Avatar billede para7 Nybegynder
01. juli 2010 - 16:40 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Tegnsæt viser ikke normalt på ny VPS

Mere teknisk forklaret, så på vores tidligere hostings kunne vi sætte alt til utf-8 tegnsæt, både sider og mail function, og så var der ikke noget problem med specialtegn.
Vores nye hosting er en VPS løsning hos Ipeer.se, hvilket er billigt og de har en god support.

Detaljer:
Cloud VPS 1 - Ubuntu 8.04 inkl Plesk (Linux)
Plesk Control Panel 9.x for Virtuozzo
Vi kører selvfølgelig PHP.

Som sagt er de gode, men nogen ting sat lidt sjusket/mærkeligt op.
Kort og godt: mail, selvom sendt med utf-8 kodning modtages med mumlebogstaver i stedet for æøå osv.

Særligt phplist sender mails der ikke viser æøå. Tegnsættet i phpmailer'en er iso-8859-1. Har jeg prøvet at sætte til utf-8 uden held.

Nogen der ved hvor man kan ændre/fixe det. Vi har ikke råd til at sætte en supporttekniker i gang, det kan blive katastrofalt dyrt.
Avatar billede showsource Seniormester
02. juli 2010 - 08:36 #1
Øhh, på server sættes et default tegnsæt.
Men hvad man vælger at bruge, kan "overskrive" default.

For at bruge utf-8 skal filen jo også gemmes som utf-8.
Det er ikke nok blot at ændre en header sat i filen.
Avatar billede para7 Nybegynder
02. juli 2010 - 09:48 #2
Tak. Jeg har faktisk tjekket at filerne var gemt i utf-8. Det er nu mest phplist der er et problem på den server. Alle mails med specialtegn ser forfærdelige ud med alle simulationstegnene.
Avatar billede para7 Nybegynder
02. juli 2010 - 09:49 #3
Jeg ved at når man sender mail via php kan man sætte til at sende som utf-8 i header.
Avatar billede showsource Seniormester
02. juli 2010 - 10:52 #4
Har du prøvet med et simpelt mail script. ?
Avatar billede showsource Seniormester
02. juli 2010 - 10:54 #5
Er "default_charset" defineret i php.ini ?
Avatar billede para7 Nybegynder
02. juli 2010 - 11:13 #6
Hej showsource
Det lyder rigtigt, andre taler om at man kan ændre default character set som skulle være utf-8. Jeg må tjekke det. Nogen siger php.ini er her:

If you you are running a dedicated server and have access to root, for server-wide changes to the php then look for :
/etc/php.d/php.ini

If you have restricted access look for ..../vhosts/your-domain/conf/php.ini

Men jeg finder det bare ingen af stederne.
Avatar billede showsource Seniormester
02. juli 2010 - 13:24 #7
<?php phpinfo(); ?>

vil vise dig stien til hvilken/hvilke php.ini som er indlæst.
Avatar billede para7 Nybegynder
02. juli 2010 - 14:23 #8
Du siger noget.. Jeg har nu rettet
;default_charset = "iso-8859-1"
til
;default_charset = "utf-8"

Dog ser det ikke ud til at have nogen effekt. Mon vpssen skal genstartes.

Send lige svar for point showsource.
Avatar billede para7 Nybegynder
02. juli 2010 - 14:43 #9
Jeg har genstartet "containeren" med det hjalp dog ikke. Desuden har jeg ændret tegnsæt i phpmailer i phplist:

    //var $CharSet          = "iso-8859-1";
    var $CharSet          = "utf-8";

Det er heller ikke nok. Gad vide hvad der mangler.
Avatar billede showsource Seniormester
02. juli 2010 - 15:57 #10
Det lyder klart som om du mangler at gemme filen som utf-8 !

Du har endnu ikke prøvet et simpelt mail script ?
Altså, et script som enten sender en foruddefineret besked, eller bedre endnu, via en post.
Og hvor filen er gemt som utf-8 !!!

Hvis det virker, er det vist phpmailer filerne som ikke er utf-8

En anden mulighed for fejlfinding, måske, er hvis du bruger:

ini_set("display_errors", "On");
ini_set("error_reporting", E_ALL);

i den fil du bruger til at afsende mail med php mailer.
Avatar billede showsource Seniormester
02. juli 2010 - 15:59 #11
Det med ini_set() skal selvf. stå i starten af scriptet, før include(), session_start() m.fl.
Avatar billede para7 Nybegynder
02. juli 2010 - 19:41 #12
OK, jeg har kontaktform til at køre med utf-8 hele vejen igennem i forvejen for et site på serveren. jeg tror vi klarer os med at prøve at fixe phplist. Kontakte nogen fra forummet, som kender de issues. Men phplist viste tegn som den skulle da den lå hos Gigahost, og så mente jeg at der måtte være noget forkert sat op på vores nye vps.

Men tak for tips, send lige svar for point, det er det værd :)
Avatar billede para7 Nybegynder
02. juli 2010 - 20:58 #13
Jeg har fundet ud af at den php.ini jeg uploadede ikke overskrev den der var der i forvejen. Jeg har så rettet den i editoren. Nu er tegnsættet utf-8. Det var ikke sat til noget....
Avatar billede para7 Nybegynder
02. juli 2010 - 20:58 #14
Så tak, det var det guldkorn der skullet til...
Avatar billede showsource Seniormester
03. juli 2010 - 05:15 #15
Så får du et svar.