Avatar billede shaya Praktikant
23. august 2010 - 18:04 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Usynlig link over baggrund

Hej alle

Jeg har et billede som skal være baggrunden + skabelon på min hjemmeside. Skabelonen er lavet i et tegneprogram (så det er et billede). Skabelonen/baggrunden er centreret så x + y positionen ændres hele tiden afhængigt af webbrowser vindue bredde, som brugeren jo kan styre. Så hvordan kan jeg gør sådan at ligge linket over ét punkt i billedet, så den altid følger knappen på billedet??

Altså hvordan finder jeg midtpunktet (x-værdi) af internet-skærmen (ikke webbrowser vindue eller desktop-x-mouse), men den ting som viser det aktuelle internet. Og så kan jeg bare plusse eller minusse de x-værdier der skal til for at ændre linket position???

Tak på forhånd

Kan godt være spørgsmålet er i den forkerte kategori??
Avatar billede kimdolleris Nybegynder
23. august 2010 - 19:35 #1
Du kan positionere..Altså; hvis du har en boks (dit link) som er fx 300x100pxs og den skal ligge oven på noget der altid er 40 pixels fra midten og 10pxs fra toppen af browseren kan du gøre sådan;

#minlinkcontainer{

width:300px;
height:100px;

position:absolute;
top: 10px; /* din top position  */
left:50%;
margin-left:40px; /* Din venstre position fra midten (kan også være negativ "-40px;" */

}

Husk at dit ugangspunkt på boksen altid er øverste venstre hjørne.

Det med at den skal være usynlig kan du evt. gøre med en 1x1px transparent gif.

//Kim
Avatar billede shaya Praktikant
24. august 2010 - 08:31 #2
Tusind tusind tak.
Avatar billede shaya Praktikant
25. august 2010 - 09:43 #3
Ups kan ikk rigtig få det til at fungerer??? det med at placere link venstre til midt?? Det der margin-left virker ikke?
Avatar billede kimdolleris Nybegynder
25. august 2010 - 09:47 #4
Har du noget kode eller noget jeg kan se?
Avatar billede shaya Praktikant
25. august 2010 - 12:14 #5
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Untitled Document</title>
</head>

<body>
<table width="200" border="1" style="left:50%; margin-left:-50;">
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>

Lavet i dreamweaver??
Avatar billede shaya Praktikant
25. august 2010 - 12:15 #6
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Untitled Document</title>
</head>

<body>
<table width="200" border="1" style="left:50%; margin-left:-50px;">
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>

Dette virker ikke. Den placer tabellen 50px til venstre udenfor skærmen?
Avatar billede kimdolleris Nybegynder
25. august 2010 - 12:53 #7
Fordi du mangler position:absolute;

position:absolute;
top: 10px; /* din top position  */
left:50%;
margin-left:40px; /* Din venstre position fra midten (kan også være negativ "-40px;" */
Avatar billede shaya Praktikant
25. august 2010 - 16:25 #8
Ohhhhhhhh ok tak skal du have