Avatar billede mrfunder Nybegynder
13. august 2010 - 11:04 Der er 8 kommentarer

Include i php commandline

Hej eksperter,

Jeg har et script der eksekveres via cronjob. Åbner jeg mit script i min browser fungerer det fint, men via SSH php kommandoen fejler scriptet i include af mine filer.

require_once($_SERVER['DOCUMENT_ROOT'].'/lib/config.php');

Hvordan skal jeg lave en include/require der også virker ved kørsel igennem SSH?

PFT
Avatar billede repox Seniormester
13. august 2010 - 11:23 #1
referer til dine scripts i forhold til den aktuelle fil.

<?php

  chdir(dirname(__FILE__));
  require_once("relativ_sti_til/lib/config.php");

?>
Avatar billede wanze Nybegynder
14. august 2010 - 11:04 #2
Stien behøver ikke være relativ, men den skal bare ikke være afhængig af en variabel den får fra webserveren, hvilket er tilfældet for alt i bl.a. $_SERVER[]-arrayet.
Avatar billede repox Seniormester
14. august 2010 - 11:14 #3
#2
Så du vil rent faktisk mene - ganske alvorligt -  at et lige så godt tip er at anvende en absolut sti?
Avatar billede wanze Nybegynder
14. august 2010 - 11:37 #4
Fremgår det ikke rimelig tydeligt, at det jeg lige har skrevet? Fremfor at komme med en provokerende bemærkning kunne du måske istedet fortælle, hvad du synes der er så galt med det?
Avatar billede repox Seniormester
14. august 2010 - 13:46 #5
Det burde ellers give sig selv med bare en smule erfaring med agil udvikling - også ud fra OP's ønske om at have en variabel tilgang til stien. Hvis du bare har prøvet at flytte scripts med absoluttr stier, ved du også hvorfor absolutte stier er et dårligt råd...

Og den tøsefornærmede bringer dig altså ikke langt...
Avatar billede wanze Nybegynder
14. august 2010 - 19:33 #6
Hvis du vil flytte et script, der er afhængigt af noget stationært, så er det lige præcis praktisk, hvis det er en absolut sti. Men lad det ligge - jeg har ikke behov for at sidde her og blive talt ned til.
Avatar billede repox Seniormester
14. august 2010 - 19:44 #7
#6
Du vil aldrig kunne overbevise en udvikler om at absolutte stier er enten nødvendige eller praktiske - du vil aldrig få behov for at referere absolut til noget som helst. Det er et spørgsmål om evner - ikke holdninger.

Og hvad vil det sige at have et 'script der er afhængigt af noget stationært'? Hvis du taler om software som imagemagick og ffmpeg, så er det klart man skal lave noget dynamisk udvikling med variable stier, så man ikke skal sidde og refaktorere koden.

Derfor mener jeg - og ganske sikkert også mange andre udviklere - at det er et direkte dårligt råd du giver.
Avatar billede repox Seniormester
18. august 2010 - 09:53 #8
#0
Fik du løst dit problem?