Avatar billede Slettet bruger
03. august 2010 - 14:55 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Sum på tekst

Hej Jeg har en masse konteringer, jeg gerne vil have delt op i hhv udenlandske og danske udtræk.

De udenlandske indeholder tekststrengen VISA, hvordan får jeg Excel til at søge og returnere værdien? -  jeg har forsøgt med =SUM.HVIS($B$2:$B$5000;"*Visa";$D$2:$D$5000) uden held, virker som om Excel har problemer med at finde delelementer af tekst...
Avatar billede excelh Nybegynder
03. august 2010 - 15:26 #1
Hej !

Kan godt få det til at virke, er det ikke fordi du i dit kriterium har * foran visum, men ikke i dine data ?
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2010 - 19:12 #2
Hej, problemet er at VISA kan stå i flere sammenhæng VISA, VISA/DANKORT, så jeg skal have den til at returnere værdien på alle forekomster med "Visa" inkluderet, derfor forsøger jeg med *, men det er måske et andet tegn jeg skal bruge?
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2010 - 19:17 #3
En kontering kan være følgende, hvor tekststrengen er fra Visa til COLOMBO:

16/06/2004    Visa/Dankort LKR  2745,00 Kurs 5,4518 Nota nr. 03469 MINJURAE TRADE CENTRE, COLOMBO
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2010 - 22:16 #4
Update: Jeg kan godt få Excel til at virke med TÆL.HVIS, men jeg kan ikke få den til at returnere summen, med SUM.hvis for hver enkelt række.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2010 - 00:46 #5
Med en stjerne mere i det andet argument virker det fint for mig.

=SUM.HVIS($B$2:$B$5000;"*Visa*";$D$2:$D$5000)
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2010 - 08:48 #6
Det virker stadig ikke for mig, jeg får et 0 og den returnerer ikke en værdi :(
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2010 - 08:52 #7
Hvis jeg istedet laver: =TÆL.HVIS($B2;"*Visa*")*C2, hvor C2 er den enkelte posteringsværdi, virker det fint, men det er da en meget underlig omvej jeg skal lave for at få det til at virke...
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2010 - 09:25 #8
Er det så fordi at du bruger følgende ukorrekte syntaks:
=SUM.HVIS($B2;"*Visa*")*C2) som du gør i den TÆL.HVIS-formel du viser i #7? I så fald returnerer SUM.HVIS 0.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2010 - 13:32 #9
Det gør den ikke for mig i mit ark, det er den eneste pt. måde jeg kan få den til at returnere værdien for den enkelte postering i en tilstødende række, jeg ved ikke hvorfor.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2010 - 13:40 #10
Jeg vil lige uddybe, jeg skal ikke bruge en total sum for de værdier med "Visa" nævnt, men en tilstødende række hvor summen i række C returneres til, hvis "visa" er angivet i B, så jeg kan bearbejde det i pivot senere.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2010 - 15:28 #11
For mig tyder det på, at vi snakker forbi hinanden?

I post #5 skrev jeg om SUM.HVIS
Herefter skrev du i post #6:

"Det virker stadig ikke for mig, jeg får et 0 og den returnerer ikke en værdi"

I forlængelse af #6 skrev du i #7:
Hvis jeg istedet laver: =TÆL.HVIS($B2;"*Visa*")*C2 hvor C2 er den enkelte posteringsværdi, virker det fint.

Hertil svarede jeg i #8 at syntaksen du bruger i #7 er forkert (=TÆL.HVIS($B2;"*Visa*")*C2 og påpeger at hvis du bruger en tilsvarende syntaks på SUM.HVIS, så får du nul.

Følgende virker fint her:
=SUM.HVIS($B$2:$B$5000;"*Visa*";$C$2:$C$5000)
altså som du skrev i din første post bare med to stjerner i andet argument og med CC2:C5000 som tredje argument og ikke som du skrev allerførst D2::D5000.
Hvis det stadigvæk ikke virker for dig kan jeg kun forsøge at hjælpe videre, hvis du sender filen til (i udtale):
hanspunktumknudsensnabelamailpunktumtelepunktumdk
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2010 - 08:07 #12
Du skrev:
Jeg vil lige uddybe, jeg skal ikke bruge en total sum for de værdier med "Visa" nævnt, men en tilstødende række hvor summen i række C returneres til, hvis "visa" er angivet i B, så jeg kan bearbejde det i pivot senere.

Den havde jeg ikke læst grundig nok, så derfor følgende forslag:

=SUM.HVIS(B1;"*Visa*";C1) (kopieres nedad i nødvendigt omfang).
Denne formel returnerer 0 hvis ordet Visa ikke indgår i B1, ellers returnerer den indholdet i C1.

En anden mulighed:
=HVIS(ER.TAL(SØG("*Visa*";B1;1));C1;"")
som returnerer blank, hvis B1 ikke indeholder ordet Visa, ellers returnerer den indholdet i C1.

Den formel du anfører i #7:
=TÆL.HVIS($B2;"*Visa*")*C2 (ukorrekt syntaks)
returnerer det samme som =SUM.HVIS(B1;"*Visa*";C1), hvorimod
=SUM.HVIS($B2;"*Visa*")*C2 returnerer nul.
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2010 - 15:03 #13
Hej igen , jeg får det testet i denne uge, så lover jeg at vende tilbage, beklager det sene svar.
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2010 - 15:52 #14
Hej dkhanknu, det virker tak, lægger du et svar?
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2010 - 10:49 #15
OK
Hans
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2010 - 16:37 #16
Hej Hans, læggger du et svar?
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2010 - 07:11 #17
Har været ude at rejse de seneste 14 dage - derfor får du først et svar nu.

Hans