Avatar billede Slettet bruger
20. august 2010 - 00:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tilbage knap, ajax el. lign.

Er det muligt at kunne få php, ajax el. javascript til at tjekke om brugeren har trykket på tilbage-knappen også derefter udløse en kode?

Kort spørgsmål herfra :)
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2010 - 00:30 #1
Jeg mente browserens tilbage knap
Avatar billede TheAspie Nybegynder
20. august 2010 - 02:10 #2
Kort og kontant. Nej. ;-)

Det er ikke muligt da browseren ikke vil udsende noget signal til internetstedet om at brugeren har trykket på sin tilbageknap.
Den eneste mulighed der er for at tracke et tilbage tryk er ved at placere end tilbageknap på selve sitet.
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2010 - 08:07 #3
Njaoh, det KAN faktisk lade sig gøre - men det er ikke let.

2 strategier - Forhindre det, eller umuliggøre det:

Forhindre:
Sørge for at sitet altid vises i et vindue uden tilbageknap!
- på din "homepage" splash-side, åbner du sitet proper, vha en window.open.
Men det er ikke nok, højreklik skal interceptes, og [alt]<=

Umuliggøre:
Alle links skal erstattes af javascript, som, i stedet for at "gå til" en ny side, erstatter den nuværemde: window.location.replace('nyside.html')
- dette vil overskrive den nuværende sides plads i "history" = det er umuligt at "gå tilbage" til den.
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2010 - 08:27 #4
Hov, jeg gik ud fra at du ville forhindre at brugeren brugte tilbage-knappen, men det var jo faktisk ikek det du spurgte om..
- hvis du bare vil "logge" brug af tilbage-knappen, så har TheAspie ret.
Avatar billede kalp Novice
20. august 2010 - 10:00 #5
Du er nok nød til at tracke brugeren bevægelsesmønster i en session på serveren.

Det er nok lidt svært at garantere om han har trykket sig tilbage med musen eller backspace for han kunne ligeså godt blot have ændret url'en tilbage og trykket enter.

I javascript er det tætteste objekt du kan lege med:
http://www.w3schools.com/jsref/obj_history.asp

men der skal du godt nok være kreativ hvis du skal benytte den da du vidst ikke kan udlæse url'ene i den direkte:)

Du kan helt sikkert komme frem til en eller anden løsning som giver dig et nogenlunde resultat.
Jeg tror dog ikke det kan blive 100% præcist altid.