Avatar billede d.kryger Praktikant
28. juli 2010 - 15:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Textarea får værdi fra select

Hej eksperter.

Jeg har en side hvor jeg gerne vil kunne vælge mellem flere muligheder i en select. Når man har valgt et eller andet skal "value" fra select'en vises i et textarea. Hvordan gør jeg det?

Jeg har prøvet med følgende, men det virker desværre ikke. Hvad gør jeg evt. galt?

KODE:
<html>

<head>
<title>Test</title>
</head>

<body>

<form action='test.php' name="opret" method='post'>
<select size="1" class="input" style="width: 330px;" name="standardbesked" onchange="a=this.form.besked;if(this.selectedIndex==1){a.value='Nr. 1 er valgt';}elseif(this.selectedIndex==2){a.value='Nr. 2 er valgt';}else{a.value='';}">
<option value='0'>(Vælg)</option>
<option value='1'>1</option>
<option value='2'>2</option>
</select><br>
<br>
<textarea name="besked" style="width: 330px;"></textarea>

</form>

</body>

</html>
Avatar billede flatov Nybegynder
28. juli 2010 - 16:06 #1
Det her skulle kunne klare det

<html>

<head>
<title>Test</title>
<script type="text/javascript">
function updateTextarea(value) {
    var area = document.getElementById("besked");
    if(value != '') {
    area.value = 'Nr. ' + value + ' er valgt';
    } else {
    area.value = '';
    }
</script>
</head>

<body>

<form action='test.php' name="opret" method='post'>
<select size="1" class="input" style="width: 330px;" name="standardbesked" onchange="updateTextarea(this.value)">
<option value=''>(Vælg)</option>
<option value='1'>1</option>
<option value='2'>2</option>
</select><br>
<br>
<textarea name="besked" id="besked" style="width: 330px;"></textarea>

</form>

</body>

</html>
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juli 2010 - 16:08 #2
<form action='test.php' name="opret" method='post'>
<select size="1" class="input" style="width: 330px;" name="standardbesked" onchange="a=this.form.besked.innerHTML='Nr. '+this.value+' er valgt';">
<option value='0'>(Vælg)</option>
<option value='1'>1</option>
<option value='2'>2</option>
</select><br>
<br>
<textarea name="besked" style="width: 330px;"></textarea>
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juli 2010 - 16:11 #3
ret lige til
<select size="1" class="input" style="width: 330px;" name="standardbesked" onchange="if (this.value==0){this.form.besked.innerHTML=''}else{this.form.besked.innerHTML='Nr. '+this.value+' er valgt'};">

så den tager højde for 'intet valgt'
Avatar billede d.kryger Praktikant
28. juli 2010 - 16:40 #4
Super, tak for hjælpen. Læg lige et svar!
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juli 2010 - 17:31 #5
Mig?
Avatar billede flatov Nybegynder
28. juli 2010 - 20:40 #6
Det er jo op til ham, som jeg ser det, har vi begge løst hans problem.
Avatar billede flatov Nybegynder
28. juli 2010 - 20:40 #7
Skulle så have været et svar.
Avatar billede d.kryger Praktikant
28. juli 2010 - 23:17 #8
Hej begge to.

Jeg havde kun set claes57's løsning (var den eneste som jeg fik e-mail på!), så det var den jeg brugte.

Det var først nu her at jeg så at der var to som havde skrevet, beklager!

Men mange tak for det hurtige svar.

Jeg giver gerne 60 point mere til flatov, hvis det skal være...
Avatar billede flatov Nybegynder
29. juli 2010 - 08:46 #9
Det skal du ikke tænke på, ellers tak. Det vigtigste er at dit problem blev løst.