Avatar billede mik28 Seniormester
11. juli 2010 - 15:00 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke få atftp til at virker

Hej Eksperter

Jeg har problemer med at få atftp til at fungere. Kan ikke helt gennemskue hvad jeg gør forkert

linux-ov5b:/etc/init.d # ./atftpd start
Starting Advanced Trivial FTP server                                                                                    done

Det ser ud til at den køre men jeg kan ikke tilgå den.
Avatar billede mik28 Seniormester
11. juli 2010 - 15:02 #1
openSUSE 11.2
Avatar billede mik28 Seniormester
11. juli 2010 - 15:40 #2
linux-ov5b:/etc/init.d # cat /etc/issue
Welcome to openSUSE 11.2 "Emerald" - Kernel \r (\l).
Avatar billede double-g Juniormester
11. juli 2010 - 16:34 #3
Har du defineret en logfil og får du nogen fejl ?

http://www.irongeek.com/i.php?page=backtrack-3-man/atftpd

(og sådan af ren og skær nysgerrighed, hvad skal du så med en TFTP server ? )
Avatar billede mik28 Seniormester
11. juli 2010 - 16:46 #4
Jeg skal egenlig bare bruge en ftp server. Så var det den første jeg faldt over. Hvad vil du anbefale jeg bruger
Avatar billede double-g Juniormester
11. juli 2010 - 19:05 #5
så vil jeg nok anbefale alt andet end atftp. :-)

Jeg har altid selv brugt vsftpd.
Settings redigeres direkte i etc/vsftpd.conf og den startes med :

MinLinuxBox:/ # service vsftpd start
Starting vsftpd                            done

Jeg vil dog ikke påstå at der ikke findes noget bedre, da jeg aldrig har brugt andet for den passer lige til mine behov.
Avatar billede mik28 Seniormester
12. juli 2010 - 13:50 #6
Okay. Prøvede med pure-ftpd, men det var ikke den store succes, sådan at forstå at jeg tilsyneladende godt kan connecte, men ikke flytte nogen data. Vil forsøge at få vsftpd til at virke. Fungerer den iøvrigt sådan at når man opretter en bruger i OS'et så har personen også en ftp-konto
Avatar billede double-g Juniormester
12. juli 2010 - 19:25 #7
ja hvis du sætter

local_enable=YES i etc/vsftpd.conf

og hvis der så er nogen lokale brugere der ikke skal have ftp adgang laver du en txt fil med brugernavnene og tilføjer

userlist_enable=YES
userlist_file=/etc/vsftpd_userfile_list.txt

og hvis der er nogen der skal have ftp-adgang uden at have lokal access, så nøjes med at tilføje dem som ftp-users når du opretter dem.
Avatar billede double-g Juniormester
12. juli 2010 - 19:28 #8
Der blev vist forresten også tilføjet et GUI-administrator modul til vsftpd i openSUSE 11.0, så det kan være det er nemmere på den måde.
Avatar billede mik28 Seniormester
12. juli 2010 - 20:08 #9
Det kan jeg så ikke lige finde. Er det noget som skal instaleres seperat
Avatar billede double-g Juniormester
12. juli 2010 - 20:17 #10
ja, men hvis du tilføjer packman under softwarekilder fra fællesskabet, så kan du installere den direkte inde i YaST softwarehåndtering

Ellers kan du finde den her : system-config-vsftpd

http://ftp.skynet.be/pub/packman/suse/11.2/
Avatar billede mik28 Seniormester
02. oktober 2010 - 08:45 #11
jeg mangler en så et svar så jeg kan lukke.
Avatar billede double-g Juniormester
02. oktober 2010 - 09:16 #12
Så får du lige et svar. Det er jo ikke det, det skal komme an på :-)