Avatar billede Slettet bruger
09. august 2010 - 10:22 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Forlad siden = log af

Jeg har et problem..

På min side kan man logge sig ind som bruger, men hvis man glemmer at logge af, og bare besøger en anden side i samme vindue kørerer $_SESSION'en jo stadigvæk.

Er det muligt at afslutte en session når at brugeren forlader siden?
Avatar billede showsource Seniormester
09. august 2010 - 10:28 #1
Ikke rigtigt, uden at du kommer over i noget javascript.

Men har du en fil som includes på alle sider ?
Så kan du ved hver request tjekke hvor brugeren er, samt om en bestemt session er sat, og evt. bruge unset() for at slette en session.
Avatar billede rax Praktikant
11. august 2010 - 10:09 #2
en måde at gøre det på er, at have et tidsstempel i din bruger database. hver gang en authed bruger laver en request, logger du tiden i basen (overskriver den gamle). det vil sige, at du kan bruge det felt til at afgøre, om en bruger har lavet en aktivitet indenfor f.eks. de sidste 5 minutter, og så kan du jo beslutte, at man bliver logget af, hvis man ikke har lavet en aktivitet indenfor 5 minutter. det er den måde de fleste online-lister på communitysites er lavet på.

derudover, hvis du har links til eksterne sider, som ikke åbner i nye vinduer (hvilket dog er sjældent), så kan du jo med javascript og ajax også reagere på, at brugeren nu bevæger sig væk fra sitet via disse links.

men at reagere på, at brugeren lukker sit browservindue og ikke længere er på din side, eller vælger at skrive en ny url i adresse-linien og på den måde navigerer væk fra din side, er ikke noget man umiddelbart lige kan håndtere. Jeg vil klart anbefale dig at bruge en variant af tidsstemplet som beskrevet ovenfor. Det er måden at gøre det på :)
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2010 - 22:54 #3
#2 tak for svaret Rax.

Smid et svar, så du kan få point.
Avatar billede rax Praktikant
12. august 2010 - 07:11 #4
ok, fik du lavet en løsning?