Avatar billede hnto Nybegynder
01. september 2010 - 17:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

linieskift og ordeling funktion i access 2003

Jeg har i tabellen "tabel1" et "felt1", "felt2" og "felt3"
"felt1" og "felt2" skal lægegs sammen i det resulterende "felt3"
dette er simpelt, men hvad hvis jeg ville følgende...

"Felt3" skal updates efterfølgende til at lave linieskift efter 150 karakterer OG hvis det er midt i et ord, skal den gå til starten af ordet og dele det der.

Kom så drenge og piger :-)

NB.
Den skal laves så den kan køres i en opdateringsforespørgsel på feltet
02. september 2010 - 17:32 #1
Det tog sin tid, for det var lidt komplekst.

Foerst en funktion der deler en lang tekst-streng i linier paa maksimalt x karakterer (du vil have 150, jeg brugte for test 25) men altid deler ved slutningen af et helt ord.  Det kan muligvis goeres kortere og mere elegant, men det her virker i min test:

s = "aaaaaaaa....." 'strengen der skal opdeles
v = "" 'den resulterende opdelte saetning
i = 50 'maksimal laengde af en linie
j = 1 'starten af den naeste linie
While Len(s) >= j + i
    t = Mid(s, j, i) 'den maksimale naeste linie
    k = InStrRev(t, " ") 'sidste mellemrum i naeste linie
    u = Mid(s, j, k - 1) 'naeste linie, afslutter ved et helt ord
    v = v & u & Chr(13) & Chr(10) ' den resulterende delte streng
    j = k + j
Wend
v = v & Mid(s, j)

Den saetning der skal opdeles skal saa vaere felt1 + " " + felt2 og det skal bevares i felt3.  Jeg lavede for test en formular1 bundet til tabel1 med textboxene felt1, felt2, og felt3, og med en knap med den foelgende kode i Click() eventen:

Private Sub Knop3_Click()
    Dim s, t, u, v As String
    Dim i, j, k As Integer
    DoCmd.SetWarnings False
    DoCmd.GoToRecord , "Formulier1", acFirst
    Do Until Me.NewRecord
        s = Me.felt1 & " " & Me.felt2
        v = ""
        i = 50 'maksimal laengde af en linie
        j = 1 'starten af den naeste linie
        While Len(s) >= j + i
            t = Mid(s, j, i) 'den maksimale naeste linie
            k = InStrRev(t, " ") 'sidste mellemrum i naeste linie
            u = Mid(s, j, k - 1) 'naeste linie, afslutter ved et helt ord
            v = v & u & Chr(13) & Chr(10) ' den resulterende string delt i linier
            j = k + j
        Wend
        v = v & Mid(s, j)
        Me.felt3 = v
        DoCmd.GoToRecord acDataForm, "Formulier1", acNext
    Loop
    DoCmd.SetWarnings True
End Sub
Avatar billede hnto Nybegynder
02. september 2010 - 19:02 #2
kunne du sende databasen (zip) til info snabela anito punktum dk
:-)
02. september 2010 - 21:29 #3
Jeg mistede min winzip da jeg for nylig maatte geninstallere, men databasen er kun godt 300k, saa jeg haaber den kommer igennem.  Ellers sig til.  Jeg skal alligevel have fat paa winzip igen.

Tabellen indeholder to records hver med et felt1 og et felt2.  I formularen skal du trykke paa knappen.  Saa foejes teksten i de to felter sammen, og der laves linieskift efter det sidste ord i en maksimal 25 tegns linie (25 i stedet for 150 fordi det var nemmere at teste, men du kan i vba koden saette variabel i til den oenskede linie laengte.

Jeg tillader mig at oprette dette som svar idet jeg haaber at min foreslaaede loesning svarer til hvad du oenskede.
Avatar billede hnto Nybegynder
03. september 2010 - 00:33 #4
du får bare point for ihærdigheden, så skal jeg nok få det til at virke hvis der skal justeres lidt :-)

nb har lige sendt en mail retur til dig, idet access ikke kunne kende formatet da jeg renamede til .mdb

bare kyl den direkte igennem, idet det mere var i relation til firewall end det var størrelsen jeg frygtede. :-)

tester det i morgen formiddag...
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2010 - 21:32 #5
Jeg ville lægge 2 (eller flere) felter sammen sådan:

Function lines$(lineLength, ParamArray sStr())
    Dim sString, wrd, lastCRPos%

    For Each sString In sStr()
        For Each wrd In Split(sString, " ")
            If Len(lines) + Len(wrd) > lineLength + lastCRPos Then
                lines = lines & vbCrLf
                lastCRPos = Len(lines): End If
            lines = lines & wrd & " ": Next: Next
End Function