Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2010 - 21:40 Der er 22 kommentarer

Spørgsmål ang. php og mysql

Hej alle sammen (:

Er igang med den her hjemmeside til min fars klub (skydning), og ville høre dem som ved dets mening. Skal havde lavet sådan så hvert medlem kan oprette sig en profil, hvor de kan uploade et billed af dem selv(bare et) og skrive deres navn alder lidt om dem selv osv. men det vigtigste kommer her, de skal kunne lægge ders træning resultater ind på deres profil. Havde tænkt mig det skulle foregå sådan her, de skriver deres resulater ind for hver uge i et eller andet skrive program og så skal de kunne uploade filen til profilen.

Er der nogen der har en ide om hvor svært det er, forstår godt php og mysql hvordan det fungere osv. og kan også en del php + jeg har også rodet med mysql.

Hilsen Christian R. Larsen.
Avatar billede showsource Seniormester
06. juli 2010 - 23:14 #1
Nu hvor de skal kunne ha' et billede af sig selv og så'n, kan du vel også lave en side hvor hver enkelt kan lægge træning ind ?

D.v.s. en tabel i mysql med træninger, som bl.a. har et felt som henviser til brugerid i brugertabellen.
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2010 - 23:23 #2
Hej showsource (:

Tak for svaret, men ville endelig bare høre hvor svært det er, at lave?

MVH Christian R. Larsen.
Avatar billede Springform Nybegynder
06. juli 2010 - 23:37 #3
alt er jo relativt, men som showsource skriver så hvis du kan lave billed upload og oprettelse af forskellige brugere, så skulle det være "piece of cake"
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2010 - 23:42 #4
Hej springform

Tak for svar, men forstår ikke helt hvad du mener? "skulle det være piece of cake"? (:
Avatar billede Springform Nybegynder
07. juli 2010 - 00:12 #5
Klokken er mange og jeg har ikke læst helt godt nok, jeg læste det som om at du sagtens kunne lave de der bruger profiler osv.

men det du spørger om er hvad der skal til for at de kan uploade deres resultater. Den nemmeste løsning for alle parter må være at din bruger logger ind på sin profil og her kan de så udfylde et par input felter som du så indsætter i databasen.

Det bliver kringlet hvis de skal udfylde et dokument og så uploade det, så skal du ihvertfald lave en skabelon, men så går der ged i den hvis nu at de kommer til at ændre det mindste i den skabelon.

Så altså det jeg ville gøre var

<form>
<input type="text" name="point" />
</form>

<?php
mysqli_query($con,"INSERT INTO resultater (point) VALUES '".$_POST['point']."'")
?>

altså en form hvor de indtaster deres resultat og så ryger det direkte i databasen. kode vil ikke virke der mangler selvfølgelig lige nogle ting.
Avatar billede Springform Nybegynder
07. juli 2010 - 00:16 #6
Og så igen tilbage til det du egentlig spørger om, om det er svært så hvis du gør det på den måde som jeg nævner så er det relativt nemt.
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2010 - 02:17 #7
Att: Springform - www.springform.dk står piv-åben.
- det KAN selvfølgelig være med vilje. Hvis ikke, så ved du det nu : )

http://www.springform.dk/tanja/2/images/pic%287%29.jpg
- gisp
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2010 - 12:44 #8
Hej springform

Tak igen for svarende, er glad for du syntes det er relativ let, så jeg ved jeg ikke har smidt mig ud i en umulig opgave. Men da du siger det er lettere at lave en tabel hvor de kan udfylde deres point, er lidt svært, hvis det er de normale skydesedler er det let nok, men når det bliver lidt mere advanceret tror jeg ikke det kan lade sig gøre. (:

MVH Christia Larsen
Avatar billede Springform Nybegynder
07. juli 2010 - 13:05 #9
Du kan måske lægge et eksempel på sådan en skyde seddel, 10år siden jeg selv gik til skydning :P, så kan jeg måske komme med et forslag til den bedste løsning
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2010 - 13:22 #10
Hej kan godt prøve at finde en, men også min fejl havde bare skrevet skydning men det er bueskydning (:

Men her er et eksempel: http://www.koegebueskyttelaug.dk/kraftcenter/docs/ptp_kort.pdf

Kan godt se lidt forvirret ud men det er kordinatsystem/diagram, puls, osv. (:

MVH Christian
Avatar billede Springform Nybegynder
07. juli 2010 - 13:36 #11
Ja det bliver lidt kringlet med en form submit kan jeg godt se, ok så giver ideen med at de udfylder et dokument og så uploader det god mening.

Hvis de bare skal uploades og der ikke skal føres statestik så er det lige til at finde ud af

<form action="<?php print $PHP_SELF?>" enctype="multipart/form-data" method="post">
  Navn:<br /> <input type="text" name="name" value="" /><br />
  Resultat:<br /> <input type="file" name="classnotes" value="" /><br />
  <p><input type="submit" name="submit" value="Submit Notes" /></p>
</form>

<?php
  define ("FILEREPOSITORY","./");

  if (is_uploaded_file($_FILES['classnotes']['tmp_name'])) {

      if ($_FILES['classnotes']['type'] != "application/pdf") {
        echo "<p>Det skal være .pdf.</p>";
      } else {
        $name = $_POST['name'];
        $result = move_uploaded_file($_FILES['classnotes']['tmp_name'], FILEREPOSITORY."/$name.pdf");
        if ($result == 1) echo "<p>Filen uploaded.</p>";
        else echo "<p>der opstod et problem.</p>";
      }
?>

Den skal så lige pudses til, så du ligger .pdf filen i den rigtig mappe og så ligger du stien til denne i din database.
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2010 - 13:57 #12
Hej tak for svaret, men har et spørgsmål mere (:

Kender du en god hjemmeside/video til hvordan man connecter til mysql, fra ens fil?

MVH Christian
Avatar billede Springform Nybegynder
07. juli 2010 - 14:02 #13
er ikke helt sikker på jeg forstår spørgsmålet?
Er det hvordan man connecter til databasen med php?
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2010 - 14:05 #14
Jo sry (:
Avatar billede Springform Nybegynder
07. juli 2010 - 14:15 #15
du laver en fil der fx. hedder connect.php hvor du indsætter følgende

<?php $con = mysqli_connect("localhost","brugernavn","password","databasenavn") or die(mysqli_error());
?>

så på alle de sider hvor du skal have forbindelse til databasen skriver du i toppen af siden

<?php
include('connect.php');
?>
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2010 - 14:25 #16
Okej tusind mange tak (:
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2010 - 14:25 #17
Skal man slet ikke bruge nogen ip?
Avatar billede Springform Nybegynder
07. juli 2010 - 14:40 #18
nej, eller du kan skrive ip hvor der står localhost, men localhost virker i de fleste tilfælde
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2010 - 14:46 #19
okej tak for hjælpen
Avatar billede Springform Nybegynder
07. juli 2010 - 18:47 #20
Det var så lidt
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2010 - 19:50 #21
Hej Springform

Ville lige høre om du kender, en god tutorial til en kalender der selv skifter måneder/dage, og et godt galleri

MVH Christian
Avatar billede Springform Nybegynder
07. juli 2010 - 21:46 #22
Et godt gallery
http://fancybox.net/

En kalender, ja det kommer helt an på hvad den skal bruges til men en simpel kalender hvor du kan se dato osv. og skifte frem og tilbage i tiden, så kan den så rettes til
http://php.about.com/od/finishedphp1/ss/php_calendar.htm