Avatar billede torotune Nybegynder
06. juli 2010 - 10:33 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Data Access Application Bock - med oleDB?

Hej,

Kan den nye DAAB vist her http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff664429(v=PandP.50).aspx arbejde med OleDB og Access Databaser ligeså vel som de nævnte?

De beskriver at der bare skal ændres DB-type i ens config. fil, og så er man kørende uden at skulle rette i selve ens kode, men gælder det også Access-databaser, så man kan veksle mellem Access og Ms Sql?

Mvh.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2010 - 15:39 #1
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff664387%28v=PandP.50%29.aspx

viser SQLServer, SQLServer CE og Oracle.

Jeg vil da tro at du kan definere OLE DB paa samme maade.

(Access er OLE DB i .NET !)
Avatar billede janus_007 Nybegynder
07. juli 2010 - 00:05 #2
På et teoretisk plan ja, praktisk nej, det er stærkt afhængigt af hvilke statements du bruger.

Medmindre du har en virkelig faktuel årsag til at bruge Access, bør du overveje at skifte til eks.vis Sql Express.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juli 2010 - 03:05 #3
Jeg har lige testet.

OLE DB adgang til Access database virker fint med EntLib 5.0 DAAB .
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juli 2010 - 03:08 #4
Bemærk at DAAB ikke tilbyder noget som DbProviderFactory ikke tilbyder med hensyn til portabilitet.

Hvis:
1) der er en provider factory
2) du bruger de generiske klasser/interfaces
3) bruger standard SQL
så virker det.

Det DAAB tilbyder er en pæn indpakning af nogle ting for at spare lidt kode.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juli 2010 - 22:43 #5
torotune ??
Avatar billede torotune Nybegynder
18. august 2010 - 19:48 #6
Hej, undskyld jeg vender tilbage nu først, skulle lige have ferien overstået.

Jeg har også fået det testet og det fungerer også fint her. Der er noget kodning at spare når man først kommer igang med det!

Hvad mener I med standard sql? Vil det sige at det i OleDB ikke fungerer til meget andet end SELECT, UPDATE og DELETE?

I må gerne lægge et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2010 - 19:03 #7
Standard SQL er SQL som er standard for alle databaser.

SELECT f1,f2,f3 FROM t WHERE f4>7

virker i alle databaser.

SELECT f1,f2,f3 FROM t WHERE f4>7 LIMIT 1

virker kun i nogle databaser

SELECT TOP 1 f1,f2,f3 FROM t WHERE f4>7

ditto.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2010 - 19:04 #8
Access og SQLServer er dog taettere paa hinanden end mange databaser.

Jeg vill dog nok satse paa SQLServerCE fremfor Access idag.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2010 - 19:04 #9
og et svar fra mig
Avatar billede torotune Nybegynder
19. august 2010 - 20:28 #10
OK, tak for info. SQLServerCE - det er den der lille gratis edition der følger med ikke? Så er det lige om ens hostingfirma tillader at man bruger den, uden man skal betale for at SQL Server Hotel.

Det er mest derfor jeg er blevet ved Access så længe, fordi SQL-server-løsninger er pænt dyre at have hostede, hvilket ikke helt kan betale sig til medium sites.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2010 - 20:52 #11
SQLServer Express Edition = gratis version af database server

SQLServer CE = fil database
Avatar billede torotune Nybegynder
19. august 2010 - 23:36 #12
Okay, men hvad er forskellen? SQL Server Express edition-databaser ligger jo også som en enkelt MDF-fil.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2010 - 10:32 #13
Express er stadig en server d.v.s. en separat process.

CE er ren fil adgang uden separat process.
Avatar billede torotune Nybegynder
23. august 2010 - 10:08 #14
Ok - takker for svar, info og hjælp.