Avatar billede Kluddermor Juniormester
07. juli 2010 - 15:59 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Nogle der har forstand på Synology NAS DS209+ II

Jeg har problemer med at oprette mapper med password, som er tilgængelige fra hvilken som helst computer i netværket.

Altså: Vi er en gruppe brugere, som har hver sin mappe på NAS enheden. Jeg vil gerne have, at der er brugernavn og kode for hver enkelt bruger, så denne bruger alene har adgang til sin egen mappe, fra hvilken som helst computer i netværket.

Jeg har sat brugere op via assistenten og tildelt kodeord og valgt hvilke delte mapper de skal have adgang til under privilegier for de delte mapper.

Men det virker ikke. Den spørger om brugernavn og kode når jeg prøver at åbne mappen i netværkssteder, men tillader ikke at jeg logger på.
Den skriver at: " \\diskstation\mappen er ikke et tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource......"

Hvad har jeg gjort galt i opsætningen?
Avatar billede chalde Seniormester
07. juli 2010 - 16:23 #1
Dobbelttjek at privilegier står korrekt:
Start DSM -> privileges -> user -> <USER XXX> -> edit -> privileges settings.
Tjek at der er R/W adgang til mappen.
Står dette korrekt, så forsøg at oprette brugeren manuelt gennem DSM:
Privileges -> user -> udfyld user information og privileges settings og test brugeren.
Avatar billede m_soender Nybegynder
07. juli 2010 - 18:21 #2
Hvis du bliver præsenteret for en login prompt kan du prøve at gøre følgende.
i brugernavn skriv <IP på NAS>\Brugernavn
i adgangskode skriver du den adgangskode som du har givet brugeren.

Min erfaring er at det driller hvis den bruger du logger på windows med ikke hedder det samme som den bruger du har på din NAS, og selvfølgelig at passwordet er det samme på de to systemer.

/
Martin
Avatar billede Kluddermor Juniormester
07. juli 2010 - 20:44 #3
@chalde: Jeg har dobbelttjekket at alt burde være sat op korrekt i forhold til R/W adgang. Jeg har også oprettet brugere på den måde du beskriver.
Giver den selvfølgelig et forsøg mere.

@m_soender. Det lyder som om du har fat i den rigtige opskrift. Men jeg kan først afprøve det i morgen når jeg er tilbage på arbejde.
Avatar billede chalde Seniormester
07. juli 2010 - 21:48 #4
Har lige forsøgt at fremprovokere problemet og benyttet #2's forslag, og kan bekræfte det virker.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
09. juli 2010 - 13:59 #5
@m_soender
Jeg har prøvet at skrive
192.168.100.130\birgit

og med det tilhørende password

Men det virker stadig ikke. Det er vel den korrekte skrivemåde?
Avatar billede m_soender Nybegynder
10. juli 2010 - 18:37 #6
Ja, det som du skriver burde virke. Der er ikke nogle grupper i din synology OS som sætter nogle begrænsninger på dine shares.

Har du prøvet at oprette forbindelsen som et netværks drev?

Hvis intet af ovenstående virker er jeg bange for at jeg har spillet alle mine beste kort nu :-)

/
Martin
Avatar billede Kluddermor Juniormester
10. juli 2010 - 21:17 #7
Kan du evt kort fortælle hvordan du ville sætte gruppe og bruger op i forhold til delte mapper, hvis mit scenarie skal virke.
Jeg troede jeg havde styr på det, men der er åbenbart noget jeg har overset.

Tak. ;-)
Avatar billede m_soender Nybegynder
10. juli 2010 - 21:45 #8
I det meste simple setup har du en gruppe som hedders users. Dine brugere melder du så ind i gruppen, hvis ikke det sker automatisk. Under priviliges fanebladet kan du bestemme hvilke shares din bruger har adgang til.

I en default installation burde der ikke være nogen problemer med at få det til at virke. Hvilken udgave af windows bruger du. Har oplevet lidt problemer før med Windows XP Home med hvordan den forbinder til netværksdrev. Hvis du bruger Vista eller 7 burde der ikke være nogle problemer.

Ikke meget jeg kunne byde ind med her. Håber at du får det til at virke.

/
Martin
Avatar billede Kluddermor Juniormester
11. juli 2010 - 06:32 #9
Jeg har prøvet at lave mine egne grupper, for at kunne give en hel gruppe adgang til bestemte mapper. Men måske jeg skulle prøve bare at bruge default users gruppen, for at se om det gør nogen forskel.
Jeg er dog forholdsvis sikker på, at jeg har sat alting op som det burde.

Det er netop XP home vi bruger på alle vores computere, bortset fra en bærbar med 7. Hvor jeg i øvrigt mener at kunne huske, at jeg undrede mig over, at det virkede korrekt med brug af username og password til mapperne.
Men det er lang tid siden, så jeg kan ikke huske det. Jeg kan heller ikke afprøve det, for jeg har problemer med at få den til at logge på vores router. (hvilket jeg har lavet en anden tråd om for noget tid siden ;-)  )

Det kunne godt lyde som om, at Synology har nogle problemer med deres software.

Jeg afprøver som sagt, om default users gruppen gør en forskel.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
21. juli 2010 - 14:54 #10
Har prøvet at koble en win7 maskine på netværket. Den klarer problemet lidt bedre.
Jeg kan logge ind i de sikrede mapper med password. Men ønsker jeg at skifte til en ny mappe med andet password, så vil den ikke logge ind på de andre mapper.
Det kræver at man logger ud af windows og ind igen. Så accepterer den indtast af koder igen.

WinXP kan jeg stadig ikke få til at fungerer ordentligt. Har dog klaret mig midlertidigt, ved at oprette flere brugergrupper under winXP, der har samme navne som mapperne er tilknyttet.

Det er bare ikke holdbart, hvis jeg skal give flere brugere individuel adgang til mapper på NAS'en. Men det går indtil videre.
Jeg har oprettet en tråd med problemet hos synologys forum for et par uger siden, men ingen lader til at svare på det forum.

Men smid et svar for point m_soender.
Avatar billede m_soender Nybegynder
22. juli 2010 - 19:09 #11
Behold du bare de point. Du fik jo ikke rigtig løst dit problem
Avatar billede Kluddermor Juniormester
22. juli 2010 - 21:14 #12
Men jeg deler gerne point ud. Du har jo ret i at winXP og synology sandsynligvis har nogle problemer.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
02. september 2010 - 09:34 #13
Jeg lukker.