Avatar billede janus2010 Nybegynder
24. juni 2010 - 16:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

kan ikke sammenligne to text sammen selvom de er ens

Hej

Jeg håber nogen kan hjælpe.

Mit problem er lidt mærkelig synes jeg selv.

jeg har en text1(fx står der hus i text1)

if text1.text = "hus" then
msgbox "korrekt"
end if

Når text1 er = hus så burde msgbox vises, men det gør det ikke?!!
jeg har os prøvet (if text1.text = "hus" = true then) men samme problem.

Den text den prøver at sammenligne har jeg hentet direkte fra en hjemmeside, og jeg tror der er noget med sprog kode uni eller sådan noget? at det er derfor selv der står hus og at de er ens at den ikke kan se dem som ens?

kan nogen hjælper, det haster lidt :)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
24. juni 2010 - 17:05 #1
Er det Word eller Excel eller noget andet, du bruger?
Hvad er "text1" for en størrelse - et tekstfelt i en UserForm eller???

Prøv f.eks. at indsætte en MsgBox _før_ din if-linje:
msgbox "#" & text1.text & "#"

Hvad vises imellem de to # - er det den tekst, du mener, det skal være ("#hus#")? Dvs. uden ekstra mellemrum før/efter og med samme små/store bogstaver.
Avatar billede janus2010 Nybegynder
24. juni 2010 - 17:14 #2
aha der var den, da jeg forsøgte med
MsgBox "#" & text1.Text & "#"

så såden sådan ud:

#
hus#

ved ikke hvor mellemrummet kommer fra. har du en hurtig kode til at fjerne foranstillede mellemrum?

tak
Avatar billede janus2010 Nybegynder
24. juni 2010 - 17:27 #3
Ej det utroligt, jeg har knoklet hele dagen igår og idag på at løse problemet og det var fordi der var mellemrum forinden :/ tusindtak :) du får de 200 point alligevel.

men hvordan kan jeg give de 200 point?
Avatar billede janus2010 Nybegynder
24. juni 2010 - 17:28 #4
ja du skal  besvare min besked også ksal du vælge "svar(til løsninger og pointvisning) inden du sender din meddelelse, derefter kan jeg give point
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
24. juni 2010 - 17:31 #5
Velbekomme. Dette er lavet som et svar - så kan der tildeles point.

Du kan bruge LTrim("din streng her") til at fjerne foranstillede mellemrum.

Tilsvarende RTrim for at fjerne efterstillede mellemrum og Trim for at fjene både foran- og efterstillede.

MEN når nummeret står på en separat linje, tyder det på, at det er et agfsnitstegn og ikke et mellemrum

For at fjerne første tegn i din streng kan du f.eks. gøre sådan:

Dim strText As String 'En variabel til at gemme din streng i
strText = text1
strText = Right(strText, Len(strText) - 1) 'Fjern første tegn fra strText
Avatar billede janus2010 Nybegynder
24. juni 2010 - 17:44 #6
tusind tak :)
har du meget kendskab til vb6?
kontakt mig venligst på [fjernet]

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin