Avatar billede TheSunner Nybegynder
03. august 2010 - 14:36 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Selection.Delete sletter ikke alt? (Excel)

Hej Eksperter,

Under test af en makro, der bl.a. skal konverterer tekst til kolonner, skal jeg sætte de samme grunddata ind flere gange.
Første gang jeg sætter ind virker det fint, alle data står rækkervis i sammen celle i kolonne A.
Når jeg efterfølgende har brug for at gen-indsætte nye grunddata renser jeg først arket ved at markerer hele arket, deleter v.h.a højre-klik, hvorefter jeg indsætter grunddata i A1. Denne gang formatteres data næsten som den makro jeg tester ville gøre.
Hvis jeg renser arket og lukker/gemmer og åbner arket igen fungerer det fint første gang igen.

Det ser ud til at deleten efterlader nogle formatterings oplysninger som indsæt-funktionen benytter.

Håber på lidt hjælp :O)

Hilsen
The.Sunner
Avatar billede kgndksv Juniormester
03. august 2010 - 15:12 #1
Hvad hvis du bruger [Dit området].clearContents i stedet for .delete
Avatar billede kgndksv Juniormester
03. august 2010 - 15:14 #2
Ups .Clear
Avatar billede TheSunner Nybegynder
03. august 2010 - 15:23 #3
Det gjorde ingen forskel. Nedenstående kan du ser den kode jeg benytter.

Sub del()
    Cells.Select
    Selection.Delete Shift:=xlUp
End Sub
Sub clear()
    Cells.Select
    Selection.ClearContents
End Sub
Avatar billede kgndksv Juniormester
03. august 2010 - 15:32 #4
Sub clear()
    Cells.Select
    Selection.Clear
end Sub
Avatar billede TheSunner Nybegynder
03. august 2010 - 15:44 #5
Det virkede heller ikke.
Avatar billede kgndksv Juniormester
03. august 2010 - 20:33 #6
Jeg forstår ikke helt problemet så!?

Er det fordi den nye data der bliver kopieret ind kommer ind som tekst og derfor ikke kan benyttes i formler??
Avatar billede TheSunner Nybegynder
04. august 2010 - 08:28 #7
Jeg ønsker at kopiere de samme tekst grunddata ind i det samme ark flere gange. Jeg kopiere fra NOTEPAD (CtrlA, CtrlC) og når jeg sætter ind (CtrlV) aflevere jeg i cell A1, så alle står i colonne A.
Første gang jeg kopiere ind virker det. Jeg udfører nu nogle test med min makro.
På et givet tidspunkt ønsker jeg igen at loade ny grunddata. Jeg starter med at rense arket (Sub Del() fra tidligere). stiller mig i A1 og kopiere grunddata ind.
Denne gang bliver grunddata formaterer som om jeg har kørt den "Text to Column" som bl.a. findes i den makro jeg er ved at teste. Det er som om "indsæt" trigger den sidst benyttede "Text to Column".

Håber dette giver et bedre billede at problemet.
Avatar billede TheSunner Nybegynder
04. august 2010 - 09:00 #8
Fandt selv løsningen.

Da jeg skrev forklaringen gav det mig en ide til hvad jeg evt. kunne søge på, Og det blev "Reset Text to Columns"

Og her kommer løsningen:
' Reset of TEXT TO COLUMNS Parameters by Andy Pope from OzGrig forum
    Dim rngEmptyCell As Range
    On Error Resume Next
    Set rngEmptyCell = ActiveSheet.Cells.SpecialCells(xlCellTypeBlanks).Cells(1, 1)
    rngEmptyCell.Value = "ABC"
    rngEmptyCell.TextToColumns Destination:=rngEmptyCell, _
        DataType:=xlDelimited, TextQualifier:=xlDoubleQuote, _
        ConsecutiveDelimiter:=False, Tab:=True, _
        Semicolon:=False, Comma:=False, Space:=False, _
        Other:=False, FieldInfo:=Array(1, 1), TrailingMinusNumbers:=True
    rngEmptyCell.clear

Man skal tilsyneladende sætte TEXT TO COLUMNS Delimiter-parameter til noget andet end det der benyttes til at konverterer sin egen tekst eller!

Ellers tak for hjælpen.

Venlig hilsen
TheSunner