Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
23. juli 2001 - 20:53 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Wrong password for database user

Hihi

Jeg har et prob. med MySQL under Linux, Installation er ikke noget prob., men så laver man en database og opretter en user til den db. hvis man så bruger den user man lige har lavet, siger den wrong password, hmm.

Og nej det er ikke fordi min caps lock hænger, jeg har prøvet at lave flere ny users, den siger det samme om alle.

Skal man aktivere users af en db?
Eller give dem W/R access?
I så fald hvordan gør man det?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. juli 2001 - 20:55 #1
hvordan laver du password til brugeren - det kan være nødvendigt at bruge password()-funktionen.
Avatar billede defrost Nybegynder
23. juli 2001 - 20:59 #2
Hvis du oprettet dem direkte i mysqls permission tabeller skal du huske at udføre \"flush privileges\" for at det bliver aktiveret.
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
23. juli 2001 - 20:59 #3
10 sek.
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
23. juli 2001 - 21:01 #4
kom med en måde i synes at useren skal oprettes på
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
23. juli 2001 - 21:02 #5
btw hvor ligger MySQL permission tabeller?
Eller hvad hedder de? (fil navn)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. juli 2001 - 21:02 #6
hvordan gør du?
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
23. juli 2001 - 21:03 #7
nu skal jeg lige tænke, det er et par dage siden jeg rodede med det :)
Avatar billede defrost Nybegynder
23. juli 2001 - 21:04 #8
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
23. juli 2001 - 21:26 #9
Kan ikke huske kommandoerne, og det kan history\'en på serveren heller ikke.

Så....

Jeg skal bare bruge et par kommandoer til at lave:

User: csuser
Pass: cspass
DataBase: csdate

csuser skal have Read Write til csdate.

Hvorefter jeg bare bruger en MYSQL_STRUCTURE fil, som klare rasten.

Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
23. juli 2001 - 21:41 #10
whatever så må jeg jo bare købe en bog om mysql til 500-600 kr. :(
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. juli 2001 - 21:49 #11
Næh, hvorfor dog det? Jeg ville bare gerne have fundet ud af hvad du gjorde
galt. Men bare du er tilfreds :)
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
23. juli 2001 - 22:45 #12
Jeg ville sku da også gerne finde ud af hvordan man laver en user i mysql.

Jeg må jo bare læse en bog :(
Ellers bare finde en anden måde at lave et Forum på min Apache hjemmeside server. ex CGI-script

Men det kunne have været sejt hvis jeg snart kunne finde en der bare vidste hvordan man opretter en db med en user.

Det må da være muligt siden mange bruger mysql.

Men der er åbenbart ikke nogle i Danmark :(
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
23. juli 2001 - 22:50 #13
BTW,
Jeg ville give 100 kr til den der kan give mig kommandorerne !
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. juli 2001 - 00:05 #14
Min MySql til Windows vil ikke gøre det ordentligt, men ellers er det GRANT
kommandoen. Noget i retning af:

GRANT all privileges ON *.* TO \'hans\'@\'%\' IDENTIFIED BY PASSWORD \'xxx\';

Kig bare i manualen :) Det er gratis. Og vis os så hvad du prøver, hvis det ikke virker.
Avatar billede defrost Nybegynder
24. juli 2001 - 00:07 #15
Her.... http://devshed.com/Server_Side/MySQL/Grant_Tables/page3.html

Der står flere fine eksempler. :-)
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
24. juli 2001 - 17:27 #16
Jeg logger på mysql med root (ikke system root)

laver databasen bbforums
skifter til databasen med: \\r bbforums
Og så: grant all on bbforums to \"bbforums@%\" identified by \"mypass\";

så logger jeg ud af mysql,

og så forsøger jeg at lave en structur i mysql databasen

med: mysql -p -u bbforums bbforums < MYSQL_STRUCTURE

Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
24. juli 2001 - 17:29 #17
det ovenfor var det jeg prøvede da det ikke virkede ^^^^^^^^^^
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
24. juli 2001 - 18:58 #18
Her er hvad jeg prøvede:

mysql -p -u root
Enter password: *password hidden*

Da jeg allerede havde oprettede bbforums skifter jeg bare til den.

\\r bbforums

GRANT all privileges ON *.* TO \'bbuser\'@\'%\' IDENTIFIED BY PASSWORD \'bbpass\';

quit

mysql -p mysql -p -u bbuser bbforums < MYSQL_STRUCTURE
Enter password: *password hidden*
ERROR 1045: Access denied for user: \'bbuser@localhost\' (Using password: YES)

Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede defrost Nybegynder
24. juli 2001 - 19:34 #19
prøv med:

GRANT all privileges ON *.* TO bbuser@% IDENTIFIED BY \'bbpass\';
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
24. juli 2001 - 20:07 #20
mysql> GRANT all privileges ON *.* TO bbuser@% IDENTIFIED BY \'bbpass\';
ERROR 1064: You have an error in your SQL syntax near \'% IDENTIFIED BY \'bbpass\'\' at line 1
mysql>
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
24. juli 2001 - 20:15 #21
Ok så prøver jeg lige noget andet.

mysql> GRANT all privileges ON *.* TO \'bbuser@%\' IDENTIFIED BY \'bbpass\';
Query OK, 0 rows affected (0.02 sec)

mysql -p -u bbforums bbuser < MYSQL_STRUCTURE
Enter password: *password hidden*
ERROR 1045: Access denied for user: \'bbforums@localhost\' (Using password: YES)

mysql -p -u bbuser bbforums < MYSQL_STRUCTURE
Enter password: *password hidden*
ERROR 1045: Access denied for user: \'bbforums@localhost\' (Using password: YES)

p.s. jeg er ikke helt sikker på om man skal skrive databasens navn først eller om det er username\'et, måske ved i det?
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
24. juli 2001 - 20:17 #22
Her er MYSQL_STRUCTURE filen (hvis det hjælper):

# --------------------------------------------------------
#
# Table structure for table \'admins\'
#

CREATE TABLE admins (
  user varchar(32) NOT NULL,
  forum mediumint(9) NOT NULL,
  KEY user (user),
  KEY forum (forum)
);

# --------------------------------------------------------
#
# Table structure for table \'create_keys\'
#

CREATE TABLE create_keys (
  ckey varchar(32) NOT NULL,
  user varchar(32) NOT NULL,
  UNIQUE user (user)
);

# --------------------------------------------------------
#
# Table structure for table \'forums\'
#

CREATE TABLE forums (
  num mediumint(9) NOT NULL auto_increment,
  title varchar(64) NOT NULL,
  description text NOT NULL,
  moderated tinyint(4) NOT NULL,
  creation_date datetime DEFAULT \'0000-00-00 00:00:00\' NOT NULL,
  public int(4) NOT NULL,
  moderated_sub int(4) NOT NULL,
  UNIQUE num (num)
);

# --------------------------------------------------------
#
# Table structure for table \'messages\'
#

CREATE TABLE messages (
  num bigint(20) NOT NULL auto_increment,
  creation_date timestamp(14),
  forum mediumint(9) NOT NULL,
  subject varchar(128) NOT NULL,
  user varchar(32) NOT NULL,
  message text NOT NULL,
  reply bigint(20),
  moderated_ok tinyint(4) NOT NULL,
  UNIQUE num (num)
);

# --------------------------------------------------------
#
# Table structure for table \'subscribers\'
#

CREATE TABLE subscribers (
  user varchar(32) NOT NULL,
  forum mediumint(9) NOT NULL,
  subscription_date datetime DEFAULT \'0000-00-00 00:00:00\' NOT NULL,
  moderated_ok int(4) DEFAULT \'1\' NOT NULL,
  KEY user (user),
  KEY forum (forum)
);

# --------------------------------------------------------
#
# Table structure for table \'users\'
#

CREATE TABLE users (
  user varchar(32) NOT NULL,
  pass varchar(32) NOT NULL,
  name varchar(32),
  firstname varchar(32),
  email varchar(128),
  creation_date datetime DEFAULT \'0000-00-00 00:00:00\' NOT NULL,
  invisible tinyint(4) NOT NULL,
  UNIQUE user (user)
);
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
24. juli 2001 - 20:18 #23
Det er et Forum til min hjemmeside, som hedder bbforums. Bare så i ved det.
Avatar billede defrost Nybegynder
24. juli 2001 - 21:59 #24
mysql> GRANT all privileges ON *.* TO \'bbuser\'@\'%\' IDENTIFIED BY \'bbpass\';
Query OK, 0 rows affected (0.02 sec)

mysql -p -u bbuser bbforums < MYSQL_STRUCTURE

Sådan kan jeg få det til at virke...
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
24. juli 2001 - 22:43 #25
hmm, bruger du windows?

fordi min siger stadig:
ERROR 1045: Access denied for user: \'bbuser@localhost\' (Using password: YES)

Der må været et eller andet galt.
Avatar billede defrost Nybegynder
25. juli 2001 - 08:51 #26
Ja, jeg bruger windows.

Prøv at køre

SHOW GRANTS FOR \'bbuser\'@\'%\';

Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
25. juli 2001 - 22:06 #27
mysql> SHOW GRANTS FOR \'bbuser\'@\'%\';
+---------------------------------------------------------------------------------------+
| Grants for bbuser@%                                                                  |
+---------------------------------------------------------------------------------------+
| GRANT ALL PRIVILEGES ON *.* TO \'bbuser\'@\'%\' IDENTIFIED BY PASSWORD \'6b632e690de2ecac\' |
+---------------------------------------------------------------------------------------+
1 row in set (0.00 sec)
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
25. juli 2001 - 22:11 #28
mysql -p -u bbuser bbforums < MYSQL_STRUCTURE
Enter password: *password hidden*
ERROR 1045: Access denied for user: \'bbuser@localhost\' (Using password: YES)

hmm den siger stadig at den ikke kan :(
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
25. juli 2001 - 22:15 #29
Kan det ske at der skal ændres noget i conf filerne til mysql?

Hvis du har nogle forslag så skrev bare :)
Avatar billede defrost Nybegynder
26. juli 2001 - 08:47 #30
hvad med SHOW GRANTS FOR \'bbuser\'@\'localhost\';
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
26. juli 2001 - 17:38 #31
SHOW GRANTS FOR \'bbuser\'@\'localhost\';
ERROR 1141: There is no such grant defined for user \'bbuser\' on host \'localhost\'
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
26. juli 2001 - 17:43 #32
hmm jeg prøver lige noget:

GRANT all privileges ON *.* TO \'bbuser@localhost\' IDENTIFIED BY \'bbpass\';Query OK, 0 rows affected (0.13 sec)

SHOW GRANTS FOR \'bbuser@localhost\';
+-------------------------------------------------------------------------------------------------+
| Grants for bbuser@localhost@%                                                                  |
+-------------------------------------------------------------------------------------------------+
| GRANT ALL PRIVILEGES ON *.* TO \'bbuser@localhost\'@\'%\' IDENTIFIED BY PASSWORD \'6b632e690de2ecac\' |
+-------------------------------------------------------------------------------------------------+
1 row in set (0.00 sec)

mysql -p -u bbuser bbforums < MYSQL_STRUCTURE
Enter password: *password hidden*
ERROR 1045: Access denied for user: \'bbuser@localhost\' (Using password: YES)

hmm
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
26. juli 2001 - 17:44 #33
meget mustisk
Avatar billede defrost Nybegynder
26. juli 2001 - 18:11 #34
Du laver fejl i din grant.

du skriver \'bbuser@localhost\'. Det skal du ikke.. Skriv \'bbuser\'@\'localhost\'

Læg mærke til anførselstegnene.

Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
28. juli 2001 - 11:06 #35
GRANT all privileges ON *.* TO \'bbuser\'@\'localhost\' IDENTIFIED BY \'bbpass\';
Query OK, 0 rows affected (0.02 sec)

SHOW GRANTS FOR \'bbuser\'@\'localhost\';
+-----------------------------------------------------------------------------------------------+
| Grants for bbuser@localhost                                                                  |
+-----------------------------------------------------------------------------------------------+
| GRANT ALL PRIVILEGES ON *.* TO \'bbuser\'@\'localhost\' IDENTIFIED BY PASSWORD \'6b632e690de2ecac\' |
+-----------------------------------------------------------------------------------------------+
1 row in set (0.00 sec)

mysql -p -u bbuser bbforums < MYSQL_STRUCTURE
Enter Password: *hidden password*

hmm igen fejlmeddelse.
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
28. juli 2001 - 11:30 #36
Forumet skulle ligge her:
http://www.spacecave.dk/bbforums

Der er dog stadig et eller andet mystisk, men mysql virker nu.