Avatar billede piapia Novice
08. august 2010 - 10:37 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Merge flere dokumenter i Word 2007, hvor headers og footers bevares?

For at sætte flere dokumenter sammen i Word 2007 ved jeg, at man bruger Indsæt=>Objekt=>Tekst fra Fil...Herefter markerer jeg i mappen blot alle de word-dokumenter jeg vil have sammensat i eet dokument...MEN når jeg gør det, så kommer header og footer i det første dokument til at gå igen i de øvrige dokumentsider.

Jeg vil derfor høre om nogen ved, hvordan jeg nemt kan sætte mange dokumenter sammen i Word 2007, imens jeg bevarer formatering, sidehoved osv for hvert enkelt af de oprindelige dokumenter?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. august 2010 - 13:08 #1
Sidehoved og -fod er egenskaber ved sektioner. For at bevare hoved/fod i de indsatte filer, skal hver fil derfor indsættes i sin egen sektion. Du skal derfor - FØR du indsætter en fil - indsætte et sektionsskift foran det sted, hvor filen skal indsættes (fanen Sidelayout > Skift - Næste side (hvis det indsatte skal starte på en ny side)).

Du skal derefter gå til sidehovedet i den nye sektion (f.eks. ved at dobbeltklikke i det). På fanen Design, slå "Sammenkæd med forrige" FRA. Gentag dette for sidefoden. Nu er hoved/fod i den nye sektion uafhængige af den forrige sektion, og du kan indsætte en fil, som vil bevare hoved/fod. Hvis det ikke er sidst i dokumentet, du indsætter filen, skal der være et sektionsskift både før og efter det sted, hvor du indsætter filen, og "Sammenkæd med forrige" skal være slået fra i begge sektionerne.

Det er en meget stor fordel at have formateringsmærker (Ctrl+Skift+8) slået til, så sektionsskiftene kan ses. Hvis et sådant sektionsskift slettes, går der rod i opsætningen.
Avatar billede piapia Novice
08. august 2010 - 21:16 #2
Kære lene-fredborg,
Tak for forsøget, men den "langsomme" metode kender jeg godt :-)

Det jeg ikke kan finde ud af er at gøre det med en hurtigere metode. Hvis jeg var ligeglad med sidehoved og sidefod, kunne jeg vare markere alle de dokumenter jeg ønsker sat sammen og få Word til at sætte dem ind på een gang.

Problemet er bare, at metoden med manuelle sektionsskift tager meget lang tid, hvis man har feks +30 dokumenter der skal sættes sammen.

Så, er der andre der ved om det kan lade sig gøre på en nemmere måde?

:-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. august 2010 - 23:41 #3
Det havde været praktisk, om du havde skrevet, at du kendte det, du kalder den "langsomme" metode ...

Du kommer ikke uden om sektionsskift. I stedet for at indsætte sektionsskiftene i det "modtagende" dokument, kan du indsætte sektionsskiftene i start og slutning af de filer, du vil indsætte (med mindre det vil være problematisk for de dokumenter i anden sammenhæng) - men det er jo ikke hurtigere, med mindre du skal indsætte de samme filer mange gange. Hvis du ikke vil løse det for hver af de indsatte filer manuelt, er du nødt til at programmere en løsning (vha. makroer). Det er de muligheder, der findes.
Avatar billede piapia Novice
14. februar 2011 - 08:26 #4
Der kom ingen svar men kun kommentarer, så for at lukke indlægget poster jeg nu selv et svar og godkender det...
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
14. februar 2011 - 09:27 #5
Jeg har sådan set forklaret dig, hvilke muligheder, der er ... - at du tilsyneladende ikke er tilfreds med mulighederne er en anden sag ;-)

Det er jo almindelig fremgangsmåde her på eksperten at poste kommentarer og først poste et svar, når spørgeren beder om det.
Avatar billede piapia Novice
14. februar 2011 - 11:11 #6
>b Jeg var i gang med at lukke en række ældre indlæg, hvor der enten ikke blev posted et svar, da jeg bad om det eller hvor der aldrig kom svar på spørgsmålet. I dette indlæg har jeg overset, at du ikke er blevet bedt om at poste et svar. Hvis du gør det nu, kan jeg give dig point.
Avatar billede piapia Novice
14. februar 2011 - 11:20 #7
Nå, det kan man vist ikke...altså poste et svar når først der er givet point...er der andre måder jeg kan tildele dig point, Lene??
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
14. februar 2011 - 11:43 #8
Jeg kan heller ikke poste et svar nu, hvor der er et godkendt svar. Det er såmænd ikke i sig selv vigtigt med point - jeg skal ikke bruge dem til noget. Men jeg undrede mig lidt over indholdet i dit eget svar og skrev derfor tilbage.