Avatar billede TorbenFrost Nybegynder
16. juli 2010 - 11:05 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Word 2007 - Spalter i tabel?

Kære med-nørder,

Jeg sidder og skal lave en relativt simpel skabelon til et nyhedsbrev i Word 2007.

Eneste problem er, at designet kræver, at brødteksten er opsat i to spalter.  Sådan som jeg har opbygget nyhedsbrevet, så befinder brødteksten sig inde i en tabel.  Og når man beder Word om at arrangere tekst i spalter inde i en tabel, så ryger hele layoutet fløjten.

Må man ikke lave spalter i en tabel?
Avatar billede hartvig09 Nybegynder
16. juli 2010 - 12:06 #1
Det nemmeste vil ummidelbart være at lave en kolonne ekstra. På den måde kan du ha' teksten i 2 spalter.
Avatar billede TorbenFrost Nybegynder
16. juli 2010 - 14:43 #2
Tak for svaret - den havde jeg også tænkt på, men humlen er, at kunden, der skal bruge skabelonen, skal kunne CTRL+V tekst ind og få det automatisk op i spalter.  Hvis det var to tabel-kolonner skulle de jo til at dele teksten op osv.

Dén kan jeg ikke vikle hovedet rundt om.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
17. juli 2010 - 11:00 #3
Når teksten automatisk skal kunne løbe fra en spalte til den næste, kan du ikke bruge en tabel. Så er du nødt til at bruge opdeling i kolonner (fanen Sidelayout > Kolonner - i engelsk version af Word hedder det korrekt "Columns", og det burde være oversat til "Spalter" i DK version, men det er oversat til "Kolonner").

Hvis noget i dit layout skal gå på tværs af begge spalter, skal du opdele dokumentet i sektioner, da antal spalter (kolonner) er en egenskab, som knytter sig til den aktuelle sektion - indsæt et sektionsskift før hvert sted, hvor spalterne skal skifte (fanen Sidelayout > Skift > Fortløbende) for at opdele dokumentet i sektioner. Så skal du efterfølgende i hver sektion vælge det ønskede antal spalter (kolonner).

Det er en meget stor fordel for brugerne af have formateringsmærker (Ctrl+Skift+8) slået til, så sektionsskiftene kan ses. Hvis et sådant sektionsskift slettes, går der rod i opsætningen.