Avatar billede natsort Nybegynder
24. juli 2001 - 10:24 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Excel - funtion tæl.hvis med flere kriterier...

Hvordan kan man tælle antallet af forekomster i en liste med flere kriterier.
eks. Kolonne A er navn, B er postnummer og  C er køn.
Jeg vil gerne tælle antallet af mænd i postnummer 2000.
Er der en funktion, hvor dette kan lade sig gøre??
Avatar billede mugs Novice
24. juli 2001 - 13:04 #1
Ja - det er der da, og du giver selv svaret:

Funktionen hedder TÆL.HVIS, og tæller antallet af celler i et givet område, der opfylder fastsatte betingelser.

Mvh / Mugs
Avatar billede johs_j Novice
24. juli 2001 - 15:34 #2
Der findes 2 funktioner der hedder: Og(),Eller()

så du kan f.eks. skrive:

=Tæl.Hvis(A1:b20;og(krit1;krit2;osv))
Du kan opsætte 30 kriterier på denne måde. Du kan selvfølgelig blande med Eller(). Nåh-ja. Du kan også bruge Ikke()
=Tæl.Hvis(a1:b20;og(krit1;ikke(krit2)))
Krit1 skal være; men krit2 må ikke være!
Avatar billede johs_j Novice
24. juli 2001 - 16:11 #3
>natsort
Jeg trækker mit svar tilbage. Man kan desværre ikke have flere kriterier i Tæl.Hvis() Kun i HVIS()
Avatar billede lsimony Nybegynder
25. juli 2001 - 23:08 #4
Hej

Jeg har lige besvaret et tilsvarende spørgsmål. Prøv at se

http://www.eksperten.dk/spm/91792

Held og lykke

Lars Simonÿ
Avatar billede janvogt Praktikant
26. juli 2001 - 19:19 #5
Du kan anvende en arrayformel, som kan håndtere alle de kriterier du ønsker.

Angiv en mailadresse eller send en mail til jan_vogt_hansen@hotmail.com så skal jeg sende et eksempel.
Avatar billede janvogt Praktikant
02. august 2001 - 02:04 #6
>>> natsort

Fik du klaret problemet ?
Avatar billede tville Juniormester
10. august 2001 - 14:55 #7
Hej

Jeg ville bruge en pivottabel. Den er let og hurtig at arbejde med.
I layouttet i pivottabellen kan du f.eks. anbringe Køn i kolonne, postnummer i række og antal postnrummre i data.

mvh
Torben
Avatar billede janvogt Praktikant
16. august 2001 - 11:37 #8
Hallo ....!
24. august 2001 - 16:50 #9
Der kan vist ikke koges mere suppe på dette spørgsmål, eller hvad siger du \"natsort\" !!
Avatar billede janvogt Praktikant
27. august 2001 - 13:29 #10
>>> natsort

Accepter du lige, så vi kan få spørgsmålet fjernet fra \"åbne\".
Hvis du har behov et eksempel med array-formel så giv lyd!
Avatar billede 8euztnrqvn Praktikant
21. september 2021 - 22:15 #11
Der er en funktion der hedder HVISER().
Syntaksen er =HVISER([noget er SAND1; Værdi, hvis SAND1;noget er SAND2; værdi, hvis SAND2;Noget er SAND3, værdi, hvis SAND3)

Den findes også som TÆL.HVISER(), SUM.HVISER(), MIDDEL.HVISER(), MAKS.HVISER() og MIN.HVISER().

På engelsk hedder den IFS().

Så din formel bliver =TÆL.HVISER(B:B;"=2000";C:C;"=mand")