Avatar billede niclasp Nybegynder
06. september 2010 - 12:54 Der er 5 kommentarer

Excel: Ændrer baggrundsfarve ved hjælp af dato

Hej folkens,

Jeg står med en udfordring mht. betinget formatering.

Det jeg skal have lavet er et skema hvornår man har været på kursus og hvornår kurset udløber.

K7 har jeg omdøbt til DATO og skrevet =idag().
H9 er dagen hvor man har opnået status på kurset.
I9 er dagen hvor kurset udløber.

Jeg har så valgt i I9,
"Celleværdien er" "større end" "=DATO" og Formater "grøn baggrund"
"Celleværding er" "mindre end" "=DATO" og formater "rød baggrund"

Alt det her virker også fint, men nu kommer problemet så.
Jeg vil gerne have lavet endnu en betinget formatering, hvor feltet skal være gult når der er mindre end 6 måneder til udløbsdato.

Jeg synes jeg har prøvet lidt af hvert, men kan ikke få noget af det til at virke?

På forhånd tak!

Mvh, Niclas Pedersen
Avatar billede sigyn Seniormester
06. september 2010 - 13:30 #1
Prøv med "Formlen er"  og sæt dit regnestykke ind der f.eks Dato<Idag()-60
Avatar billede Wiking56 Nybegynder
06. september 2010 - 13:56 #2
Hej Niclas
for det første skal du sikre at formatteringen af de 2 felter I9 og DATO er korrekte, så excel ved at det er dato'er det drejer sig om.

der er 3 konditioner:
H10>Dato  =IF(DATO<H10;TRUE;FALSE)
<6 mdr    =IF(DATO-H10<180;TRUE;FALSE)
H10<=dato  =IF(H10<=DATO;TRUE;FALSE)

de skal ligeledes være listede i denne rækkefølge og du skal "hakke" af så den stopper hvis et af udsagnene er sande.

Held og lykke
Avatar billede niclasp Nybegynder
07. september 2010 - 10:46 #3
Hej igen,

Jeg kan ikke lige få det til at virke som I beskriver.

Felterne H9, I9 og K7(DATO) er allesammen formateret som dato "14-03-01"

Jeg kan godt bruge
I9>Dato  =HVIS(DATO<=I9;SAND;FALSK)  (Den giver grøn baggrund)
I9<DATO  =HVIS(I9<DATO;SAND;FALSK)    (Den giver rød baggrund)

Men problemet er stadig når der er mindre end 180 dage mellem I19 og DATO, så skal den være gul.

=HVIS(DATO-I9<180;SAND;FALSK)

I9 står der 31-10-2010
Når jeg sætter DATO mere end seks måneder fra I9, så er den grøn.
Er DATO overskredet, bliver den rød.
Men der sker absolut intet med den gule farve..

Hvad er forkert?
Avatar billede sigyn Seniormester
07. september 2010 - 11:06 #4
Der hvor du definerer din betingede formatering vælger du "Formlen er" i stedet for "Celleværdien er" og så skriver du i9-k7<180 og vælger gul farve. Og så er der så vidt jeg husker (jeg har ikke lige fået det testet) noget med rækkefølgen af betingelserne
Avatar billede Wiking56 Nybegynder
10. september 2010 - 15:13 #5
Du skal være opmærksom på at det ikke er ligegyldig hvilken rækkefølge dine regler står i din formaterings manager. Desuden skal du sætte mærke i feltet "stop hvis sandt".

mvh

Wiking56