Avatar billede jeffee Nybegynder
08. juli 2010 - 13:36 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hente en Excel tabel ind i Access fra eksternt VB-program

Jeg har brug for at kunne hente data fra et excel-ark (samtlige rækker og kolonner fra arket) ind i en mdb.

Access databasen er oprettet i forvejen, og excel dataene skal bare proppes ind i en tom tabel, med den øverste række som kolonneoverskrifter.

Det hele skal foregå via et eksternt vb-kald...
Avatar billede terry Ekspert
08. juli 2010 - 14:06 #1
is access installed?
Avatar billede jeffee Nybegynder
08. juli 2010 - 14:17 #2
Yes

And the connection is made as well. I´m retrieving data from there in the same program.. Just need to get some additionel data into it from excel.
Avatar billede terry Ekspert
08. juli 2010 - 14:26 #3
OK, if Access is installed then you can automate access from your vb program and get Access to import the file.

Something like this

Dim acc As Access.Application

    Set acc = CreateObject("Access.Application")

    acc.OpenCurrentDatabase "C:\test.mdb"

    acc.DoCmd.TransferSpreadsheet acImport, acSpreadsheetTypeExcel8, "TableNameGoesHere", "c:\mytestfile.xls
Avatar billede jeffee Nybegynder
08. juli 2010 - 14:40 #4
Thanks that did the trick - almost :)

Instead of using the first row as columnnames it names the columns F1, F2, F3 etc - and places the column.names from the spreadsheet in the first row of the db.. anything to do about that?

Jeff
Avatar billede terry Ekspert
08. juli 2010 - 14:55 #5
acc.DoCmd.TransferSpreadsheet acImport, acSpreadsheetTypeExcel8, "TableNameGoesHere", "c:\mytestfile.xls, True

The last parameter (true) for column headings
Avatar billede jeffee Nybegynder
08. juli 2010 - 15:05 #6
awesome.. Thanks a lot.
Avatar billede terry Ekspert
08. juli 2010 - 15:32 #7
selv tak
Avatar billede jeffee Nybegynder
08. juli 2010 - 15:36 #8
er det her i øvrigt noget du har forstand på`??

http://www.eksperten.dk/spm/913797