Avatar billede jeffee Nybegynder
08. juli 2010 - 15:33 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hent kolonneoverskrifter i mdb-tabel fra VB

har fat i en mdb database hvor jeg henter data til et vb-program fra. Da data i tabellen kan komme fra andre, vil jeg gerne kontrollere kolonneoverskrifterne i tabellen inden jeg begynder at hente data fra tabellen.
Kan man med et sql-kald (eller på anden vis)fra VB hente databasens kolonneoverskrifter
Avatar billede terry Ekspert
08. juli 2010 - 16:55 #1
Function fGetFldNamesADO()
Dim strStoreSQL As String
Dim i As Integer

strStoreSQL = "SELECT * FROM tblCustomers"

Dim adoCon As New ADODB.Connection
Dim adoRst As New ADODB.Recordset

Set adoCon = CurrentProject.Connection

adoRst.Open strStoreSQL, adoCon

            ' RS.Fields is the collection of fields associated with the recordset...
            ' The count given is correct, but since the fields are numbered
            ' starting at zero, we have to subtract one to get the maximal field number:
For i = 0 To adoRst.Fields.Count - 1
            ' Naturally, each element in the Fields collection is
            ' an ADODB.Field object. And the Field object has various
            ' properties, including Name:-
    MsgBox "Field Number >> " & i & " Field Name >>> " & adoRst.Fields(i).Name
Next

adoRst.Close
adoCon.Close

End Function
Avatar billede terry Ekspert
08. juli 2010 - 17:01 #2
You will have to change line I think.

Set adoCon = CurrentProject.Connection
Avatar billede jeffee Nybegynder
09. juli 2010 - 11:54 #3
Thanks :)
Avatar billede terry Ekspert
09. juli 2010 - 12:31 #4
hope you got something working.

thanks for the points