Avatar billede nomisdk Nybegynder
12. juli 2010 - 20:57 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Udregne beløb for kategori på måneds niveau

Jeg har en access database hvor jeg har en tabel med følgende:
id - dato - tekst - beløb - kategori.

Data kunne se sådan ud:
1 - 01/02/2010 Test1 - 584 - Hatte
1 - 11/02/2010 test2 - 1544 - Tøj
1 - 25/02/2010 test3 - 224 - Hatte

Det jeg ønsker er at lave en rapport som viser beløb forbrug for hver kategori i en månede fx april.

Så rapporten vil se sådan her ud:
Hatte 828
Tøj 1544

Hvordan gør jeg det?
12. juli 2010 - 22:44 #1
...hvordan goer man det?  Det kan jeg besvare (og jeg har testet min loesning,) men som udenlandsdansker er mit system paa udenlandsk (hollandsk for at vaere precis) saa  de danske betegnelser paa de forskellige kontroller maa jeg gaette lidt paa.

Men:

Foerst lad os kikke paa tabellen.  Jeg gaar ud fra at data-typen for feltet dato er Date/time (eller hvad det hedder paa dansk) og at data-typen for beloeb er Valuta (dansk?).

Jeg lavede for test en mini-database med navn Nomisdk og i den en tabel tblNomisdk hvor jeg indfoerte dine vaerdier (der alle er i februar) og et antal nye records i april.

Saa lavede jeg denne query kaldet qryNomisdk:  SELECT kategori, SUM(beloeb) AS total FROM nomisdk WHERE Month(dato)=Maaned GROUP BY kategori;

I qryNomisdk forekommer der et ubekendt udtryk, Maaned.  Saa hvis du proever at udfoere queryen kommer der en dialogbox der beder dig definere Maaned.  Hvis jeg i den dialogbox indfoerer 4 (for april) faar jeg, for hver kategory, total beloebet for april.  Hvis du vil have data fra en anden maaned indfoerer du nummeret paa den maaned.

Det vil du saa have i en rapport.  Saa du laver en blank rapport og saetter kilden (eller hvad det hedder paa dansk) til qryNomisdk og indfoerer felterne kategori og total i rapporten.  Naar du saa proever at aabne rapporten faar du igen en dialogbox der spoerger efter maaned.  Hvis du indfoerer 4 faar du det resultat du efterlyste.

Jeg haaber du kan foelge mig.  Ellers spoerg.  Hvis et anden Ekspert-medlem med et dansk-sproget system finder de danske betegnelser frem kunne vi maaske dele points.
12. juli 2010 - 22:50 #2
Korrektion:  SELECT kategori, SUM(beloeb) AS total FROM tblNomisdk WHERE Month(dato)=Maaned GROUP BY kategori;
Avatar billede nomisdk Nybegynder
13. juli 2010 - 07:06 #3
Super, det virker bare perfekt. :)