Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2010 - 14:15 Der er 11 kommentarer

C# spørgsmål (:

Hej experter

Har nogle enkle spørgsmål ang. C# (:

1) Hvad programmere/kan man med C# koding?

2) Hvilket program behøves før man kan komme igang?

3) Har du evt. en god begynder tutorial du kan give et link til?

MVH Christian R. Larsen
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2010 - 14:35 #1
re 1)

Stort set alt.

Desktop apps, web apps, mobil apps, server apps etc..

re 2)

.NET Framework (gratis)

og så valgfrit en IDE (der er også gratis versioner af disse)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2010 - 14:35 #2
re 3)

Jeg vil nok foreslå en god bog.

Men eller er der også C# tutorials på nettet.

Google det
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
24. juli 2010 - 14:45 #3
Du kan lave ret meget med C#.

Det som der anbefales at starte med er Consol programmer, altså det er vises ligesom en kommandoprompt.

Derefter kan man arbejde videre med windows forms programmer, dvs, dem der har et user interface som man kender fra almindelige programmer.

Alternativt kan man også lave C# også bruges til ASP.NET kodning, dvs. hjemmesider, med serverside, lidt ligesom php bare hvor sproget er C#.

Så man kan lave:
- Consol programmer
- Windows GUI programmer
- Hjemmesider

For at kunne lave C# kræver det eneste i princippet en teksteditor, som notepad og en compiler.

Jeg vil dog anbefale at bruge Microsoft's udvikler værktøj Visual Studio.

kan findes her:
http://www.microsoft.com/express/Downloads/#2010-Visual-CS

Der findes forskellige versioner, men Express versionen er gratis, hvor de andre koster penge.

Umiddelbart vil de her 2 kunne være en god start:
http://www.homeandlearn.co.uk/csharp/csharp_s2p2.html
den tager dig igennem hvordan du step by step laver dit eget consol program, videre til hvordan du laver et Windows Forms program.

Hvis du gerne vil have lidt mere læsning kan den her også være en hjælp:

http://www.csharp-station.com/Tutorials/Lesson01.aspx
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2010 - 16:00 #4
Hej heinzdmx

Tak for hurtigt svar + links (:

Men fik ikke lige fat i hvad Windows GUI programmer er?

MVH Christian
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2010 - 16:26 #5
Kan man ikke lave applicationer og alle de andre ting, med Notepad? ligesom med hjemmesider?

MVH Christian
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
24. juli 2010 - 16:32 #6
Programmer med tekstbokse, knapper osv. Tænk på programmer som notepad, word, osv.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
24. juli 2010 - 16:35 #7
Hvis du vil det skal du bruge en compiler, der følger med .net framework.

Men intellisense i visual studio gør det så meget nemmere (en funktion der mens du skriver k)
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
24. juli 2010 - 16:37 #8
*en funktion der mens du skriver kommer med forslag til hvad du vil skrive
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
25. juli 2010 - 10:04 #10
Ingen grund til at forvirre ham mere end højest nødvendigt, han er tydeligvis nybegynder :).

1) Du kan lave det meste i C#, har du nogle bestemte behov?

2) Download Microsoft Visual Studio Express. Afhængig af hvad du vil udvikle (web, application, phone, database):
http://www.microsoft.com/express/

3) msdn.com, her er dokumentation og vejledninger.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
15. august 2010 - 19:17 #11
Opfølgning på spørgsmål, evt. flere spørgsmål, eller bed folk du vil point at lægge et svar