Avatar billede anders1000 Nybegynder
11. august 2010 - 13:32 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Slet sider i dokument ved hjælp af CheckBox

Hej,

Jeg har et dokument på 7 sider. Jeg vil gerne lave en makro, så jeg fx kun får side 1 frem hvis CheckBox 1 er sand og side 2-3 frem hvis  CheckBox 2 er sand osv.

Kan man lave det i en makro?

Mvh.
Anders
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
11. august 2010 - 13:43 #1
Ja, det kan man.

Via følgende link finder du nogle makro-løsninger, som du kan tage udgangspunkt i:
http://www.gmayor.com/SelectFile.htm
Avatar billede anders1000 Nybegynder
11. august 2010 - 14:59 #2
Hmm.. Synes ikke at det kan hjælpe.

Kan kun se at man man lave det med Bookmarks, men da jeg noget i sidehoved og sidefod (ikke det samme på hver side), så bliver det et problem.

Man kan ikke sådan en simpel makro, at hvis checkbox1 = false så skal den slette side X?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
11. august 2010 - 15:56 #3
Hvordan du kan styre dit indhold i sidehoved og -fod kan jeg ikke sige noget om uden at vide, hvordan det er lavet.

Jeg gik ud fra, at dine checkbokse var formularfelter. For at få noget til at ske, skal du i givet fald tilknytte makro(er) til Exit (som det også er tilfældet i flere eksempler i det link, jeg nævnte).

Word er jo ikke noget sidelayout-program. Programmet opererer med fortløbende tekst, der ombrydes on-the-fly på basis af den valgte printer.

En mulighed er at udnytte følgende:
VBA opererer med nogle forudfefinerede bogmærker. Se http://support.microsoft.com/kb/182586. Et af disse bogmærker er "\Page", som kan bruges sammen med Selection.

Følgende linjer vil gå til side 4 i det aktive dokument og slette indholdet. Hvis du skal slette indhold på flere sider, kan du slette én side ad gangen, men du skal så huske på, at de efterfølgende sider skifter sidetal. Hvis du f.eks. vil slette side 3-5, kan du lade en løkke slette side 3 i alt 3 gange.

    Selection.GoTo What:=wdGoToPage, Which:=wdGoToAbsolute, Name:="4"
    ActiveDocument.Bookmarks("\Page").Range.Delete
Avatar billede anders1000 Nybegynder
12. august 2010 - 09:14 #4
Hvis jeg fx har 6 sider og 6 checkbokse, og hvis checkboks1 er false så skal side 1 slettes, og hvis checkboks2 er false skal side 2 slettes osv. Jeg vil kunne komme ud for at hvis checkboks1 er false, så vil den slette side 1, og så vil checkboks2 slette den forkerte side, hvis den ligeledes er false - anderledes, hvis checkboks1 er true.

Kan man måske vende den om, så den kun tager de sider med som er true? Eller vil det måske være nemmere at dele dokumentet i 6 dokumenter?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
15. august 2010 - 13:59 #5
Du kan godt dele dokumentet i 6 enkelte dokumenter, men det er ikke nødvendigt.

I stedet for at basere dig på sider (der som sagt er en diffus størrelse i Word-sammenhæng), kan du sætte bogmærker om hver af siderne (navngiv dem f.eks. "Side1", "Side2" osv.). Så kan du lade makrokoden slette indholdet i bogmærkerne.

Koden nedenfor tjekker, om der findes et bogmærke med navnet "Side2". Hvis det findes, slettes indholdet i bogmærket (og dermed også selve bogmærket).

    With ActiveDocument.Bookmarks
        If .Exists("Side2") Then
            .Item("Side2").Range.Delete
        End If
    End With
Avatar billede anders1000 Nybegynder
16. august 2010 - 10:29 #6
Hej,

Det vil jeg lige prøve. Hvordan sætter man et bogmærke på hver side? Skal man markere alt teksten, eller?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
16. august 2010 - 11:48 #7
Ja, du skal markere teksten. Du har ikke skrevet noget om Word-version. Hvis det er 2003: Marker teksten, Indsæt > Bogmærke.
Navnet må ikke have mellemrum og kan ikke starte med et tal, kan have op til 40 tegn, underscore tilladt.
Avatar billede anders1000 Nybegynder
16. august 2010 - 12:20 #8
Jeg har word 2007.

Jeg har sidehoved og sidefod på hver side (med forskellige på hver side). Synes ikke at jeg kan give hele indholdet på siden et bogmærke - den sletter alt udentaget sidehoved og sidefod. Kan man få den til at tage det med i bogmærket?

/Anders
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
16. august 2010 - 16:08 #9
Som jeg skrev i første post, kan jeg ikke sige noget om, hvordan du kan styre dit indhold i sidehoved og -fod uden at vide, hvordan det er lavet.

Har du sektionsskift? Er det alm. indtastet tekst eller felter (f.eks. StyleRef) eller noget helt andet ...
Avatar billede anders1000 Nybegynder
16. august 2010 - 16:27 #10
det er sektionsskifte, og der er bare indtastet tekst og billede
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
16. august 2010 - 17:21 #11
Inkluder det efterfølgende sektionsskifte i bogmærket for hver side. Slå formateringsmærker til, så du kan se, hvad du markerer (Ctrl+Skift+8). Sidehoved/fod er egenskaber ved sektioner og forsvinder med sektionsskiftet. I sidste sektion (eller eneste sektion) i et dokument indeholder sidste afsnitstegn også sektionsinfo.
Avatar billede anders1000 Nybegynder
17. august 2010 - 12:10 #12
Så er jeg kommet lidt tættere på. Jeg kan dog ikke gennemskue hvad jeg skal ændre i koden. Makroen stoppe når en af checkboksene er true (har sat den til at den skal slette bogmærkerne som standart, hvis der ikke kommer et flueben i checkboksen).

dvs. hvis jeg har fleben i check2, så sletter den godt nok side1, men alt efter bliver ikke slettet. Derudover køre den slet ikke det sidste af makroen (søg og erstat).

If Check1 = False Then

      With ActiveDocument.Bookmarks
        If .Exists("side1") Then
            .Item("side1").Range.Delete
        End If
    End With

    If Check2 = False Then

    With ActiveDocument.Bookmarks
        If .Exists("side2") Then
            .Item("side2").Range.Delete
        End If
    End With

    If Check3 = False Then

    With ActiveDocument.Bookmarks
        If .Exists("side3") Then
            .Item("side3").Range.Delete
        End If
    End With

´Herefter laver makroen en masse "søg og erstat"
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
17. august 2010 - 12:30 #13
Tjek dine "If" og "End If". Hvis koden, du har vist, er et regulært udsnit fra en makro, så skal du have et "End if" efter hver "End With", hvis alle dine tjek skal køre:

If Check1 = False Then

      With ActiveDocument.Bookmarks
        If .Exists("side1") Then
            .Item("side1").Range.Delete
        End If
    End With
End If

If Check2 = False Then

    With ActiveDocument.Bookmarks
        If .Exists("side2") Then
            .Item("side2").Range.Delete
        End If
    End With
End If

If Check3 = False Then

    With ActiveDocument.Bookmarks
        If .Exists("side3") Then
            .Item("side3").Range.Delete
        End If
    End With
End If
Avatar billede anders1000 Nybegynder
17. august 2010 - 13:37 #14
Super, jeg havde alle "End if" til sidst i makroen - det hjalp at de blev flytte op lige efter hver enkelte.

Det eneste problem, som jeg har nu, er med den sidste side. Når den bliver slettet flytter den sidehoved og sidefod med til den forrige side (den overskriver forrige sektions sidehoved og sidefod). Er det normalt?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
17. august 2010 - 13:54 #15
Det er vigtigt for hele logikken i koden, at If og End If står, hvor de skal ;-)

Har du i sidste sektion slået "Sammenkæd med forrige" fra i både hoved og fod? Det lyder til at være problemet, at den del ikke er på plads.
Avatar billede anders1000 Nybegynder
17. august 2010 - 14:33 #16
Ja den er slået fra, men den sidste sektion flytter sidehoved/sidefod med op i forrige, hvis den bliver slettet.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
17. august 2010 - 15:02 #17
Ved nærmere eftertanke:
Det er faktisk normalt, det du ser, fordi du jo nok også sletter sektionsskiftet mellem de to sidste sektioner ved samme lejlighed. Det kan være lidt tricky at styre. Du kan være nødt til at indbygge noget i koden, som kopierer hoved/fod fra foregående sektion til sidste sektion, inden du sletter sidste sektion. Det kan f.eks. gøres ved at kopiere det foregående sektionsskift som beskrevet i afsnittet "Merging sections" i denne artikel (eller du kan kopiere indholdet i hoved/fod direkte og insætte i sidste sektion):

http://word.mvps.org/faqs/formatting/WorkWithSections.htm

Læs hele artiklen. Den giver forklaring på, hvordan sektionsskift virker.
Avatar billede anders1000 Nybegynder
23. august 2010 - 14:30 #18
Det ser ikke ud til at det lykkes for mig at løse problemet med at den flytter den sidste sidehoved/sidefod op, hvis den sidste side bliver slettet. Har prøvet at lave en kode, som sammenkæder sidehoved/sidefod før den sletter den sidste side, men det virker ikke som det skal.

Nogen som har en kode eller løsning?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
23. august 2010 - 14:56 #19
Inden du sletter sidste sektionsskift skal sin kode sørge for, at hoved/fod i sidste sektion er ændret til at se ud som i foregående sektion. Hvis du stepper igennem din kode, mens du tjekker dokumentet, virker det så sådan?

Hvis du viser din kode, er der noget at forholde sig til.
Avatar billede anders1000 Nybegynder
23. august 2010 - 16:14 #20
Følgende makro har jeg lavet, men den går på fejl ved "WordBasic.GoToFooter".

If Checkkombi = False Then

Selection.MoveDown Unit:=wdScreen, Count:=36
    If ActiveWindow.View.SplitSpecial <> wdPaneNone Then
        ActiveWindow.Panes(2).Close
    End If
    If ActiveWindow.ActivePane.View.Type = wdNormalView Or ActiveWindow. _
        ActivePane.View.Type = wdOutlineView Then
        ActiveWindow.ActivePane.View.Type = wdPrintView
    End If
    ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageHeader
    Selection.HeaderFooter.LinkToPrevious = Not Selection.HeaderFooter. _
        LinkToPrevious
    WordBasic.GoToFooter
    Selection.HeaderFooter.LinkToPrevious = Not Selection.HeaderFooter. _
        LinkToPrevious
    ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekMainDocument

  With ActiveDocument.Bookmarks
        If .Exists("kombi") Then
            .Item("kombi").Range.Delete
        End If
    End With

    End If
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
23. august 2010 - 16:51 #21
Din kode ser ud til at være direkte fra en optaget makro. Optagne makroer kan være OK i en håndevending til ukomplekse løsninger, og de kan tit give en idé om, hvordan man selv kommer videre - men regn ikke med, at det er optimal kode. Tit vil en optaget makro kun gå godt i en situation, der er 100 % identisk med den situation, hvor makroen blev optaget.

Hver sektion kan have op til 3 forskellige hoveder og 3 forskellige fødder ("alm." sider, forskellig første side, forskellige lige sider). Følgende kode tager fat i sidste sektion og linker alle varianter af hoved/fod i den sektion til foregående sektion:

    Dim oSec As Section

    'Sæt reference til sidste sektion
    Set oSec = ActiveDocument.Sections.Last

    'Link alle hoveder/fødder i sidste sektion til forrige sektion
    With oSec
        .Headers(wdHeaderFooterPrimary).LinkToPrevious = True
        .Headers(wdHeaderFooterFirstPage).LinkToPrevious = True
        .Headers(wdHeaderFooterEvenPages).LinkToPrevious = True
        .Footers(wdHeaderFooterPrimary).LinkToPrevious = True
        .Footers(wdHeaderFooterFirstPage).LinkToPrevious = True
        .Footers(wdHeaderFooterEvenPages).LinkToPrevious = True
    End With

    'Ryd op
    Set oSec = Nothing
Avatar billede anders1000 Nybegynder
25. august 2010 - 09:48 #22
Tak, så faldt det endelig på plads.

Har dog valgt at have alle siderne, som enkelte sider for sig selv (dvs. 7 dokumenter), da jeg gerne vil have nogle sider for sig selv i en selvstændigt dokument efter at min oprindelige "søg og erstat makro" er kørt - Fx hvis jeg har valgt at beholde 5 sider i alt, så skal 1-3 være i et dokument og 4 og 5 i to andre dokumenter.

Smider du lige et svar.

/Anders
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
25. august 2010 - 10:35 #23
Det var godt, at det lykkedes :-)