Avatar billede set Nybegynder
14. juli 2010 - 17:53 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

sammenligne et array med en tekststreng

Hej
Jeg har et lille problem med array.

Jeg trækker en tekst ud fra et felt i en DB og vil kontrollere om den findes i arrayet.
Hvis ikke skal den tilføjes arrayet elles springes til næste tekstudtræk med en ny sammenligning.

Jeg prøver også med select distinc, men får alligevel dubletter i arrayet.

Håber på hjælp fra experten.
Avatar billede mortvader Nybegynder
14. juli 2010 - 17:57 #1
kom med noget kode :)
Avatar billede set Nybegynder
14. juli 2010 - 18:55 #2
først trækker jeg data ud af DB med flg. kode

<%set gr=server.createobject("adodb.recordset")
  sqlgr = "SELECT DISTINCT  gruppe FROM tblBruger" & ntabel & "Web WHERE status <> 'udmeldt' and gruppe <> '" & "" &"'"
  gr.open sqlgr, conn

Så prøver jeg at indsætte værdierne i arrayet

  a = ""

  do while not gr.eof

    a = a + "," +  gr("gruppe")

    gr.MoveNext
  loop

grupper =  split(a,",")

Senere skal arryet bruges til overskrifter til grupperne og gruppens medlemmer indsættes i en tabel med dette udtræk fr DB.

set rs=server.createobject("adodb.recordset")

sqlrs = "SELECT * FROM tblBruger" & ntabel & "Web WHERE status <> 'passiv' and status <> 'udmeldt' and status <> 'I arbejde' and GRUPPE like '%" & grupper(i) & "%'  order by fornavn ASC, gruppe DESC"

rs.open sqlrs, conn

håber dette kan hjælpe på mit spørgsmål
Avatar billede mortvader Nybegynder
14. juli 2010 - 19:21 #3
hm.. altså der hvor du indsætter en ny gruppe.
Det er der, du skal tjekke om den nye gruppe findes i forvejen.

Det er nok ikke i do-loop løkken, da de grupper du trækker ud, er hentet med DISTINCT.

Måske er dit problem at du sorterer på fornavn før gruppe?
I så tilfælde, prøv:

sqlrs = "SELECT * FROM tblBruger" & ntabel & "Web WHERE status <> 'passiv' and status <> 'udmeldt' and status <> 'I arbejde' and GRUPPE like '%" & grupper(i) & "%'  order by gruppe DESC, fornavn ASC"
Avatar billede set Nybegynder
14. juli 2010 - 19:59 #4
mit problem er ved den første udtrækning.

hvordan får jeg checket om den foregående records felt gruppe er i arryet eller ikke,

altså noget i den her stil

hvis teksten i databasefeltet findes i arrayet skal det ikke indsættes igen i arrayet, men man skal gå videre til den næste record i databasen og så lave checket igen.

så skal det hele ende ud med at jeg har et array med de grupper der findes i databasen, men kun en gang af hver.
Avatar billede mortvader Nybegynder
14. juli 2010 - 20:06 #5
ok, hvis jeg forstår dig ret:

do while not gr.eof
  if instr(a,gr("gruppe")&",")=0 then
    a=a&gr("gruppe")&","
  end if
  gr.MoveNext
loop
if a<>"" the a=left(a,len(a)-1)
Avatar billede set Nybegynder
14. juli 2010 - 20:57 #6
her er hvad jeg får at udtræk fra DB

altså hvad der ståa i feltet gruppe.

Er der nogen måde hvorpå man kan adskille orderne hvis der er flere ord i et felt som der er vist her

Ambassadør
Bestyrelsen
Bestyrelsen, IT-området Fmd
Bestyrelsen, Medlemsservice
Bestyrelsen, Medlemsservice, IT-området
Bestyrelsen, Medlemsservice, Virksomhedsservice
Bestyrelsen, Virksomhedsservice
IT-området
Jobcentre/Andre aktører kontakt
Medlemsservice
Medlemsservice tovholder
Medlemsservice, IT-området
Medlemsservice, PR-Udvalg
PR-Udvalg
PR-Udvalg, IT-området, Bestyrelsen tovholder
Virksomhedsbesøg tovholder
Virksomhedsservice
Avatar billede mortvader Nybegynder
14. juli 2010 - 21:06 #7
Hvis det du mener, er at det er et problem at der indgår komma i gruppenavnene, bruger vi bare et andet tegn til at adskille dem med: ¤

do while not gr.eof
  if instr(a,gr("gruppe")&",")=0 then
    a=a&gr("gruppe")&"¤"
  end if
  gr.MoveNext
loop
if a<>"" the a=left(a,len(a)-1)

...og array'en...

grupper =  split(a,"¤")
Avatar billede mortvader Nybegynder
14. juli 2010 - 21:25 #8
rettelse:

do while not gr.eof
  if instr(a,gr("gruppe")&"¤")=0 then
    a=a&gr("gruppe")&"¤"
  end if
  gr.MoveNext
loop
if a<>"" the a=left(a,len(a)-1)

...og array'en...

grupper =  split(a,"¤")
Avatar billede set Nybegynder
14. juli 2010 - 21:34 #9
det jeg mener er hvis en person er med i flere grupper så er der i feltet gruppe skrevet hvormange grupper vedkommende indgår i.

meningen er at hver gruppe skal stå for sig selv i tabellen.

Hvis jeg har døbt gruppenavnet inden jeg søger i DB får jeg det rigtige resultat, men hvis jeg ikke ved på forhånd hvad grupperne hedder skal jeg løse problemmet som ønsket ovenfor.

Der vil sige læse fra DB, indsætte i array med gruppe navnet kun en gang.

så når en person deltager i flere grupper og det står i feltet gruppe, skal jeg gerne kunne dele hele denne tekststreng op i enkelte ord som så checkes om de er i arrayet eller ikke.

Når jeg så har et array med alle grupperne nævnt kun en gang er resten bare at søge i DB igen med det unikke gruppenavn og indsætte resultatet i en tabel og vupti alt er ok.
Avatar billede mortvader Nybegynder
14. juli 2010 - 21:54 #10
Lad os se om jeg forstår det......

Så du har en tabel med brugere.

I brugertabellen er der et felt der hedder "Gruppe".

Indhold i feltet gruppe er kommasepareret, og afspejler hvilke grupper et medlem er en del af.

Nu vil du gerne trække en liste (dit array) over alle gruppenavne i record-settet.

Har jeg ret, gør du således:

alle=""
do while not gr.eof
  if gr("gruppe")<>"" then
    tmp=split(gr("gruppe"),",")
    for t=lbound(tmp) to ubound(tmp)
      if instr(alle,tmp(t)&",")=0 then
        alle=alle&tmp(t)&","
      end if
    next
  end if
  gr.MoveNext
loop
if alle<>"" then alle=left(alle,len(alle)-1)
array_med_grupper=split(alle,",")

...måske...
Avatar billede set Nybegynder
15. juli 2010 - 10:48 #11
mange tak det virkede med hensyn til arrayet,

men nu kan jeg ikke forstå hvorfor jeg får et andet udtræk fra databasen når jeg bruger

set rs=server.createobject("adodb.recordset")
sqlrs = "SELECT * FROM tblBruger" & ntabel & "Web WHERE status <> 'passiv' and status <> 'udmeldt' and status <> 'I arbejde' and GRUPPE like '%"&array_med_grupper(i)&"%' " order by  fornavn ASC, gruppe DESC
rs.open sqlrs, conn

istedet for hvis direkte har brugt f. eks.

set rs=server.createobject("adodb.recordset")
sql = "SELECT * FROM tblBruger" & ntabel & "Web WHERE status <> 'passiv' and status <> 'udmeldt' and status <> 'I arbejde' and GRUPPE like '%" & "Medlemsservice" & "%'  order by fornavn ASC, gruppe DESC"
rs.open sql, conn

Det vil sige jeg får ikke alle med i grupperne når jeg bruger løkken fra arrayet, men hvis jeg har døbt gruppen i forvejen i sql sætningen får jeg alle med.
Avatar billede mortvader Nybegynder
15. juli 2010 - 11:02 #12
hm, kan det være fordi du ikke løber hele arrayet igennem i dit første eksempel?

ved tvivl, prøv at teste:

for i=lbound(array_med_grupper) to ubound(array_med_grupper)

sqlrs = "SELECT * FROM tblBruger" & ntabel & "Web WHERE status <> 'passiv' and status <> 'udmeldt' and status <> 'I arbejde' and GRUPPE like '%"&array_med_grupper(i)&"%' " order by  fornavn ASC, gruppe DESC

response.write sqlrs&"<hr>"

next
Avatar billede mortvader Nybegynder
15. juli 2010 - 11:15 #13
nice detalje der, med at snuppe pointene selv :)
Avatar billede set Nybegynder
15. juli 2010 - 11:17 #14
der skete en fejl så send en svar hvis det kan lade sig gøre

jeg undskylder meget
Avatar billede set Nybegynder
15. juli 2010 - 11:19 #15
skal jeg oprette spørgsmålet igen?
Avatar billede set Nybegynder
15. juli 2010 - 11:22 #16
det jeg mente før var at jeg godt nok får vist alle grupperne rigtigt, men søgningen skriver ikke alle medlemmer ind i tabellen.

en af grupperne mangler et enkelt medlem i at blive vist andre grupper mangler mange.

Hvad er forskellen på at bruge et direkte navn istedet for at bruge et fra et array?
Avatar billede mortvader Nybegynder
15. juli 2010 - 11:31 #17
hm, jeg kan ikke ligge et svar, men lad nu det ligge.
Jeg kunne bare se i din historik (alle dem jeg lige tjekkede) at du selv tager svarene..

Der er ingen forskel på om du bruger en konstant eller en variabel i din sql sætning.

Fejlen er i koden et sted.

Men man kan sige, at den måde det er bygget på, med kommaseparerede data i et felt, måske ikke er helt den mest optimale måde at lave det der på..