Avatar billede mlykke Nybegynder
03. januar 2000 - 17:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Codepage problemer i SQL Server

Når jeg installere SQL server så sprøger den hvilket codepage jeg ønsker at bruge.
Her valgte jeg først gang jeg installerede SQL server, det der var valgt som default. Jeg har så taget et par backups af nogle databaser, men efter jeg har installeret sql server igen, men denne gang har jeg valgt et andet codepage, så kan jeg ikke restore de backups, da jegf år en fejl som siger noget lginede følgende:

"The database couldn't be restored because it uses a different sort order than the sql server, and at least one of them is non-binary." og lidt mere...

Hvad pokker gør man...det kan da ikke være rigtigt at man ikke kan restore en database bare fordi at man har valgt et andet codepage, så er det jo næsten umuligt at tage en backup af en database med til en andne sql server, da den jo kan benytte et helt redje codepage.

Er der ikke enten en mulighed for at få lavet den restore alligevel? Eller for at ændrer det valgte codepage til noget andet uden ats kulle reinstallere sql server?

Avatar billede baunsgaard Nybegynder
03. januar 2000 - 18:28 #1
Jeg har tit haft samme problem og har desværre ikke fundet en løsning på dit konkrete problem. To forslag kan dog måske hjælpe!

1. Vha. den utility der hedder rebuildm.exe (følger med SQL7) kan man ændre codepage og sortorder uden at reinstallere. Desværre kan eksisterende databaser ikke konverteres...

2. Hvis der er en online forbindelse med de to SQL servere du vil flytte i mellem kan du blot lave en overførsel af data mellem serverne. Lav først en ny database på destinationen og sørg for at tillade identity insert. Lav et SQL script af alle tabeller fra source serveren. Kør dette på destination serveren og overfør alle data vha DTS.

Den sidste metode kan også i visse tilfælde benyttes uden direkte link ved at downsize til fx. en Access database.

Håber det hjælper...
Avatar billede mlykke Nybegynder
03. januar 2000 - 18:41 #2
det var da den mest latterlige fejl jeg længe har set....det er da for dumt lavet at hele serveren skal køre med ét bestemt characterset....så skal man jo næsten ha' én serevr til at kører dasnke websites/db systemer på og én server til engelske/amerikanske.....det var da bedre hvis man lavede det sådan at hver databaser på serveren havde sit eget characterset...

nå men tak for hjælpen :))
Avatar billede blackthorne Nybegynder
04. januar 2000 - 09:23 #3
Det kommer i sql server 7.5 at man kan bestemme hvilket codepage de forskellige databaser skal benytte
Avatar billede thomasdamoe Nybegynder
30. juni 2000 - 11:44 #4
Det er ikke nødvendigt at køre med forskellig character set på dansk/engelsk whatever server, sålænge man vælger default settings 1252 ISO Unicode er der ingen problemer med at køre alle de vestlige sprog + en del andre. :-)
Avatar billede mlykke Nybegynder
30. juni 2000 - 14:10 #5
Nu tror jeg det er irellevant at svarer på det sprøgsmål. Det er over 6 måneder siden jeg stillede det ;)

Men nej normalt burde man det ikke have noget at sige. Men i tilfælde af en restore som nævnt, så vil den ikke på nogen måde med mindre jeg gør det...