Avatar billede shako Novice
03. juli 2010 - 16:15 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Libraries

Jeg er lidt en nybegynder inden for programmering, men jeg begynder at undre mig.

Hvert programmeringssprog (C++, Java, C#) har nogle funktioner som normalt kommer fra et standard-library.

C++ har fx std::cout
Java har System.out.println

etc etc. Men hvordan er de funktioner defineret i deres library? Hvilket sprog er programmeringslibraries skrevet i og hvordan fungerer de?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juli 2010 - 17:25 #1
Det er lidt forskelligt fra sprog til sprog.

Typisk vil det være noget a la:

C++:

din C++ kode -> standard C++ library skrevet i C++ -> standard C library skrevet i C -> styresystemet skrevet i C

Java:

din Java kode -> standard Java library skrevet i Java -> standard Java library skrevet i C -> C library skrevet i C -> styresystemet skrevet i C
Avatar billede shako Novice
03. juli 2010 - 17:59 #2
Ville det så være en fordel at starte med C istedet for C++/Java?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juli 2010 - 18:58 #3
Ikke nødvendigvis.

Hvis du vil lave styresystems nært kode: ja.

Men hvis din interesse er web apps, desktop apps etc. så behøver du ikke C.
Avatar billede shako Novice
03. juli 2010 - 20:14 #4
Aha.. Sidste spørgsmål.

Der er mange som skriver at man får brug for at lærer mange forskellige sprog for at blive en god programmør. Hvorfor det? Man kan vel nogenlunde det samme med alle sprog, og hvordan får man forskellige programmeringssprog til at arbejde sammen?

Du må godt ligge et svar så du kan få point arne_v :)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juli 2010 - 21:15 #5
Der er to gode grunde til at lære forskellige sprog:
1) fleksibilitet på arbejdsmarkedet - programmører med erfaring i mange sprog er potentielle kandidater ti flere jobs
2) selvom sprogene kan det samme, så gør de det på lidt forskellig vis - og erfaringen viser at man kan bruge sprog X på nye måder når man lærer sprog Y og dens måder at gøre tingene på
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juli 2010 - 21:15 #6
og et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juli 2010 - 21:17 #7
Og jeg vil iøvrigt mene at det er godt for programmører at have kigget lidt på C og/eller assembler på et tidspunkt.

Det giver en god forståelse for en masse low level ting.

Men for det store flertal er det bare ikke det som man skal fokusere på.
Avatar billede shako Novice
03. juli 2010 - 21:29 #8
Tak, det var alt i denne omgang.