Avatar billede mrkaynex Nybegynder
02. juli 2010 - 17:08 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål omkring Watt

Hej,

Jeg har i løbet af det sidste stykke tid haft et par tråde angående strøm o.lign. - nu har jeg endnu et.

Hverken jeg, min bror eller hans svoger kunne komme med et fornuftigt svar på følgende, så derfor håber jeg at en herfra kan.

Da jeg er ved at arrangere et gamingarrangement, vil jeg gerne sådan nogenlunde på forhånd vide, hvor meget strøm der bruges. Derfor har jeg et regnestykke jeg ikke er sikker på om det passer.

Hvis vi siger der er 500 deltagere, der hver har en computer med. Hver computer sluger i gennemsnit 500W (første spørgsmål: er det i _timen_ den bruger 500W?), så må det give 250 kW for samtlige deltagere, korrekt?

Hvis vi så anslår at arrangementet varer i 3 dage, så skal vi vel gange de 250 kW med 72 timer, som giver 18 MW. Men kan det virkelige passe, at et arrangement som dette vil bruge 18 millioner watt på 3 dage? Eller er det bare mig der er gået helt forbi noget?

Jeg håber en venlig sjæl kan sætte lidt lys på sagen. Tak :)
Avatar billede jne Nybegynder
02. juli 2010 - 17:35 #1
Hej Mrkaynex

Du har ret i at det er 500 watt i timen én computer bruger...

Det er også rigtig at alle computere bruger 250 kW (eller 250 kWh)

Og ja, det er også ganske korrekt at i skal bruge 18 millioner watt (18.000 kWh)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juli 2010 - 17:49 #2
500 Watt betyder 500 Joule per sekund. D.v.s. at det er en forbrugshastighed ikke et forbrug.

500 Watt i en time bruger 500 Wh = 0.5 KWh. Og det er et forbrug.

500 x 500 W = 250 KW

forbrug paa 72 timer = 18000 KWh = 18 MWh

Ved en pris paa 1.50 krone per KWh giver det ca. 27000 kroner for stroem.

Jeg betragter det som urealistisk at de computere vil bruge 500 W konstant efter opstart.
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. juli 2010 - 17:54 #3
=1,8 mW
Avatar billede mrkaynex Nybegynder
02. juli 2010 - 18:23 #4
Jamen pisse godt, så tror jeg at jeg vil lede efter en dieselgenerator i stedet :)

Smid et svar!
Avatar billede mrkaynex Nybegynder
02. juli 2010 - 18:25 #5
Nå, der var da kommet et par svar mere siden jeg havde opdateret..

poko1 > det er vel 18 MW, når det oprindelige tal er 18 000 000 W? 1 MW = 1 000 000 W...

Arne_v > Ja, det regner vi heller ikke med. Hvordan tror du et egentlig forbrug ville se ud?
Avatar billede ggxdg Nybegynder
02. juli 2010 - 18:45 #6
Først og fremmest vil langt fra alle computere stå og køre døgnet rundt.

Computerne vil nok først komme op og bruge de ca 500W når man gamer, hvilket man så heller ikke gør 100% af tiden, mit bud vil være at det kommer til at ligge tættere på 50-75% af det du siger der.

Jeg har ikke selv erfaring med opsætning af LAN af den størrelse, men du/i bør nok snakke med en elektriker, og du/I skal nok have hevet lidt ekstra strøm ind.

Omkring 18-tiden vil der nok komme et rimeligt peak i forbrug.

3 faser, 32A pr. fase
Lad os sige 500W i gennemsnit pr. person for for peak perioder
230*32 = 7360W pr fase
7360/500 = 14,72 (man kan nok trække 15) computere pr fase.
500/14,72 = 33,96739130434783 faser (rundes op til 36 for god ordens skyld, og for at 3 går op)
36/3 = 12 x 32A 3 fasede forsyninger skal i have fat i.

Tilladt total peak for ovenstående:
36*32*230 = 264960W ~265kW

Men det er nok bedst at få nogen med erfaring til at udtale sig her, for det ville godt nok være trælst at stå med for lidt strøm, omvendt ville det også være trælst at leje en masse tavler+kabler osv. hvis der ikke er brug for dem...
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juli 2010 - 19:11 #7
Jeg er ikke ekspert udi stroemforbrug.

Skulle jeg gaette saa:

opstart - 500 W
spil - 300 W
idle - 100 W
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
02. juli 2010 - 21:17 #8
tingene hænger sådan her sammen:

Det kommer jo anpå hvor stor en strømforsyning der sidder i folks computere, men lad os bare sige at alle har en 500W siddende.

Det betyder at computeren max. kan bruge 500w hvis og når den kører 100% fuld lastet, og det vil den aldrig gøre !!!

min erfaring siger at den bruger om 50W idle og omkring 200W når den performer max.

så er det jo bare at gange 500x200 = 1000000W = 100Kw
det er så det forbrug der vil være sålænge de 500 computere kører.
og det er således at 1kW i en time koster ca. 2 kr. alt ialt.
så det vil sige at det koster ca. 200 kr. pr. time computerene er tændt
Men for at skal fortælle noget om strømforbrug skal vi have det omregnet til amperer. og her ser formlen således ud
P=U*I Watt=Spændning*strøm

den skriver så om således vi kan finde strømmen:

    P      100000
I =----  =  ----- = 454 ampere.
    U        220
og for kunne overholde stærkstrømbekendtgørelsen skal du sikre dig at der sætter max 10A sikring foran en alm forlængerledning osv.
så jeg vil anbefale dig at leje en tavle fra den lokale elektrikker hvori der er ca. 40-45 10A gruppe afbrydere.

til sidst er der lige det isue der hedder startstrøm. Det er således at enhver spole osv. bruger op til 6 gange fuldlast strøm i opstart (ca.2 sek) så det vil sige at en computer vil bruge omkring 3000w aka 13a
så hvis alle computere startes op på samme tid, så vil der kræves et strømforbrug på 6500A !!!
Og det skal man lige tænkte på !!
Avatar billede ggxdg Nybegynder
02. juli 2010 - 21:56 #9
Men foruden selve kabinettet, kommer skærme og eksterne harddiske, og selvom det ikke er så meget som kabinet+indhold, er det ikke uvæsentlig.

Startstrøm er dog lidt i tvivl om... Motorer hedder 6 gange fuldlast 5 sekunder (uden invertere), men strømforsyninger er dog stadig vagt aktive i det sekund de får spænding (standby), hvilket betyder at de ikke trækker startstrøm når du trykker på opstartsknappen.

S=U*I=VA
P=S*Cos(fi)=Watt

Jeg har uden problemer startet 6 computere samtidig på et ganske almindligt 13A udtag (hvis 6xfuldlast var i effekt her, ville det jo oså være 6*(500/(230*Cos(fi))) (Cos(fi) hvis man vil regne på spoler osv) hvilket sikkert er omkring 10,5A pr. pc, hvilket så totalt er over 63A for kabinetterne alene, og der havde alle PSU'er over 500W, så 63A ville være lavt sat, og så kommer skærme og eksterne harddiske oveni.

Det er så også switchmode forsyninger man bruger idag, så der er vel ikke rigtigt noget der hedder effektspoler i sådanne forsyninger og derfor er startstrømmen slet ikke så stor.
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
02. juli 2010 - 22:17 #10
man sige som tommelfinger regl ca. 10 computere på en 10a grp.
more or less.

Se nu betyder cosFi ikke så frygtelig meget her, da alle computere har en fasekompasering der gør at CosFi er større end 0.90

der er lidt blandet om man skal regne med de 6 gange opstartsstrøm eller ej i de nymoderne strømforsyninger.
Men i dette her tilfælde vil det nok være bedre at sige better safe than sorry ..

Der kan ske, er at ved et evt. strømudfald når strømmen kommer igen, vil langt de fleste computere bliver booted op samtidigt.
og så vil der gå en hulens stor strøm.

hvis man siger tja, det går nok, så behøver man ikke koncenterer sig om det...
Avatar billede ggxdg Nybegynder
03. juli 2010 - 00:54 #11
I mit eksempel havde jeg regnet med en Cos(fi) på 0,8, men jeg har tydeligvist lavet en regnefejl...

Cos(fi) = 0,9 => 15,5A for 500 watt forsyning
Cos(fi) = 1,0 => 13,0A for 500 watt forsyning
altså 2,5A til forskel pr computer, hvilket må siges at være ret relevant hvis det ganges op med 500, hvilket bliver 1250A.

Du har helt ret i at der vil være en rimelig belastning ved udfald, men så kan man evt. slukke grupperne, og starte dem lidt af gangen for ikke at lave en kæmpe belastning.

Jeg holder stadig på at startstrømmen for en switchmode PSU ikke ligger så højt i startstrøm. Spoler fungerer som rene ohmske belastinger de første ca. 5s, hvilket forklarer den høje startstrøm, men det gør sig jo så ikke gældende for switchmodes.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
03. juli 2010 - 00:57 #12
Fandt i øvrigt lige flg.

http://www.tomshardware.com/reviews/psu-test-equipment,2657-3.html

Hvis det passer, tillader ATX-standarden et maksimum på 50A i startstrøm (inrush current).
Så kan man ligge lidt til for skærme, og evt. dimensionere efter det...
Avatar billede mrkaynex Nybegynder
18. juli 2010 - 22:01 #13
Undskyld den sene svartid, har været optaget af andet.

Jeg vil kigge jeres svar igennem snarest, og undersøge tingene mere.

Da det meste herinde har relevans for spørgsmålet, må I som selv mener I har budt ind med noget godt, gerne svare, og I vil få point.
Avatar billede mrkaynex Nybegynder
23. juli 2010 - 21:04 #14
Okay så..

Jeg køber (låner hvis jeg kan) et såkaldt SparOmeter, så jeg kan måle på min egen opsætning.

Jeg har især kigget på TorbenVeises indlæg, da han generelt forklarer en hel del.

Dog skal andre der har brugt tid på at skrive her, ikke snydes for point, så hvis I vil ligge et svar, vil det være super fedt.
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
24. juli 2010 - 10:19 #15
håber det lykkes for dig :-)