Avatar billede BLindevall Nybegynder
05. juli 2010 - 15:55 Der er 9 kommentarer

Eksporter med marko !

Hej, kan det lade sig gøre at eksportere en tabel fra hoved menuen ved at "aktivere et menu punkt" og så gør markoen resten af arbejdet automatisk, jeg mener at der skal tastes på "OK" og "LUK" osv. kan en marko klare den opgave ?
Avatar billede mugs Novice
05. juli 2010 - 16:19 #1
Hvilket program vil du eksportere til?
Avatar billede BLindevall Nybegynder
05. juli 2010 - 17:59 #2
Ja jeg kunne godt tenke mig at få tabellen i Excel (xlsx) format og kryds i kassen "Eksporter data med formatering og layout."
Avatar billede mugs Novice
05. juli 2010 - 18:13 #3
OK - du bruger 2007 og det kender jeg kun lidt til.

I 2003 kan du lave en makro og så aktivere makroen med en VBA sætning i stil med dette:

docmd.runmacro "MAKRONAVN"
Avatar billede BLindevall Nybegynder
05. juli 2010 - 18:51 #4
Jo sådanne aktivere jeg markoen men, hvordan sender jeg de taste tryk som jeg skal bruge TAB og ENTER mv. , så ledes at jeg ikke skal fysisk skal trykke på tasterne kan det lade sig gøre i markoen, og hvordan gør man dette ?
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2010 - 23:52 #5
Du spørger om to ting:

1. Kan man lave et menupunt på hovedmenuen der aktiverer eksport af tabel.

2. Kan denne eksportering foregår med alene én 'ok' og 'luk' meddelelses vindue bekræftelse?

Svaret er i begge tilfælde ja - men det med 'ok' og 'luk' kan ikke laves med makro.

I makro: - overførTekst. Specifikationsnavn er noget man 'putter i maven på den aktuelle *.mdb fil ved at gemme de specifikke valg vedr. eksport af bestemt tabel, når der laves manuel eksportering vha. menulinie->filer->eksporter..

Hvis du vil have 'ok' og 'luk' er det bedre at lave en formular, den kan også monteres i menupunkt (hvis man gider)

Makroen kan konverteres (automatisk) til  vba -

Den vba kodelinie der udfører eksporteringen kalder:

(klipet fra f2 hjælpen)
Sub TransferText([TransferType As AcTextTransferType = acImportDelim], [SpecificationName], [TableName], [FileName], [HasFieldNames], [HTMLTableName], [CodePage])
    Member of Access.DoCmd
Avatar billede BLindevall Nybegynder
06. juli 2010 - 14:44 #6
ok. det er et rimeligt svar (tror jeg) men nu er det bare det at jeg er "VBA MONGOL" og aner faktisk ikke hvordan jeg skal håndtere den der VBA (har aldrig prøvet før) jeg har altid brugt menuerne og de funktioner man kan bruge ved at peje på dem med musen, så hvad gør jeg nu, jeg vil gerne prøve at kaste mig ud i den der (for mig) "nye VBA verden" !
Avatar billede BLindevall Nybegynder
09. juli 2010 - 14:13 #7
Ja nu er jeg så blevet lidt klogere, men hvorfor kommer den frem og skriver "kan ikke finde Grund tal tabel" når den faktisk ligger der ?

Private Sub cmdExportXL_Click()

    DoCmd.OutputTo acOutputQuery, "Gurnd tal tabel", acFormatXLS, strXLfile, False
    MsgBox "Excel file saved as:" & Chr(13) & Chr(10) & Chr(13) & Chr(10) & strXLfile, vbInformation, " Export To Excel Complete"

End Sub

Sub Exp_Grund()

End Sub
Avatar billede mugs Novice
10. juli 2010 - 00:01 #8
Kontroller for stavefejl. Det er en uskik med mellemrum og specialtegn i objektnavne. Prøv evt. med:

Gurnd_tal_tabel
Avatar billede BLindevall Nybegynder
10. juli 2010 - 19:31 #9
Ja jo det er også prøvet men lige meget hvad jeg kalder filen så vil den ikke, den kommer ganske rigtig med en fejl melding der siger at jeg skal kontrolere at det er stavet rigtigt eller filer ikke findes men det gør den altså !!

Nu ser vba'en således ud her:

Private Sub cmdExportXL_Click()

    strXLfile = "Transactions_" & strTxType & strTxAcct & strQtr & strYr & ".xls"

    DoCmd.OutputTo acOutputQuery, "Gurnd_tal_tabel", acFormatXLS, strXLfile, False
    MsgBox "Excel file saved as:" & Chr(13) & Chr(10) & Chr(13) & Chr(10) & strXLfile, vbInformation, " Export To Excel Complete"

End Sub

Sub Exp_Grund()

End Sub