Avatar billede larsen45 Juniormester
23. august 2010 - 17:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

hjælp med facebook og meta

jeg har en masse post indlæg, hvor jeg ønsker, at give folk mulighed for at sharer det på facebook.

Det eneste som der skal stå i facebook overførslen er en overskrift, og selve linket på post indlægget fra hjemmesiden.

Hvordan for jeg lavet en meta kode i toppen af siden, som kan finde ud af, at udtrække hver eneste overskrift ud af database tabellen.
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2010 - 11:56 #1
Vil du ikke smide din kode ind? Sådan at det er lidt nemmere at komme med et forslag til hvordan den kan løses...

\Dan
Avatar billede larsen45 Juniormester
24. august 2010 - 13:21 #2
I head sektionen

<head>
<title></title>

Skal vise overskrift, fra hver post i database tabellen.
<meta name="Title" content="her skal post id overskrift vises" />
-----------------------------------------
Body delen

Linket:
<a href='http://www.facebook.com/share.php?u=http://www.hjemmesideblabla/postindlaeg.asp?id=<%=request.querystring("id")%>' target="_top">sharer på facebook</a>

Målet er at facebook, viser følgende til sharer:
overskrift (som fed overskrift)
http linket (det fulde http link til det angivne post id)
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2010 - 13:34 #3
Jamen vi er jo nød til at vide hvor du vil få din overskrift fra, som skal være varierende... Mit gæt ville være at den også er længere nede på siden, der hvor overskriften rent faktisk vises på siden. Den variabel kan vel sættes op i meta-tagget. Og hvis ikke er det fordi du ikke starter dit database udtræk tidligt nok på siden, og det er så også et problem, som kan løses...

\Dan
Avatar billede larsen45 Juniormester
24. august 2010 - 14:02 #4
ja korrekt starter først database udtrækket i body delen længere ned på siden.

database connection og så følgende:

strSQL = "SELECT * FROM tabel where id = " & Request.Querystring("id")
Set rs = Conn.Execute(strSQL2)
do while not rs.EOF

<%=rs("overskrift")%> (viser hver enkelt post overskrift.)

Det som driller er at facebook skal bruger overskriften fra meta koden. så ved ikke hvad der kan gøres der.
Uden at man skal have en database connection før head sektionen.
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2010 - 14:11 #5
Og hvorfor er det så et problem? Kan du ikke bare starte din database connection inden head-sektionen? Og først afslutte den igen aller nederst på siden?

Og så skal du lave overskrift til en variabel i stedet vil jeg tro, sådan at du kan bruge den to gange...

\Dan
Avatar billede larsen45 Juniormester
24. august 2010 - 15:18 #6
Ja nu har jeg gjort som du har anbefalet at lave en connection i head sektionen.

Jeg har så testet lidt af efterfølgende, og tilrettet følgende linier:

<title><%=rs("overskrift")%></title>
<meta name="Title" content="<%=rs("overskrift")%>" />
<meta name="description" content="<%=rs("indhold")%>" />

Det ser ud til at virke perfekt.

Har dog lige opdaget at facebook tager følgende linie skift tegn med når den viser teksten fra hjemmesiden. (br)
Det kan nok ikke undgåes, så det må jeg leve med.

Og så har de tekst begrænsning på, så man kan ligeså godt sætte en max antal tegn på, men det har jeg så fikset nu.
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2010 - 15:31 #7
ok... hyggeligt nok...

Er det så ikke bare noget med:
<%
t_max_tegn=30
m_max_teng=30
overskrift=rs("overskrift")
t_overskrift=left(overskrift,t_max_tegn)
m_overskrift=left(replace(overskrift,"<br>",""),m_max_tegn)
%>
<title><%=t_overskrift%></title>
<meta name="Title" content="<%=m_overskrift%>" />
<meta name="description" content="<%=rs("indhold")%>" />

Hvis det altså er xhtml du arbejder med jo...

Og så kan du bare ændre "t_max_tegn" og "m_max_tegn" til det antal tegn der nu skal være...

\Dan
Avatar billede larsen45 Juniormester
24. august 2010 - 17:33 #8
Ser ud til at virke korrekt det tekst tegn begrænsning som det skal.

Smidt et svar, så giver jeg points.
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2010 - 17:35 #9
hehe ok...