Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2010 - 20:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Bevare selection i RichTextBox (WPF)

I får lige spørgsmålet på fremmedsprog, som tyskerne mener det der. Det er oprettet på stackoverflow, men ingen svarer..

I'm using a RichTextBox in WPF and want to:

1. Input text
2. Save text to an object
3. Save the selection
4. Clear RTB
5. Insert the text from the object
6. Set the previous selection again

1 and 2 is done, easy. I can easily save the selection using the Selection property on the RTB to get the TextSelection object. But after clearing the RTB the, the TextSelection object changes so i cannot use it to restore the selection.

So how can i achive this?
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juni 2010 - 20:20 #1
byt om på #2 og #3
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2010 - 20:36 #2
Hvad forskel skulle det gøre?

Mit problem er at TextPointer/TextSelection objektet ændres når jeg rydder teksten i boksen (det er jeg nød til at praktiske årsager) og indsætte den igen samt bibeholde selection/caret position. Jeg kan altså ikke genbruge det object. RichTextBox i WPF har jo ikke bare selectionstart/selectionend properties som int, så det gør det noget sværre.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juni 2010 - 20:48 #3
du har et problem, og du vil ikke teste en alternativ løsning - det er så to problemer.
Hvis der nu i 'systemet' var noget, der gemte data (som du jo taber med din løsning). Men nej - det tænker du ikke, så det kan ikke være en løsning.
Hvorfor spørge, når du ikke vil have forslag til løsning.
Jeg accepterer, hvis du skriver 'har prøvet - virker ikke' men uden din kildekode, så skal jeg jo stable et helt brugbart eksempel sammen - og med din indsats, hvorfor skulle jeg gide det?
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2010 - 21:18 #4
Hvis du er så negativ, så lad være med at svarer, it's that simple.

Skridt 2 og 3 har intet med selve RichTextBoxen at gøre, da jeg blot gemmer teksten i et array som List<string> der indikere lines. Jeg skrev blot punkterne ned for at give et kort indblik i hvad jeg vil.

Mit reelle problem er at gemme selection, clear RTB og restore igen.    I den gamle RTB kunne dette jo gøres med int positioner, det kan det ikke her.
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2010 - 17:48 #5
Nogen der kan hjælpe? :)
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2010 - 22:24 #6
lukket
Avatar billede Syska Mester
08. juli 2010 - 22:41 #7
løsning ?
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2010 - 23:03 #8
Lang forklaring og løsning, men:

For at få selection start:

public int SelectionStart
        {
            get
            {
                TextPointer start = PART_TitleTextBox.Document.ContentStart;
                TextPointer caret = this.PART_TitleTextBox.Selection.Start;
                TextRange range = new TextRange(start, caret);

                //Calculate 2 extra chars for each line, why? i don't know..
                string[] split = Regex.Split(range.Text, Environment.NewLine);

                int length = range.Text.Length;

                if (split.Length > 0)
                    length += (split.Length * 2);

                return length;
            }

Selection length:

public int SelectionLength
        {
            get { return PART_TitleTextBox.Selection.Text.Length; }
        }

Set selection:

TextPointer startPointer = PART_TitleTextBox.Document.ContentStart.GetPositionAtOffset(startIndex, LogicalDirection.Forward);
                    TextPointer endPointer = PART_TitleTextBox.Document.ContentStart.GetPositionAtOffset(startIndex + length, LogicalDirection.Forward);

                    this.PART_TitleTextBox.Selection.Select(startPointer, endPointer);
Avatar billede Syska Mester
08. juli 2010 - 23:59 #9
Som svar til: //Calculate 2 extra chars for each line, why? i don't know..

"\r\n" er 2 chars ... derfor skal du ligge 2 til for hver linje.