Avatar billede oliolioli Nybegynder
07. juli 2010 - 18:41 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Programmeringssprog for "nybegynder"

Hej, jeg er ikke helt nybegynder, da jeg har programmeret asp i langt tid. Jeg har besluttet mig for efter en lang pause fra programmering at skifte til et nyt programmeringssprog, fordi ASP ikke rigtigt har den store fremtid med sig.
Jeg har kigget særligt på:
PHP
ASP.NET

Hvad jeg har forstået, er ASP.NET objektorienteret (ret mig, hvis jeg tager fejl), og jeg har forsøgt mig indenfor OOP (VB), og det stoppede jeg med, fordi jeg ville lave webapp's igen (ASP). Nåede ikke rigtigt at forstå så meget af VB og OOP, og det, jeg nåede at forstå er nok glemt. Jeg synes generelt også, at OOP virker en del mere kompliceret at lære.
I sin tid startede jeg med ASP, fordi jeg syntes, PHP havde en lidt mere kompliceret syntaks (jeg kan godt lide, når tingene ikke bliver mere kompliserede end højest nødvændigt).

Men hvad vil I foreslå mig? Har ingen kendskab til nogle af programmeringssprogene.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juli 2010 - 19:04 #1
vaelg en af:

PHP
ASP.NET/C#
ASP.NET/VB.NET

Bemaerk at PHP idag ogsaa boer laves objekt orienteret, saa du haenger nok paa OOP uanset hvad!

Du skal ogsaa bemaerke at selvom ASP.NET/VB.NET og ASP/VBS lyder meget ens, saa er de helt forskellige.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juli 2010 - 19:06 #2
Vaer ogsaa opmaerksom paa at "byg web app fra bunden af" bliver mere og mere sjaelden.

Idag er det mere almindeligt at bygge oven paa / tilrette et CMS / portal.

ASP.NET f.eks. Umbraco eller DotNetNuke

PHP f.eks. Typo3, Xoops, Joomla, Drupal
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juli 2010 - 19:09 #3
Nogle alternativer for dig ville vaere:
- Python og Django
- Ruby og RoR

De er nok mere minimalistiske i tilgangen til web apps end f.eks. ASP.NET !
Avatar billede The_Buzz Novice
07. juli 2010 - 19:31 #4
Jeg ville klart sige PHP...
Avatar billede wanze Nybegynder
07. juli 2010 - 21:32 #5
Helt klart PHP - jeg synes bestemt ikke syntaksen i PHP er værre end i ASP, tværtimod. Derudover er PHP så veldokumenteret og omtalt, så det er muligt at finde hjælp til nætsen alt.

Som det også nævnes her i tråden kan PHP være objektorienteret, så du kan sagtens starte med at lære precedural PHP, og senere koble elementer af OOP på.
Avatar billede oliolioli Nybegynder
07. juli 2010 - 23:46 #6
Arne_v, jeg har bygget mine web apps op fra bunden i ASP, og det vil jeg også gøre i fremtiden.
Jeg har aldrig rigtigt været så skarp til at forstå, hvordan det hele hænger sammen, så jeg vil gerne lige have en lille forklaring.

Da jeg programmerede ASP, så brugte jeg objekter fra HTML, hvis jeg ville have det dynamisk Javascript, til design CSS og så programmerede jeg de scripts, der kørte på serveren i ASP? og med OOP er det så muligt, ikke at skulle sidde og lave objekter i html, og er det muligt at bruge CSS og JS til .NET objekter? Og hvad er det, der gør OOP bedre, udover det måske kommer til at dominere meget i fremtiden? (der er mange, der siger, at OOP kommer til at dominere fremtiden)
Avatar billede oliolioli Nybegynder
07. juli 2010 - 23:48 #7
Desuden vil jeg gerne tilføje, at jeg går i gymnasie og gerne vil lære noget, jeg kan bruge til noget i arbejdslivet (er ikke 100 på, hvad jeg vil arbejde med, men jeg vil gerne arbejde indenfor noget med software)?
Avatar billede oliolioli Nybegynder
07. juli 2010 - 23:49 #8
Undskyld alle de kommentarer i træk.. men hvad er forskellene på ASP.NET/C# og ASP.NET/VB ?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2010 - 01:46 #9
ASP.NET er web frameworket. Du kan lave ASP.NET med flere forskellige programmerings sprog. De mest brugte er C# og VB.NET.

Lidt ligesom at du kan lave ASP med både VBScript og JScript (omend ca. 99% brugte VBScript) som sprog.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2010 - 01:48 #10
Hvis du fortsat vil bygge dine web sites op fra bunden så skal du nok ikke regne med at leve af det.

Kravene til hvad et web site skal kunne er ofte meget store idag. Skal et komplekst web site laves fra bunden af så kræver det titusinder måske hundredetusinder af timer.

Det er alt for dyrt.

Så man bygger oven på nogle standard løsninger.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2010 - 01:49 #11
HTML, CSS og JavaScript udføres client side.

ASP, PHP, ASP.NET etc. udføres server side.

Og de har ligesom ikke noget med hinanden at gøre.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2010 - 01:50 #12
OOP er ikke fremtiden.

OOP er nutiden.

Du får meget svært ved at leve af at lave web hvis du ikke bruger OOP.
Avatar billede oliolioli Nybegynder
08. juli 2010 - 02:41 #13
Ok, hvad er fordelen ved OOP så?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2010 - 02:51 #14
OOP er:
* en struturering af koden som afspejler virkeligheden og dermed er mere logisk
* en adskillelse af interface og implementation som gør dete nemmere senere at modificere koden
Avatar billede oliolioli Nybegynder
08. juli 2010 - 03:00 #15
Ok, tak. Har du styr på PHP? for har fået en fejl i PHP, der hedder:

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'AND password = LIMIT 1' at line 1

min fil:
<?
session_start();

include("mysql.php");

$password = $_POST[password];
$password = strip_tags($password);
$password = mysql_real_escape_string($password);
$brugernavn = $_POST[brugernavn];
$brugernavn = strip_tags($brugernavn);
$brugernavn = mysql_real_escape_string($brugernavn);
$query = mysql_query("SELECT brugernavn FROM brugere WHERE brugernavn = $brugernavn AND password = $password LIMIT 1") or die(mysql_error());
$tjek = mysql_num_rows($query);
if($tjek == 1){

$_SESSION[login] == "true";
$_SESSION[brugernavn] = $brugernavn;

header("location: redirect.html");

} else {
    echo("Forkert brugernavn/password");

}
?>

mysql.php:
<?
mysql_connect("mysql14.000webhost.com", "a3847137_hg", "hgx1234");
mysql_select_db("a3847137_hg");
?>
Avatar billede oliolioli Nybegynder
08. juli 2010 - 03:11 #16
nu siger den: Unknown column '*det man har skrevet i feltet brugernavn*' in 'where clause'
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2010 - 03:29 #17
Fejlen i #15 må skyldes at $password er tom!
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2010 - 03:29 #18
$query = mysql_query("SELECT brugernavn FROM brugere WHERE brugernavn = $brugernavn AND password = $password LIMIT 1") or die(mysql_error());

skal nok være:

$query = mysql_query("SELECT brugernavn FROM brugere WHERE brugernavn = '$brugernavn' AND password = '$password' LIMIT 1") or die(mysql_error());
Avatar billede oliolioli Nybegynder
08. juli 2010 - 17:19 #19
Tak for de hurtige svar osv. Du kan bare lægge et svar, så skal jeg nok give points.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2010 - 17:45 #20
ok