Avatar billede plausten Juniormester
04. august 2010 - 18:25 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Linux Ubuntu

Hej Eksperter

Jeg er temmelig ny inden for det her linux

og jeg vil gerne have min egen mail server (exchange server)
jeg sidder og roder med det, og prøver at forstå hvordan tingene hænger sammen i den her komando promt (som det vist ikke hedder)

jeg har prøvet at læse en masse guides, men syntes at jeg går i stå hver gang jeg har redigeret noget, skal gemme og så ud i komando promten igen.

jeg har været inde og redigere under denne komando:

vi /etc/network/interfaces

men kan ikke komme ud af den igen, uden at genstarte serveren

i de forskellige guides står der man kan komme ud ved at trykke på "q" jeg har også prøvet "ctrl+Alt+F2" men så går den bare ud uden at gemme.

jeg kender heller ikke komandoen til at slukke serveren har kun fundet ud af at genstarte "Ctrl+Alt+Del"

er der nogen der har en lille guide til sådanne basis komandoer?

mvh Peter
Avatar billede arne_v Ekspert
04. august 2010 - 19:19 #1
:q<return>

evt.

<esc>:q<return>

for at komme ud af vi.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. august 2010 - 19:22 #2
Hvis du vil google saa skal du proeve:
  vi cheat sheet
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2010 - 20:46 #3
Hvis du er over 15 kan du godt glemme at lære Vi - den er .. alternativ!
- brug en normal editor i stedet - såsom gedit

F.eks:
gedit /etc/network/interfaces

Hvis du vil rette (og gemme!) "system-filer" skal du dog typisk gøre det med super-user hatten på:
sudu gedit /etc/network/interfaces

Mht. mailserver-problematikken, kan jeg desværre ikke hjælpe - helt blank.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2010 - 20:49 #4
Og det sku' selvfølgelig have været sudo ikke sudu.
Avatar billede bmpi Nybegynder
04. august 2010 - 21:30 #5
Der findes rigtig mange gode begynderguides på nettet til Linux kommandoer. Nogen fokuserer meget på nogen ting, mens andre fokuserer mere på nogen andre. Du finder ikke meget information om VI i mange begynderguides, men skal du bruge en generel guide for begyndere, kan du kigge på denne:

http://linuxreviews.org/beginner/

Nu skriver du ikke helt præcis hvad du skal med serveren, andet end at køre noget Exchange (ikke hvad). Men en mulighed er også at installere et webinterface til serveren, sådan at du kan konfigurere meget af det du skal grafisk i browseren. Sådanne kontrolpaneler kunne være Ebox eller Webmin. Her kan du i hvert fald sætte mailserver op.
Avatar billede lassebm Nybegynder
10. august 2010 - 08:30 #6
Hvis du syntes at vi er for besværlig så kan man bruge en anden editor som f.eks. nano.

Exchange Server, har intet med linux at gøre, da det kræver en windows platform. Du kan dog kigge på openexchange istedet.

Ellers kan jeg på det kraftigste anbefale postfix!

At give de basis kommandoer kan være meget svært, umiddelbart ville jeg sige at "learn by doing" er den bedste måde at lære det på.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. september 2010 - 21:10 #7
Tid at få afluttet her?