Avatar billede Vinduespudser Nybegynder
01. juli 2010 - 14:54 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Vil gerne have en vurdering af min nye side.

Hej allesammen,

Vil gerne høre jeres allround mening om min nye side <A href="http://www.rengoeringstips.dk">Rengøringstips</A>.

Jeg er kun lige startet med at lægge tips ind, så bær over med halvtomme kategorier.

Glæder mig til at læse jeres meninger og feedback :-)

Mvh.

Camilla
Avatar billede Vinduespudser Nybegynder
01. juli 2010 - 14:56 #1
siden ligger på http://www.rengoeringstips.dk kunne se at de gik lidt galt ovenover.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juli 2010 - 15:29 #2
Under 'Om' skriv hvem der står bag siden - (firma / sponseret af / ejer)

Menu 'Hjem' er dårligt navn - det har jo ikke noget med indendørs at gøre (i modsætning til menu 'Have'). Kald den 'Start' eller drop den helt (man klikker jo bare på logo i stedet).

Drop boksen 'Der kan ikke kommenteres på dette indlæg' - ingen grund til at vise den.
Der mangler lidt oversættelse (fx Vote)
Avatar billede Vinduespudser Nybegynder
01. juli 2010 - 18:14 #3
Hej Claes57:)

Tak for din kritik. Skal have rettet "hjem" til noget mere SEO venligt, men ved ikke helt hvad det skal være uden at det bliver forvirrende.

Ja, jeg mangler stadig at oversætte nogle knapper etc., men det kommer..

Boksen, ja den skal fjernes. Havde jeg fuldstændig overset, tak!

Mvh.

Camilla

Håber at andre også vil smide en lille kommentar:)
01. juli 2010 - 18:52 #4
Jamen min allround mening er saa afgjort at det er en interessant og attraktiv side.  Jeg finder tipsene interessante og nyttige og i mange tilfaelde overraskende.  Billederne og illustrationerne er gode, farverne klaeder hinanden og giver et serioest, ikke poppet indtryk, typografien er velvalgt og tydelig at laese.

Et minuspunkt fra mit synspunkt er de bevaegende billeder der totalt dominerer forsiden.  Det er vel netop din mening at de skal dominere og tiltraekke sig opmaerksomhed, men paa mig (og det var det du spurgte om) virker det irriterende og distraherende.  Jeg vil godt selv i ro og mag kunne bestemme hvor jeg vil kikke.

Jeg havde lidt besvaer med at skaffe overblik over hvad hjemmesiden ofrer.  Du ofrer to forskellige menuer, men jeg kan ikke se at de giver to forskellige slags indhold.  Der er mange gentagelser i henvisningerne, overskriften i et tip og "laes mer" knappen gaar samme sted hen, knapperne derunder viser samme indhold som i menuerne, paa forsiden har du rengoeringstips med billeder og derunder de samme tips uden billeder og siderubrikken "Seneste artikler" gentager de samme tips en gang mere.  (Maaske er det et midlertidigt faenomen for at fylde mens antallet af tips er lavt.)

Men hvad jeg ikke kan se, og det goer mig altid mistaenkelig, er hvad meningen med hjemmesiden er.  Hvorfor har du lavet den?  Er du en lykkelig amatoer der gennem aarene har samlet paa eller udviklet rengoeringstips og nu gerne vil dele dem med andre?  Men saa skulle der vel vaere mulighed for sidens brugere at komme med deres tips og det finder jeg ikke, kun at de kan kommentere paa dine tips.  Eller er du professionel (er det dig der er vinduespudseren?)  Saadanne tips kan saa skabe goodwill for firmaet, men du har ikke fortalt hvem du representerer.  Hvad jeg ville foreslaa er at paa forsiden, for eksempel der hvor der nu er bevaegelige billeder, skriver det du nu har under "Om" i udvidet form saa som:  "Rengoering behoever ikke at vaer svaert.  Men somme tider maa man soege efter de rigtige tips.  Jeg har i mange aar interesseret mig for rengoering og har samlet mange tips og udviklet adskillige selv.  Disse stiller jeg nu on-line til jeres raadighed med det haab at de vil vaere til nytte og at til gengaeld vil poste jeres tips [og en maade at poste tips paa].  Min interesse for rengoering har ledt til at jeg for xx aar siden oprettede yy firma [som man kan kontakte saadan og saadan]."

Jeg haaber disse bemaerkninger vil vaere til nogen nytte (og at du ikke finder mig for negativ,) og jeg oensker held og lykke med hjemmesiden.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juli 2010 - 19:48 #5
men altså: hvem står bag siden - kan vedkommende noget i rengøring. Bare et kort CV, så vi tror på, at ikke alt løses med klorin.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2010 - 16:21 #6
Hej Camilla

Jeg kommer her med yderligere kommentarer og min vurdering.

Design
Hjemmesiden er yderst professionelt opsat og har et godt stilrent præg. Rent designmæssigt er siden så godt som upåklagelig. Jeg har en smule detaljebemærkninger til links og billeder:
- Prøv en kraftigere hover-effekt på menu-links.
- I menuen mangler der nok en form for antydning af, at et menupunkt kan foldes ud.
- Knapperne i menuen dækker for hinanden; links i den blå bjælke har et usynligt område, der rækker helt ned til selve teksten for links i den grå bjælke.
- Ved at holde musen over folde-ud-menupunkterne foldes emnet ud samtidig med at standard-title-teksten vises; dette giver pludselig problemer med, hvad der kan ses, og er ikke særlig pænt.
- Det forvirrer med to menubjælker i toppen.
- Links, der er gjort til knapper, fremhæves ved hover ved, at rammen gøres tydelig; dette er fint, men fjern den samtidige understregning af selve teksten.
- Hav gerne title-tekster på alle links; sørg dog for, at der ikke blot gentages det, der allerede er skrevet som link-tekst.
- Kommentarfunktionen er god og brugbar ved artikler men giver ingen mening ved oplæg/introduktion til emner, fx menupunktet "Ergonomi og Rengøring". En sætning som Der kan ikke kommenteres på dette indlæg er som tidligere nævnt også overflødig.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2010 - 16:50 #7
Indhold
Hjemmesiden er meget overskuelig i sit udseende men ikke i menu-strukturen, og der er et par klare mangler, som en udenforstående straks ser.
- Som tidligere nævnt mangler du klart en præsentationstekst af selve hjemmesiden, som skal være det allerførste, der fanger øjet på forsiden.
- Om billede-showet er en god ide, er nok en smagssag; jeg synes det ser godt ud. Det gør ikke noget, at det fanger blikket, for det er ligeså meget en præsentation af indholdet, som så meget andet. Forsiden bør jo trods alt være et vindue og en appetiser til alt det gode, der er at finde på hjemmesiden.
- Hvorfor vises der en komplet dato og tid (delvist på engelsk) i billede-showet for hvert enkelt billede? Dette er unødvendige detaljer på en forside.
- Sørg for, at alt tekst overhovedet er på samme sprog.

- Dine billeder er super, super gode, og det har meget stor indflydelse på designet og det professionelle indtryk. Derfor forstår jeg da også sagtens, at du vil give besøgeren rig mulighed for at forstørre billedet op i fuld format og rigtig nyde det i fulde drag; men er der andre grunde til denne billedeforstørrefunktion, du har koblet på samtlige billeder?
Når jeg klikker på et billede på en sådan side (der ikke omhandler grafik, design eller foto), så forventede jeg faktisk hellere at komme hen på artikelsiden for at læse mere om det, jeg havde klikket på.

- Hvad sker der, når man klikker på RSS-feed-ikonet?
- Når jeg klikker på brev-ikonet i toppen, så forventer jeg kontaktoplysninger, men jeg kommer hen på en yderst sparsom side med tekst omkring hjemmesiden. I forbindelse med kontaktoplysninger, så vil jeg foreslå et minimum som fx navn i bundbjælken også.
- Jeg kan ikke afsende mine kommentarer?! Når jeg klikker "Submit", så placeres der blot en markør i ordet Submit, men der afsendes ingenting!
- Når du får tid og overskud, så se om du kan give dit logo et særpræg, altså et mere spændende design. I øjeblikket er det standardtekst med lidt skygge; dog passer det ret godt med siden, så der er ingen egentlige problemer her.

Dette var de umiddelbare kommentarer til indholdet.
Jeg håber ikke, jeg lyder for negativ, for jeg er faktisk imponeret af niveauet, som siden i sin helhed er på. Der er blot nogle vitale småting, du bør se på.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2010 - 17:33 #8
Og her kommer tredje og sidste del i trilogien:

Sprog
- Som sagt så ofte før, så sørg for Guds skyld for at have alt skrevet tekst på ét sprog; andet kan let give et dybt uprofessionelt indtryk.
- Hav sprogmæssigt styr og ensretning på, hvordan du skriver fx datoer.
- Husk smådetaljer som punktum sidst i hver sætning; også de korte introtekster.
- Og pas nu på de sproglige forkvaklinger og ups'ere med småstavefejl: vinduesvinskerne og pleter m.fl.

- Menupunktet "Ergonomi og Rengøring" forstår jeg ikke. Det er et helt menupunkt i sig selv, så jeg forestillede mig et stort underemne med masser af info, og på siden læser jeg dette: Her er guiden til hvordan du undgår skader og slid når du skal gøre rent. Men så er der ikke mere... Jeg ledte efter nogle links, der handlede om dette, at klikke på. Men der er ikke nogen...
Er det her blot en præsentationstekst af hjemmesiden, som er gemt væk i dette menupunkt?

- Mht. menupunktet "Om" kan det selvfølgelig diskuteres, hvad det præcis er, der skal stå her. En beskrivelse af hjemmesiden, en smule baggrundshistorie, en forklaring på, hvorfor hjemmesiden er blevet til, en beskrivelse af dig/firmaet eller noget helt andet. Du har dog valgt at skrive en (noget skrabet) 2-linjet præsentations- eller reklametekst af hjemmesiden her. Dermed har vi to mere eller mindre spildte menupunkter.

- Menupunktet "Plet guiden" (det er desuden en stavefejl - sørg for at samle de to ord til ét, evt. ved en bindestreg) er, så vidt jeg kan se, ikke færdiggjort endnu. I hvert fald ser det ud til, at der skal stå noget tekst ud for alle de linjer, der ender med kolon. Er det ikke korrekt forstået?
- Derudover kan jeg ikke se selve plet-guiden nogen steder. Det ville være smart, at gøre hvert af ordene til links, som fører hen til guiden for det pågældende.
- Fremhæv gerne disse opremsede punkter med fed el.lign.

Du bruger generelt et fangende og spændende sprog med spørgsmål og udråb (Øv, sorte streger på det lyse trægulv er ikke noget der pynter), hvilket gør det til en fornøjelse at læse. Flere steder fanger du mig, så jeg klikker videre for at læse flere gode tekster.
Det er kun ganske få sproglige detaljer, jeg kan bemærke her. Få en udenforstående til at gennemlæse alle tekster, for selvom man har styr på det, kan man se sig blind på sit eget produkt.

Det er dog vigtigt, at du finder ud af, hvad du vil med menupunkterne som beskrevet.

Men ALT i alt ser det rigtig godt ud, og det er en rigtig god ide i det hele taget. Og spændende læsning - noget man kan bruge til noget.
Avatar billede Vinduespudser Nybegynder
03. juli 2010 - 13:51 #9
Steeven og Christian_Belgien,

Sikke nogle lange gode svar. Langt over min forventning. Sammen har i givet mig en komplet analyse af siden, TAK!

Jeg vil bruge lidt mere tid på jeres svar og lave en liste over ting der skal rettes/ ændres/ ses på. I kommer med så mange guldkorn, at jeg har svært ved at kommentere på alt jeres kritik. Ved simpelthen ikke hvor jeg skal starte:)

Siden mangler stadig en hel del og er stadig under udarbejdelse, derfor de tomme kategorier. Havde måske været bedre at jeg havde ventet med at sætte kategorierne ind til indholdet faktisk er færdigt.

Jeg er personligt rigtig glad for de store skiftende billeder. Jeg føler siden bliver mere frisk og levende.

Jeg takker for jeres meget meget meget brugbare svar og vender tilbage når jeg kommer lidt længere med siden. I har givet mig meget at arbejde med, så der kan godt gå lidt tid:)

Mvh.

Camilla