Avatar billede MLundager Nybegynder
22. juli 2010 - 23:14 Der er 3 kommentarer

Spørgsmål til Assembly

Hej jeg sidder og leger lidt med assembly og jeg kan godt forstå det meste af det men nogle ting forstår jeg ikke så hvis nogle kunne svarer på mine spørgsmål ville det være fedt.

okay så jeg har skrevet den her kode som jeg har fra en bog:

title Hello World

.model small
.stack 100h
.data
message db "Hello, world!",0dh,0ah,'$'

.code
main proc
mov ax,@data
mov ds,ax
mov ah,9
mov dx,offset message
int 21h

mov ax,4C00h
int 21h
main endp
end main

så nu skriver jeg lige de ting jeg ikke forstår der gør
mov ax,@data
mov ah,9

og jeg tror at mov dx,offset message returnere værdien i message

og det sidste jeg ikke forstår er hvad bruger man de der registers eller data registers eller hvad de hedder som f.eks.
eax
dx
ds
ax
osv.
Avatar billede ksoren Nybegynder
23. juli 2010 - 01:02 #1
Den der debugger, du spurgte efter tidligere, har du prøvet med den? Med den kan du afvikle en enkelt kommando ad gangen og se hvad der sker
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juli 2010 - 04:27 #2
mov ax,@data
mov ah,9

flytter noget ind i henholdsvis ax og ah.

Enhver grundbog i assembler bør forklare hvilke registre der er og hvad de bruges til.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. september 2010 - 21:19 #3
Tid at få afsluttet her?