Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2010 - 20:06 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problemer med visning af æøå i slider

Hej,

Jeg kan ikke få denne side, www.kimb.w-academy.dk til at vise æøå i sliderens tekstboks.

Bogstaverne er bare væk. dvs. "afspændt" skrives "afspndt"

I teksten under virker det fint med æøå.

Nogen der kan hjælpe mig med an løsning?

På forhånd tak

Dbh
Morten.

ps. jeg har en php fil hvor jeg mener den hentes fra som ser således ud:

<?php
header("Content-type: text/xml");
echo('<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>');
require_once( '../../../../wp-load.php' );
global $options;
foreach ($options as $value) {
    if (get_settings( $value['id'] ) === FALSE) {
        $$value['id'] = $value['default'];
    } else {
        $$value['id'] = get_settings( $value['id'] );
    }
?>

<Piecemaker>
    <Settings>
        <imageWidth>936</imageWidth>
        <imageHeight>350</imageHeight>
        <segments><?php echo($cearti_3D_slider_segments); ?></segments>
        <tweenTime><?php echo($cearti_3D_slider_animation_speed); ?></tweenTime>
        <tweenDelay><?php echo($cearti_3D_slider_delay_time); ?></tweenDelay>
        <tweenType><?php echo($cearti_3D_slider_transition); ?></tweenType>
        <zDistance><?php echo($cearti_3D_slider_zdistance); ?></zDistance>
        <expand><?php echo($cearti_3D_slider_expand); ?></expand>
        <innerColor><?php echo($cearti_3D_slider_inner_color); ?></innerColor>
        <textBackground><?php if ($cearti_skin == 'light') { echo('0xeeeeee'); } else { echo('0x555555'); } ?></textBackground>
        <textDistance><?php echo($cearti_3D_slider_text_distance); ?></textDistance>
        <shadowDarkness><?php echo($cearti_3D_slider_shadow_darkness); ?></shadowDarkness>
        <autoplay><?php echo($cearti_3D_slider_pause_time); ?></autoplay>
    </Settings>
    <?php
    if ($cearti_slider_customized_slides == 'yes') {
        if (get_option('cearti_customized_slides') != '') {
            $cearti_customized_slides = explode('#;', get_option('cearti_customized_slides'));
            for($i=0;$i<count($cearti_customized_slides);$i++) {
                $cearti_customized_slide = explode('#|', $cearti_customized_slides[$i]);
                if ($cearti_customized_slide[1] == 'yes') {
                    $image_3D_slider = str_replace(get_bloginfo('url') . '/', '', get_bloginfo('template_directory')) . '/timthumb/timthumb.php?src=' . trim($cearti_customized_slide[0]) . '&amp;w=936&amp;h=350&amp;zc=1';
                } else {
                    $image_3D_slider = str_replace(get_bloginfo('url') . '/', '', trim($cearti_customized_slide[0]));
                }
                $headline = trim($cearti_customized_slide[3]);
                $text = trim($cearti_customized_slide[4]);
    ?>

    <Image Filename="<?php echo($image_3D_slider); ?>">
        <Text>
            <headline><?php echo($headline); ?></headline>
            <break>&#1217;</break>
            <inline><?php echo($text); ?></inline>
        </Text>
    </Image>

    <?php
            }
    } else {
        if ($cearti_slider_categories_or_posts == 'categories') {
            $cearti_3D_slider_categories = cats2cat($cearti_slider_categories, $cearti_slider_excluded_categories);
            query_posts('posts_per_page=' . $cearti_number_of_slides . '&cat=' . $cearti_3D_slider_categories);
        } else {
            query_posts(array('post__in' => explode(',', $cearti_slider_posts)));
        }
        if (have_posts()) :
            while (have_posts()) : the_post();
                $image_3D_slider = trim(get_post_meta($post->ID, 'cearti_post_image_3D_slider', true));
                if ($image_3D_slider == '') {
                    if (trim(get_post_meta($post->ID, 'cearti_post_image', true)) == '') {
                        $image_3D_slider = 'wp-content/themes/cearti/piecemaker/images/image-not-found.jpg';
                    } else {
                        $image_3D_slider = str_replace(get_bloginfo('url') . '/', '', get_bloginfo('template_directory')) . '/timthumb/timthumb.php?src=' . get_post_meta($post->ID, 'cearti_post_image', true) . '&amp;w=936&amp;h=350&amp;zc=1';
                    }
                } else {
                    $image_3D_slider = str_replace(get_bloginfo('url') . '/', '', $image_3D_slider);
                }
        ?>

    <Image Filename="<?php echo($image_3D_slider); ?>">
        <Text>
            <headline><?php the_title(); ?></headline>
            <break>&#1217;</break>
            <inline><?php echo(strip_tags(get_the_excerpt())); ?></inline>
            <break>&#1217;</break>
            <a href="<?php the_permalink(); ?>"><?php _e('Read more', 'cearti'); ?></a>
        </Text>
    </Image>

    <?php
            endwhile;
        endif;
    }
    ?>
</Piecemaker>
Avatar billede jokkejensen Novice
28. juni 2010 - 20:22 #1
er det "nyt fra bloggen" der er din slider ?

/J
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juni 2010 - 20:22 #2
der er mange, der mener, at
echo('<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>');
er svaret - men indtil spg er spurgt, så plejer
echo('<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" ?>');
at virke bedre.
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2010 - 20:45 #3
Nej når slideren kører kommer der et lille I frem i midten, hvis du trykker på det drejer boksen, og teksten kommer frem.

Dbh
Morten.
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2010 - 20:49 #4
@claes57, tak for svar.

Det har jeg lige testet, det gav ingen forskel?

Dbh
Morten.
Avatar billede jokkejensen Novice
28. juni 2010 - 21:37 #5
Ahh altså når man trykker på "info" symbolet i den flash ting..

Jeg er 97% sikker på det skyldes at tegnene æøå endten:
1: Ikke finde i den true type
2: ikke er embeded i den flash.

Kan se du fint servicere xml http://www.kimb.w-academy.dk/wp-content/themes/cearti-source/piecemaker/automatic_pmXML.php men har ikke lige værktøj på denne pc til at se om det er ordentlig utf8

/J
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2010 - 21:50 #6
Hej jokke,

Tak for svar, Ja og i selve filen man se æøå i? man undres? :)

Jeg forstår bare ikke helt hvad det er jeg skal gøre, for at få det til at virke?

Jeg mener skrifttypen er den sammen som den der er brugt nedenfor slideren, og der virker æøå jo fint.

Jeg er ikke helt med på hvordan med embeded?

På forhånd tak

Dbh
Morten.
Avatar billede jokkejensen Novice
28. juni 2010 - 22:09 #7
ok, men husk at cufon ikke er flash i IE, men at det samtidigt nok betyder at den flash du har fat i ikke har embed æøå i skrifttypen.

Som du sikkert ved kan flash skrive med alle skrifttyper, man indlegre tegnene i swf filen. Når man bruger en anden skrifttype skal man vælge hvilke tegn man vil have flash filen skal benytte - at embedde hele utf8 kan ofte fylde for meget... Og jeg tror derfor at måske æøå kan være undladt i din flash...

Har du selv lavet den? - eller har du noget dokumentation ?
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2010 - 07:44 #8
Hej jokke,

Nej jeg har ikke selv lavet den.

Den er lavet af http://www.modularweb.net/piecemaker/

Har du en ide om hvordan får jeg æøå med i teksten?

På forhånd tak

Dbh
Morten.
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2010 - 20:05 #9
Så fik jeg løst problemet :)

En venlig falash expert fik det til at virke.

og det var som jokke skrev noget med at bogstaverne ikke var embeded i den flash.

Tak for svar til alle!

Dbh
Morten.