Avatar billede timmse Nybegynder
05. august 2010 - 11:24 Der er 12 kommentarer

Brug af en IF funktion og kode?

Hej Eksperter

Ønske til kodetekst:

Kode der på baggrund af et tegn i et felt overfører hele linien/del af linien til et andet ark.

Rå kode/ strøtanker

If A1 equals "X"
Add A1-A12 to Ark2, Empty Row,XX1-XX12

tanken er at jeg sætter et tegn i et felt og så overføres hele linien/ønskede antal felter, til et andet ark i en tom linie.

Håber der er nogen der kan hjælpe :)
Mvh
Timm
Avatar billede excelent Ekspert
05. august 2010 - 13:45 #1
Hvad med at anvende Dobbeltklik ?
eks.

Hvis du dobbeltklikker i A1, så overføres hele række 1 til andet ark i næste tomme række
Hvis du dobbeltklikker i A2, så overføres hele række 2 til andet ark i næste tomme række
Avatar billede agatheb Nybegynder
05. august 2010 - 14:25 #2
Hej du,

Jeg ved ikke om det forrige svar virker. Det goer det ikke for mig i Excel 2003 i hver fald. Denne koden kopierer enhver raekke paa ark 1 som har en "X" i col A til en ny raekke paa ark 2...

Sub AB_CopyRows()
Dim R As Long, Rw As Long

With ThisWorkbook.Sheets(1)
    For R = 2 To .UsedRange.Rows.Count
        If .Cells(R, 1).Value = "x" Then
            .Rows(R).Copy

            With ThisWorkbook.Sheets(2)
                ' Find the first empty row
                For Rw = 2 To .UsedRange.Rows.Count + 1
                    If .Cells(Rw, 1).Value = "" Then
                        .Rows(Rw).PasteSpecial xlAll
                        Exit For
                    End If
                Next
            End With
        End If
    Next
End With

End Sub
Avatar billede timmse Nybegynder
05. august 2010 - 16:30 #3
Hej

Jeg har lagt koden ind i visual basic og compilet og "runnet" den

men når jeg sætter et x i A1 feltet, sker der ikke noget

Hvad gør jeg forkert?

Og der skal ikke grines, jeg er ikke excel nørd :)

Mvh
Timm
Avatar billede timmse Nybegynder
05. august 2010 - 16:32 #4
Hej

Jeg har lagt koden ind i visual basic og compilet og "runnet" den

men når jeg sætter et x i A1 feltet, sker der ikke noget

Hvad gør jeg forkert?

Og der skal ikke grines, jeg er ikke excel nørd :)

Mvh
Timm
Avatar billede natkatten Mester
05. august 2010 - 17:37 #5
Prøv denne lettere modificerede udgave af agatheb's kode. Bemærk, at den virker ift. den danske version af Excel 2003, hvor de to ark hedder Ark1 (indeholder den kolonne der skal kopieres fra hvis der er kryds i A1) og Ark2.

Sub AB_CopyRows()
Dim R As Long, Rw As Long

With ThisWorkbook.Sheets("Ark1")
    For R = 1 To .UsedRange.Columns.Count
        If .Cells(R, 1).Value = "x" Then
            .Columns(R).Copy

            With ThisWorkbook.Sheets("Ark2")
                ' Find the first empty column
                For Rw = 1 To .UsedRange.Columns.Count + 1
                    If .Cells(Rw, 1).Value = "" Then
                        .Columns(Rw).PasteSpecial xlAll
                        Exit For
                    End If
                Next
            End With
        End If
    Next
    Application.CutCopyMode = False
End With

End Sub
Avatar billede agatheb Nybegynder
05. august 2010 - 19:10 #6
Hej Timm,

Bruger du VB eller VBA? Jeg har skrevet koden i VBA, maaske at det goer et forskel hvis du virker med VB (aner ikke meget om VB).

Hilsen,
Agathe
Avatar billede excelent Ekspert
05. august 2010 - 20:09 #7
Højreklik på arkfanen hvor du indtaster x'er
Vælg Vis programkode
Indsæt koden der

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, Range("A1:A500")) Is Nothing Then Exit Sub
If Application.WorksheetFunction.Proper(Target) = "X" Then
Target.EntireRow.Copy Sheets("Ark2").Cells(Sheets("Ark2").Cells(65000, 1).End(xlUp).Offset(1, 0).Row, 1)
End If
End Sub

rækken indsættes i Ark2, ret evt. i linie 4 til aktuel
Avatar billede timmse Nybegynder
23. august 2010 - 11:11 #8
Hej den virker rigtigt fint.

Skal jeg gøre noget særligt i koden hvis jeg vil have mere end "X" som en mulig udløser?

Jeg har prøvet med længere ord og ord med deling og der virker koden ikke. (jeg har ændret Xet i kodelininen til det jeg vil have den til at udløse på).

Tak og på forhånd tak
Timm
Avatar billede excelent Ekspert
23. august 2010 - 15:18 #9
prøv:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, Range("A1:A500")) Is Nothing Then Exit Sub
svar = Application.WorksheetFunction.Proper(Target)
If svar = "X" Or svar = "Y" Or svar = "Z" Then
Target.EntireRow.Copy Sheets("Ark2").Cells(Sheets("Ark2").Cells(65000, 1).End(xlUp).Offset(1, 0).Row, 1)
End If
End Sub
Avatar billede timmse Nybegynder
02. september 2010 - 08:49 #10
Det jeg egentligt ville var:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, Range("A1:A500")) Is Nothing Then Exit Sub
If Application.WorksheetFunction.Proper(Target) = "data september" Then
Target.EntireRow.Copy Sheets("Ark2").Cells(Sheets("Ark2").Cells(65000, 1).End(xlUp).Offset(1, 0).Row, 1)
End If
End Sub

Eller:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, Range("A1:A500")) Is Nothing Then Exit Sub
If Application.WorksheetFunction.Proper(Target) = "info august" Then
Target.EntireRow.Copy Sheets("Ark2").Cells(Sheets("Ark2").Cells(65000, 1).End(xlUp).Offset(1, 0).Row, 1)
End If
End Sub

Men når jeg gør dette kan jeg ikke få koden til at fungere i regnearket?

Tak for alle input indtil nu

Mvh
Timm
Avatar billede excelent Ekspert
05. september 2010 - 08:05 #11
Du kan kun have 1' Change events i hver ark - prøv :

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, Range("A1:A500")) Is Nothing Then Exit Sub
If Target = "info august" Or Target = "data september" Then
Target.EntireRow.Copy Sheets("Ark2").Cells(Sheets("Ark2").Cells(65000, 1).End(xlUp).Offset(1, 0).Row, 1)
End If
End Sub
Avatar billede timmse Nybegynder
23. september 2010 - 14:20 #12
Hej Excelent

Jeg har overvejet at ændre opbygning i skemaet, hvor feltet bliver en dropdownboks med flere valgmuligheder, og så var tanken, at hver valgmulighed skal flyttes over i et andet ark.

Altså info august til Ark 2, data september til Ark 3 og data oktober til Ark 4.

Kan man lave en kode der kan klare dette udfra en dropdown?

På forhånd tak
Timm