Avatar billede caturn Nybegynder
27. august 2010 - 17:56 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

slet ikke node, hvis node ikke eksisterer

Hej

Jeg forstår ikke hvorfor jeg får fejlen for linie 2:

29Uncaught TypeError: Cannot read property 'firstChild' of null

når følgende kode kører:

var node = document.getElementById('valgboks');
if (node.firstChild != null) node.removeChild(node.firstChild);

Jeg beder den jo netop ikke gøre noget, hvis den ikke eksisterer.
Avatar billede majbom Novice
27. august 2010 - 19:24 #1
som jeg forstår den fejl er det 'node' der er null
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2010 - 20:42 #2
Elementet valgboks findes måske ikke?

Hvis du bare vil undgå fejlen, og ikke rette den, kan du gøre således:

var node = document.getElementById('valgboks');
if (node != node && node.firstChild != null) node.removeChild(node.firstChild);
Avatar billede majbom Novice
27. august 2010 - 21:25 #3
-> kimsey0 - hvad skulle det hjælpe at tjekke node mod node? det svarer til at tjekke om 0 != 0 ?
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2010 - 21:38 #4
-> splazz - nu må du ikke hænge dig i slåfejl. Der skulle selvfølgelig stå null

var node = document.getElementById('valgboks');
if (node != null && node.firstChild != null) node.removeChild(node.firstChild);
Avatar billede majbom Novice
27. august 2010 - 21:44 #5
-> kimsey0 - det er jo svært at vide om det er en slåfejl - det skrev du jo ikke noget om ;)
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2010 - 22:05 #6
-> splazz - nej, og det ville godt nok have set dumt ud hvis jeg havde :P
Avatar billede majbom Novice
04. november 2010 - 14:31 #7
kom du videre?
Avatar billede caturn Nybegynder
10. november 2010 - 16:15 #8
nej desværre
Avatar billede majbom Novice
10. november 2010 - 18:55 #9
okay, selv tak...