Avatar billede DavidKarlson Nybegynder
21. august 2010 - 23:12 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Ram

Hej:)

Jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan svare på. Jeg gik ind i systemindstillinger, for bare lige at se hvad min PC havde af hardware. Så faldt jeg over at der stod at der er 4gb installeret ram, men kun 2,99gb kan bruges? Er det ikke muligt at jeg kan få brug af alle de 4gb? Mit styresystem er Windows 7 64-bit. Håber i kan hjælpe mig!!

Vh David
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2010 - 23:47 #1
Det tyder på at det ikke er en 64-bits version af Windows der er installeret. Gider du lige tjekke det igen?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. august 2010 - 07:55 #2
Enig. 32 bit understøttet op til 3 gb ram.
Og selvom du måske har et grafik kort der bruger systemram, så er det sjældent den tager 1 gb. Måske 512 mb men ikke 1 gb.
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2010 - 07:58 #3
der kan være fejl i den ene ramkreds --tvivler men
det kan væree en bios opdatering du skal ud i

normalt viser en 32 bit 4 gb ram - minus det der bruges på graffikkortet
her er et regnstykke
        4gb ram
        -768 på graffikkort
den vil så vise ca. 3.2 ram

det er 64 bit versionen lige glad med da  den viser over 4 gb men kun det din bios understøtter så du må ind på hjemmesiden og se under dit bundkort hvor meget den kan bruge
det er derfor der laves nye bios for at rette sådan noget
men husk det altid er på eget ansvar at opdatere sin bios

husk det er skrevet generelt
Avatar billede 220661 Ekspert
22. august 2010 - 08:04 #4
Godt du fik rettet det til 4 gb treatmenice som er rigtigt.
Avatar billede ksoren Nybegynder
22. august 2010 - 08:13 #5
Det er ikke alt hardware som kan udnytte 4GB - heller ikke selv om der bruges en 64bit Windows. Det kan også være en indstilling i BIOS.

Så det er relevant at vide, hvilket bundkort der sidder i maskinen.
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2010 - 09:23 #6
Avatar billede DavidKarlson Nybegynder
22. august 2010 - 09:59 #7
Hej igen!

Jeg er sikker på at jeg har 64-bit!! Men er ikke lige en haj til BIOS, og det lyder lidt indviklet det i snakker om. Hvis det er nogen hjælp så er mit grafikkort: ATI Mobility Radeon HD 5470 grphics 512mb. Men ved ikke hvad et bundkort er? Min pc har været sat tilbage til fabrikstilstand en gang, men den er kun fra April, så det er da lidt træls at dette allerede er sket!  Er det måske fordi at jeg har et program, eller lignende, som sluger meget af rammen? Da jeg næsten lige havde købt min pc, stod der at 3.86gb kunne bruges? Håber ikke det er noget større problem! Håber i kan hjælpe:)

Vh David
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2010 - 10:26 #8
hent denne her - den kan fortælle dig lidt mere

http://www.piriform.com/speccy
m.v.h
Avatar billede DavidKarlson Nybegynder
22. august 2010 - 10:55 #9
Har hentet det nu, men hvad er det jeg skal se?
Avatar billede DavidKarlson Nybegynder
22. august 2010 - 11:00 #10
Motherboard
    Manufacturer    Packard Bell
    Model    EasyNote TJ75
    Version    Rev
    Chipset Vendor    Intel
    Chipset Model    ID0044
    Chipset Revision    12
    Southbridge Vendor    Intel
    Southbridge Model    HM55
    Southbridge Revision    05
        BIOS
            Brand    Phoenix Technologies LTD
            Version    V1.09
            Date    11/26/2009

Er det det her?
Avatar billede DavidKarlson Nybegynder
22. august 2010 - 11:00 #11
Motherboard
    Manufacturer    Packard Bell
    Model    EasyNote TJ75
    Version    Rev
    Chipset Vendor    Intel
    Chipset Model    ID0044
    Chipset Revision    12
    Southbridge Vendor    Intel
    Southbridge Model    HM55
    Southbridge Revision    05
        BIOS
            Brand    Phoenix Technologies LTD
            Version    V1.09
            Date    11/26/2009

Er det det her??

Vh David
Avatar billede DavidKarlson Nybegynder
22. august 2010 - 11:01 #12
Hovsa, den kom lige ind 2 gange:-)
Avatar billede DavidKarlson Nybegynder
22. august 2010 - 11:17 #13
Vil bare lige høre om i tror det er et større problem, og om jeg måske skal købe nye ram? Hvis det er et problem jeg ikke selv kan løse, så vil jeg da prøve at tage den med derhen, hvor jeg har købt den. Så kan de vel ordne det, eller sende den ind:)

Vh David
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2010 - 11:57 #14
er det ikke denne her

http://www.dustinhome.dk/pd_5010461778.aspx?csref=pricecompare_kelkoo_datorer_barbara#

her ligger dine drivere

http://www.packardbell.dk/pb/da/DK/content/download

se under notebook-easynote-EN-tj75-
vælg styresytem

lige der under kan du vælge
application - bios - document-driver path.

lettere får du det ikke
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2010 - 12:02 #15
jeg måtte desværre gøre det sådan fodi mange af de sider man kan oploade billeder til virker ikke mere eller er lukkede og havde ikke lige en der viste rigtigt men prøver lige en

http://peecee.dk/upload/view/263077

m.v.h
Avatar billede DavidKarlson Nybegynder
22. august 2010 - 13:50 #16
Hej

Så det jeg skal er at gå ind i BIOS og så downloade den der hedder version 1,6? skulle det opdatere min BIOS så jeg kan få brug af alle mine 4gb? Men der står også at jeg kun skal gøre det hvis jeg er blevet instrueret af en af deres supportere, hvad kan der ske ved at opdatere den hvis det ikke er det som er problemet?

Vh David
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2010 - 07:15 #17
det er der kun producenten af bios der kan fortælle dig om det hjælper men højst sandsynligt er det bare det
jeg vil råde dig til at få det gjort
man skal ligesom have prøvet det før - den kan gå helt i sort hvis det gøres forkert
i det tilfælde er det 99% sikkert den aldrig kommer til at virke mere

har du ikke en ven der kan så gå til en prof..
det bl.a det et værksted laver for folk

m.v.h
Avatar billede DavidKarlson Nybegynder
23. august 2010 - 09:41 #18
Hej
Jeg vil prøve at ringe ud til ELGIANTEN idag hvor jeg har købt den. Har ikke lige en ven der er prof:( og vil helst ikke øddelægge den, så jeg vil nok tage den med ud til èlgianten hvis ikke de kan hjælpe mig over telefon;)                                      vh david
Avatar billede DavidKarlson Nybegynder
23. august 2010 - 14:34 #19
Hej igen.

Jeg har fået svar fra Elgiganten, og de skriver følgende:

Hej David,

tak for din henvendelse.

Grunden til at du kun kan bruge 2,99 GB af de 4 GB ram computeren har, skyldes at Windows samt andre startprogrammer skal bruge noget hukommelse. Windows er en af dem, der bruger mest hukommelse, for at starte og kunne køre.

Hvis du er interesseret i at få mere uddybbende svar, kan du ringe ind til vores PC Support på 70 80 70 70.

Mvh

Kenneth,
Elgigantens kundecenter.

Og har også haft ringet derud, og de siger det samme...

Vh David
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2010 - 15:21 #20
http://www.freeimagehosting.net/uploads/01aeab2f56.jpg

ved ikke hvorfor et der kan ses

http://www.freeimagehosting.net/uploads/th.01aeab2f56.jpg

det korte af det lange er at min 32 bit har 4 gb ram isat
-graffikkortet der bruger 768 mb -så resten er altså ca 3.25
det er det største kort på markedet med 768 mb på kortet

hvor er resten af dine i 64 bit versionen
de ekspedienter er vist lidt kreative
eller også ved de ikke hvad du mener

din skulle jo vise over de 4 gb - er vi enige
find en anden forretning og få opdateret din bios -
du kan jo også prøve at geninstallere din windows - det kan jo være en install  fejl men tror det ikke.
Avatar billede DavidKarlson Nybegynder
23. august 2010 - 17:41 #21
Hej

Jeg har fået løst problemet:)
Jeg har geninstalleret windows og nu står der at 3,86gb kan bruges:) Tak for rådet!!!

Vh David
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2010 - 07:48 #22
jeg går så ud fra den er løst og lægger et svar du kan acceptere for at lukke spørgsmålet
Avatar billede ksoren Nybegynder
24. august 2010 - 14:19 #23
Næste gang så prøv at gå i msconfig. Der er en indstilling som kan begrænse hukommelsen. Det er nemmere end at geninstallere :)
Avatar billede DavidKarlson Nybegynder
24. august 2010 - 17:10 #24
Hej problemet er løst!! Har prøvet at gå ind i msconfig, men kan ikke se hvad det skulle være for en indstilling. Men jeg lukker spørgsmålet nu. Tak til treamenice for det gode råd:)

Mvh David
Avatar billede ksoren Nybegynder
24. august 2010 - 17:52 #25
Den hedder noget i stil med "maximum memory". Det er ikke ualmindeligt, at den står til 4GB, som vil give samme kunstige begrænsning som 32bit udgaven af Windows.
Avatar billede DavidKarlson Nybegynder
19. november 2010 - 15:23 #26
spørgsmål lukket