumping data for table `web_traade`
--

INSERT INTO `web_traade` (`id`, `forum_id`, `traad_navn`, `traad_svar`, `traad_tid`) VALUES
(1, 10, 'Job', 'Jobnet', ''),
(2, 10, 'job igen', 'jobbe', ''),
(3, 2, 'hjælp', 'Hej ', ''),
(4, 2, 'kn', 'okokok', ''),
(5, 2, '5t5t', '4t4t', ''),
(6, 2, 'gege', 'egeg', ''),
(7, 6, '5t5t', '5t5t5y45y', ''),
(8, 8, 'hej hjælp', 'hehehgeg', '');

Avatar billede kasbas91 Nybegynder
07. september 2010 - 19:41 #1
Ligesom her på eksperten.dk:

Databaser (43.321)
Design (16.390)
Diverse (79.736)
E-løsninger (3.945)
Eksperten.dk (11.519)
Generelt IT (38.699)
Hardware (80.276)
Internet (34.896)
Job/opgaver (2.976)
Netværk (31.275)
Opgaver (16.449)
PDA (3.120)
Programmer (116.324)
Programmering (291.938)
Sikkerhed (21.070)
Styresystemer (99.459)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. september 2010 - 19:49 #2
SELECT kategori,COUNT(*) AS antal
FROM dintabel
GROUP BY kategori
Avatar billede zynzz Praktikant
07. september 2010 - 19:51 #3
Måske..

$query = "SELECT id, forum_id, COUNT(id) AS antal FROM web_traade GROUP BY forum_id";

$result = mysql_query($query) or die(mysql_error());

while($row = mysql_fetch_array($result)){
    echo "Tråde ". $row['antal'] ." i forumID:". $row['antal'] ."<br/>";
}
Avatar billede zynzz Praktikant
07. september 2010 - 19:51 #4
Der var du hurtigere Arne.. :D
Avatar billede arne_v Ekspert
07. september 2010 - 19:58 #5
Jeg serverede den jo heller ikke med PHP syltetoej til.
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
07. september 2010 - 20:44 #6
Ja det er noget i den stil, har i lyst til at hjælpe mig, med at få det placeret rigtigt...

<?php
                    $forum_cat  = "SELECT * FROM `web_forum`";

                    if($forum_cat_resultater = $mysqli->query($forum_cat)){
                        while($forum_cat = $forum_cat_resultater->fetch_object()){
                            if($forum_cat_resultater->num_rows >= 1){
                            $count_rows = mysqli_num_rows($forum_cat_resultater);
                                echo "<li>$forum_cat->id_cat. <a href=\"forum.php?cat={$forum_cat->id_cat}\">$forum_cat->forum
                                <span class=\"count\">$count_rows HER</span></a></li><br>";
                            }
                        $forum_cat_resultater->close();
                    }

                echo "<li>Ny <a href=\"oprettraad.php\">Opret ny tråd</a></li></ul>";
                echo "</div>"; // Web forumet
                echo "<div id=\"web-forum-indhold\">";
                echo "<ul>";
                    $forum_cat_forum_id  = "SELECT * FROM `web_traade` WHERE `forum_id` = $_GET[cat]";
                    if($forum_cat_forum_id_resultater = $mysqli->query($forum_cat_forum_id)){
                        while($forum_id = $forum_cat_forum_id_resultater->fetch_object()){
                            if($forum_cat_forum_id_resultater->num_rows >= 1){
                                echo "<li>$forum_id->id. <a href=\"forum.php?cat={$forum_id->forum_id}&thread={$forum_id->id}\">
                                ".ucfirst($forum_id->traad_navn)."</a></li>";
                            }

                        $forum_cat_forum_id_resultater->close();
                    }
                echo "</ul>";
                echo "</div>";
                if($_GET['cat'] && $_GET['thread']){
                echo "<div id=\"thread\">";
                    $se_traad  = "SELECT * FROM `web_traade` WHERE `id` = $_GET[thread]";

                    if($se_traad_resultater = $mysqli->query($se_traad)){
                        while($se_traad = $se_traad_resultater->fetch_object()){
                            if($se_traad_resultater->num_rows >= 1){
                                echo "$se_traad->traad_navn <br>";
                                echo "$se_traad->traad_svar";
                            }
                        $se_traad_resultater->close();
                    }
                    echo "</div>";
                }
?>

Hvis i har tid og lyst til at hjælpe mig ;P
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
07. september 2010 - 21:16 #7
Fordi jeg kan ikke få det til at virke... ;P

Det er sikkert mig der har gjordt noget forkert...
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
07. september 2010 - 21:25 #8
Jeg har også prøvet sådan her:

$count_traade  = "SELECT `forum_id` COUNT(*) AS `counts` FROM `web_traade` GROUP BY `forum_id`";

                    if($count_traade_resultater = $mysqli->query($count_traade)){
                        while($count_traade_row = $count_traade_resultater->fetch_object()){
                            $count = $count_traade_row->counts;
                        }

Men kan ikke få det til at virke...
Avatar billede danco Nybegynder
07. september 2010 - 22:20 #9
SELECT count(*) WHERE forum_id=2

Det er også en mulighed.
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
07. september 2010 - 22:29 #10
Jamen det skal jo være dynamisk, fordi jeg ved jo ikke hvor mange

indlæg brugerne ligger... Så den skal selv finde ud af hvor mange

indlæg der er under php og mysql....
Avatar billede danco Nybegynder
07. september 2010 - 22:40 #11
Jeg skulle da også mene at det var dynamisk.

$row = mysql_fetch_array($result);
$antal = $row['count(*)];

Alternativt:

SELECT * FROM web_traade WHERE forum_id=2

$antal = mysql_num_rows($result);
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
07. september 2010 - 22:46 #12
Jamen, jeg har 10 Forum Katagorier, hvordan skal jeg tælle alle

indlæg som ligger under hver katagori... ;P

Hvis jeg tager forum_id=2 så tager den vel kun der hvor der er id

nummer 2 som en gruppe...
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
07. september 2010 - 23:22 #13
Mine tabeller ser således ud:

CREATE TABLE IF NOT EXISTS `web_forum` (
  `id_cat` int(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  `forum` varchar(150) NOT NULL,
  PRIMARY KEY (`id_cat`)
) ENGINE=MyISAM  DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=11 ;

--
-- Dumping data for table `web_forum`
--

INSERT INTO `web_forum` (`id_cat`, `forum`) VALUES
(1, 'Php, MySQL'),
(2, 'Ajax, Jquery, Javascript'),
(3, 'Html, D-HTML, CSS'),
(4, 'S&oslash;gemaskiner / SEO '),
(5, 'ASP,  ASP.NET'),
(6, 'Perl/CGI'),
(7, 'C#'),
(8, 'Generelt'),
(9, 'Alt om Web-integrator'),
(10, 'Job som Web-integrator ?');

CREATE TABLE IF NOT EXISTS `web_svar` (
  `id` int(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  `svar_id` int(11) NOT NULL,
  `forum_svar` varchar(150) NOT NULL,
  `svar_navn` varchar(150) NOT NULL,
  `svar_email` varchar(150) NOT NULL,
  `svar` longtext NOT NULL,
  `svar_tid` varchar(150) NOT NULL,
  PRIMARY KEY (`id`)
) ENGINE=MyISAM  DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=2 ;

CREATE TABLE IF NOT EXISTS `web_traade` (
  `id` int(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  `forum_id` int(11) NOT NULL,
  `traad_navn` varchar(150) NOT NULL,
  `traad_svar` longtext NOT NULL,
  `traad_tid` varchar(150) NOT NULL,
  PRIMARY KEY (`id`)
) ENGINE=MyISAM  DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=9 ;

--
-- Dumping data for table `web_traade`
--

INSERT INTO `web_traade` (`id`, `forum_id`, `traad_navn`, `traad_svar`, `traad_tid`) VALUES
(1, 10, 'Job', 'Jobnet', ''),
(2, 10, 'job igen', 'jobbe', ''),
(3, 2, 'hjælp', 'Hej ', ''),
(4, 2, 'kn', 'okokok', ''),
(5, 2, '5t5t', '4t4t', ''),
(6, 2, 'gege', 'egeg', ''),
(7, 6, '5t5t', '5t5t5y45y', ''),
(8, 8, 'hej hjælp', 'hehehgeg', '');

Hvis det kan hjælpe os...:)
Avatar billede majbom Novice
08. september 2010 - 07:16 #14
SELECT t.traad_navn, COUNT(s.id) AS svar FROM web_traade t INNER JOIN web_svar s ON t.id=s.svar_id
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
08. september 2010 - 19:21 #15
Ja, men jeg tror det er mig der er dum til at forstå.. ;P..

Det er sikkert også sat forkert op, da det er første gang jeg prøver

at lave et forum....
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
08. september 2010 - 19:28 #16
Jeg kan kun få den til at sige hvor mange rows der er i tabellen.

Men hvordan tæller jeg det sammen i en gruppe... Og udfor de

forskellige katagorier som de høre til...

Hvis nu fx. at der er 3 der har skrevet et indlæg under PHP, MySQL

Så ud for katagori PHP, MySQL skal der stå 3.

Den skal sige hvor mange indlæg der ligger i de forskellige

katagorier, og det skal kun være katagorierne og ikke andre som

svare på indlæget. ;P

Men ved bare ikke hvordan man kan lave det sådan, men mine

tabeller er nok lavet forkert til at kunne gøre det som jeg gerne

vil...

MINE TABELLER:

CREATE TABLE `web_categories` (
  `cat_id` int(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  `cat_name` varchar(150) NOT NULL,
  `cat_description` varchar(150) NOT NULL,
  PRIMARY KEY (`cat_id`)
) ENGINE=MyISAM  DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=11 ;

--
-- Data dump for tabellen `web_categories`
--

INSERT INTO `web_categories` VALUES(1, 'Php, MySQL', '');
INSERT INTO `web_categories` VALUES(2, 'Ajax, Jquery, Javascript', '');
INSERT INTO `web_categories` VALUES(3, 'Html, D-HTML, CSS', '');
INSERT INTO `web_categories` VALUES(4, 'S&oslash;gemaskiner / SEO ', '');
INSERT INTO `web_categories` VALUES(5, 'ASP,  ASP.NET', '');
INSERT INTO `web_categories` VALUES(6, 'Perl/CGI', '');
INSERT INTO `web_categories` VALUES(7, 'C#', '');
INSERT INTO `web_categories` VALUES(8, 'Generelt', '');
INSERT INTO `web_categories` VALUES(9, 'Alt om Web-integrator', '');
INSERT INTO `web_categories` VALUES(10, 'Job som Web-integrator ?', '');

-- --------------------------------------------------------

--
-- Struktur-dump for tabellen `web_posts`
--

CREATE TABLE `web_posts` (
  `post_id` int(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  `post_content` longtext NOT NULL,
  `post_date` datetime NOT NULL,
  `post_topic` int(11) NOT NULL,
  `post_by` int(11) NOT NULL,
  PRIMARY KEY (`post_id`)
) ENGINE=MyISAM  DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=2 ;

--
-- Data dump for tabellen `web_posts`
--

-- --------------------------------------------------------

--
-- Struktur-dump for tabellen `web_topic`
--

CREATE TABLE `web_topic` (
  `topic_id` int(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  `topic_subject` varchar(255) NOT NULL,
  `topic_content` longtext NOT NULL,
  `topic_date` datetime NOT NULL,
  `topic_cat` int(11) NOT NULL,
  `topic_by` varchar(100) NOT NULL,
  PRIMARY KEY (`topic_id`)
) ENGINE=MyISAM  DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=4 ;

--
-- Data dump for tabellen `web_topic`
--

INSERT INTO `web_topic` VALUES(1, 'efe', 'efe', '0000-00-00 00:00:00', 1, 'kasbas91');
INSERT INTO `web_topic` VALUES(2, 'yjyj', 'yjyj', '0000-00-00 00:00:00', 1, 'kasbas91');

Håber i stadig har lyst til at hjælpe mig... :)
Avatar billede majbom Novice
08. september 2010 - 19:56 #17
nååh jeg troede det var svar per tråd, men det er spørgsmål/tråde per kategori?
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
08. september 2010 - 20:03 #18
ja i hver katagori bliver der oprettet nogle emner også kaldt tråde,

og udfor katagorierne skal der så stå hvor mange emner der er blevet

oprette under hver katagori... Hvis du forstår mig ;P
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
08. september 2010 - 20:10 #19
Et eksempel:

Katagori: Php, MySQL ( 12 )

Det betyder at der er oprette 12 emner under Php, MySQL.

Men jeg ved bare ikke hvordan jeg gør det...

Fordi som i kan se i mine tabeller under web_topic:

Der er en der hedder: topic_cat der ligger katagori id'erne inde i.

Så de hænger sammen...

Men hvordan jeg får den til at finde ud af at alle id'erne med

nummer 1 høre under Php, MySQL osv, når jeg skal tælle dem sammen.

Fordi tabellen: web_topic kommer jo til at se således ud under

topic_cat:

Der skal den jo selv kunne tage alle 1'erne og 2'erne osv. Og selv

tælle dem sammen til hver katagori.

Hvis du forstår mig... ;P
Avatar billede majbom Novice
08. september 2010 - 20:52 #20
ja okay, det var osse noget rod jeg fik skrevet tidligere, det kan man ikke....

jeg ved faktisk ikke om det kan lade sig gøre uden at lave en "sub-query" for hver kategori, så du laver en count(*) where id=1 og derefter id=2 osv osv indtil du har været alle kategorierne igennem...
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
08. september 2010 - 21:28 #21
hmm det er jo sådan at man kan tilføje katagoriere dynamisk...

Men ved du hvordan alle andre gør det, fordi her på eksperten har de

det...

Databaser (43.327)
Design (16.390)
Diverse (79.739)
E-løsninger (3.945)
Eksperten.dk (11.519)
Generelt IT (38.702)
Hardware (80.293)
Internet (34.902)
Job/opgaver (2.976)
Netværk (31.279)
Opgaver (16.449)
PDA (3.120)
Programmer (116.340)
Programmering (291.958)
Sikkerhed (21.070)
Styresystemer (99.461)
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
08. september 2010 - 21:29 #22
Ellers skal man bare lade være med at kunne oprette katagorier...

Men hvordan laver man helt præcis de sub-querys...

Tror ikke helt jeg er med på hvad du mener ;P
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
09. september 2010 - 01:04 #23
Hej jeg har droppet at lave det, tror det bliver for svært..

Vil du have point, fordi du har gidet at hjælpe mig. ;P
Avatar billede majbom Novice
09. september 2010 - 07:41 #24
det er ikke svært at lave, jeg tænkte bare på om man kunne lave det i én query, men det tror jeg umiddelbart ikke.

som det er nu laver du vel en query hvor du henter alle kategorier og derefter en while hvor du udskriver listen. i denne while kan du jo lave en query der henter count(*) where id=id på den kategori du udskriver
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
09. september 2010 - 09:05 #25
JA jeg henter mine katagorier sådan her:

$katagorier_query  = "SELECT * FROM `web_categories`";
if($katagorier_resultater = $mysqli->query($katagorier_query)){
    while($katagorier = $katagorier_resultater->fetch_object()){
        if($katagorier_resultater->num_rows >= 1){
        $count_rows = mysqli_num_rows($forum_cat_resultater);
            echo "<li>{$katagorier->cat_id}. <a href=\"forum.php?cat={$katagorier->cat_id}\">{$katagorier->cat_name} <br>
            <span class='katagorier_description'>$katagorier->cat_description</span></a></li><br>";
        }
    $katagorier_resultater->close();
}

Avatar billede kasbas91 Nybegynder
09. september 2010 - 09:09 #26
Jeg ved ikke helt præcis hvordan jeg skal lave det...

Men er det sådan her,

// HER BLIVER MINE KATAGORIER VIST
$katagorier_query  = "SELECT * FROM `web_categories`";
if($katagorier_resultater = $mysqli->query($katagorier_query)){
    while($katagorier = $katagorier_resultater->fetch_object()){
        if($katagorier_resultater->num_rows >= 1){
            $count_query = "SELECT COUNT() FROM `web_categories` WHERE `cat_id` = $katagorier->cat_id";
            echo "<li>{$katagorier->cat_id}. <a href=\"forum.php?cat={$katagorier->cat_id}\">{$katagorier->cat_name} <br>
            <span class='katagorier_description'>$katagorier->cat_description</span></a></li><br>";
        }
    $katagorier_resultater->close();
}

Avatar billede majbom Novice
09. september 2010 - 11:26 #27
-> #26 - lige præcis, så skal du bare have en * ind i din count og have den udskrevet :)
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
09. september 2010 - 11:53 #28
Jeg har prøvet at sætte denne her under while

                                $count_query = "SELECT COUNT(t.`topic_id`) AS `count` FROM `web_categories` c JOIN `web_topic` t";

Men jeg ved ikke om det er lavet rigtigt, jeg kan ikke få den til at

udskrive noget i hvert fald. ;P
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
09. september 2010 - 11:55 #29
Okay men hvordan udskriver man sådan en count query...
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
09. september 2010 - 13:39 #30
fx..
$count_query = "SELECT COUNT(*) AS count FROM `web_categories`
                WHERE `cat_id` = $katagorier->cat_id";

For at udskrive denne query skal man så bare skrive $count
Avatar billede majbom Novice
09. september 2010 - 13:52 #31
du kan jo f.eks. gøre lige som du gør med kategori-queryen ;)

du kan så bruge fetch_row i stedet for fetch_object, når du nu ved at der kun er én række :)
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
10. september 2010 - 14:06 #32
Ja det har jeg også lige prøvet, men kan virkelig ikke få det til

at virke..
Avatar billede majbom Novice
10. september 2010 - 15:09 #33
hvad har du prøvet?
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
10. september 2010 - 17:25 #34
Jeg har prøvet at lege med det på mange måder, men kan ikke få det

til at virke..

$katagorier_query_select  = "SELECT `cat_id` FROM `web_categories`";
if($katagorier_resultater = $mysqli->query($katagorier_query_select)){
    while($katagorier_select = $katagorier_resultater->fetch_object()){

    $count_rows = "SELECT COUNT(`topic_cat`) AS `count` FROM `web_topic` WHERE `topic_cat` = $katagorier_select->cat_id GROUP BY `topic_cat`";
        if($count_rows_resultater = $mysqli->query($count_rows)){
            while($count_row = $count_rows_resultater->fetch_row()){
                $select_count = $count_row->count;
            }
Avatar billede majbom Novice
10. september 2010 - 21:29 #35
$select_count = $count_row->count;

skal være:

$select_count = $count_row[0];

og du behøver ikke GROUP BY...
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
10. september 2010 - 22:10 #36
Ja, det var lidt bedre, nu skriver den 0 ud for alle kategorierne, men der er jo indlæg under kategorierne...
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
10. september 2010 - 22:15 #37
Ja men det virker sådan nogenlunde...
Men nu tager den kun efter id 10, og det skal den jo ikke, så udskriver den jo bare hvor mange indlæg der er i id 10, og ikke
for hver id...

Jeg aner virkelig ikke hvad problemet kan være...
Avatar billede bedrettin Nybegynder
11. september 2010 - 00:55 #38
Prøv spørg www.dahii.dk
Avatar billede majbom Novice
11. september 2010 - 07:15 #39
-> #38 - ??

-> #37 - hvordan ser koden ud? bare lige den hvor du udskriver kategorierne
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
11. september 2010 - 10:51 #40
#38

Hvad mener du med at jeg skal spørge Dahii...

Splazz:

// HER BLIVER MINE KATAGORIER VIST
                    $katagorier_query  = "SELECT * FROM `web_categories`";
                    if($katagorier_resultater = $mysqli->query($katagorier_query)){
                        while($katagorier = $katagorier_resultater->fetch_object()){
                            if($katagorier_resultater->num_rows >= 1){
                            echo "<li>{$katagorier->cat_id}. <a href=\"forum.php?cat={$katagorier->cat_id}\">{$katagorier->cat_name} <br>
                                <span class='katagorier_description'>$katagorier->cat_description</span></a>
                                <span class=\"count\" id=\"$select_id\">$select_count</span></li><br>";
                            }
                        $katagorier_resultater->close();
                    }

Er det den her du mener ;P..
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
11. september 2010 - 12:04 #41
Den skal jo ikke kun tage efter id 10,

den skal jo kunne tage alle id'erne...

Har du en idé til det.. ;P
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
11. september 2010 - 19:08 #42
Jeg kan ikke forstå hvorfor den tager efter det sidste id i katagorier...
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
11. september 2010 - 19:47 #43
Jeg har fået det til at virke... Endelig, jeg lagde det hele sammen under kategori queryen, og brugte kategori query id'en
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
11. september 2010 - 19:47 #44
Splazz, læg et svar for at få point ;P
Avatar billede majbom Novice
11. september 2010 - 21:51 #45
super, smider du ikke koden, så andre evt kan få glæde af det?
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
11. september 2010 - 23:24 #46
Jov det skal jeg nok:

Her er den...

$katagorier_query  = "SELECT * FROM `web_categories`";
if($katagorier_resultater = $mysqli->query($katagorier_query)){
    while($katagorier = $katagorier_resultater->fetch_object()){
        if($katagorier_resultater->num_rows >= 1){
            $count_rows = "SELECT COUNT(`topic_cat`) AS `count` FROM `web_topic` WHERE `topic_cat` = $katagorier->cat_id";
            if($count_rows_resultater = $mysqli->query($count_rows)){
                while($count_row = $count_rows_resultater->fetch_row()){
                    $select_count = $count_row[0];
                }
        echo "<li>
        Der er {$select_count} indlæg. <a href=\"forum.php?cat={$katagorier->cat_id}\">
        {$katagorier->cat_name} <br><span class='katagorier_description'>{$katagorier->cat_description}</span></a></li><br>";
    }
    $katagorier_resultater->close();
}

Avatar billede kasbas91 Nybegynder
11. september 2010 - 23:25 #47
Og mange tak for jeres hjælp.. ^
Avatar billede majbom Novice
11. september 2010 - 23:50 #48
selv tak, og tak for point :)